اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: قرارداد نفتی کُردها و آمریکا غیرقانونی است/ واشنگتن به جدایی‌طلبی تحریک می‌کند

وزیر خارجه روسیه با غیرقانونی دانستن توافق شبه‌نظامیان کُرد سوری برای فروش نفت این کشور به آمریکا، گفت واشنگتن کُردهای سوری را به جدایی‌طلبی تحریک می‌کند.

لاوروف: قرارداد نفتی کُردها و آمریکا غیرقانونی است/ واشنگتن به جدایی‌طلبی تحریک می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) مجدداً قرارداد بین شبه‌نظامیان کُرد سوریه با آمریکا برای فروش نفت این کشور را محکوم کرد.

لاوروف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» با بیان اینکه قرارداد مذکور نقض فاحش قوانین بین‌المللی است، گفت: «اخیرا، تصمیمات این گروه آمریکایی نامشروع در شرق سوریه اعلام شد که به همراه سران کُردها توافقی را امضا کردند که به تبع آن کمپانی نفتی آمریکایی می‌تواند در خاک دولت مستقل سوریه، هیدروکربن تولید کند».

بر این اساس، وی با بیان اینکه آمریکا در حال وخیم کردن مسئله کُردها در شرق سوریه است، توضیح داد: «وضعیت در کرانه شرقی رودخانه فرات نگران‌کننده است، جایی که نیروهای آمریکایی به صورت غیرقانونی مستقر هستند و تمایلات جدایی‌طلبانه کُردها را تحریک می‌کنند. متاسفانه آنها آشکارا کُردها را علیه دولت [سوریه] تحریک می‌کنند و مانع خواست طبیعی آنها برای وارد شدن به گفت‌وگو با دولت [دمشق] می‌شوند».

وزیر خارجه روسیه روسیه ضمن اشاره به اینکه این مسئله فقط منحصر به سوریه نیست بلکه در عراق، ایران و ترکیه هم تاثیر دارد، ادامه داد: «از نقطه‌نظر تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، حضور نیروهای آمریکایی [در منطقه] باعث ایجاد التهاب در مسئله کُردها می‌شود».

به نوشته وبگاه ریانووستی، لاوروف ادامه داد: «این بازی خطرناکی در منطقه است. آمریکایی‌ها طبق عادت از این اقدامات برای ایجاد آشوب استفاده می‌کنند، که البته امیدوارند بتوانند آن را کنترل کنند. آنها در فاصله بسیار دوردست هستند و واقعا برایشان مهم نیست، اما عواقب تمایلات جدایی‌طلبانه در منطقه می‌تواند فاجعه‌بار باشد».

حدود دو ماه پیش بود که بود که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی فاش کرد که «مظلوم عبدی» فرمانده قسد توافقی را به یک شرکت نفت آمریکایی برای نوسازی میدان‌های نفتی در شمال شرق سوریه امضا کرده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز با محکوم کردن قرارداد شبه‌نظامیان کُرد سوری با آمریکا برای غارت نفت سوریه، گفت این منابع نفتی متعلق به تمام مردم این کشور است. (جزئیات بیشتر)

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و عناصر تروریست آمریکا در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند، و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع برخی اتهام‌زنی‌ها در سپهر سیاسی آمریکا به روسیه مبنی بر تشویق طالبان توسط این کشور برای حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان اشاره کرده و آن را تخیلات تاییدنشده توصیف کرد.

بر این اساس، وزیر خارجه روسیه گفت: «اینکه ما را به برقراری روابطی با طالبان برای تحریک کردن آنها جهت اجرای عملیات‌های ویژه ضد نظامیان آمریکا در ازای پاداش متهم می‌کنند، داستان‌سرایی است. طالبان برای منافع خود [با آمریکا] می‌جنگد. به نظرم متهم کردن ما به چنین کارهای گاگنستر گونه‌ای، دون شأن ما و حتی مقامات آمریکایی است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول