اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آیا همه افراد باید واکسن «آنفلوآنزا» تزریق کنند؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور گفت: همه افراد در خطر مشابه ابتلا به آنفلوآنزا و فرم‌های شدید این بیماری نیستند؛ بنابراین انتظار است مردم اجازه دهند ابتدا واکسن به گروه‌های پرخطر برسد و بعدا افراد کم خطر تر از آن استفاده کنند.

آیا همه افراد باید واکسن «آنفلوآنزا» تزریق کنند؟

احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «واکسن آنفولوآنزا»، اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا، واکسنی است که انسان را علیه ابتلا به آنفلوانزا محافظت می‌کند. هرسال واکسن جدیدی برای آنفلوانزای فصلی همان سال ساخته می‌شود؛ چراکه ویروس آنفلوآنزا به‌ سرعت خود را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد:واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، شدت بیماری، مراجعات پزشکی، بستری‌شدن بیمارستانی و مرگ را کاهش می‌دهد. واکسن‌های آنفلوآنزا در مجموع بی‌خطر هستند و یکی از بهترین روش‌های محافظت علیه آنفلوانزا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور افزود: حدود ۲ هفته پس از واکسیناسیون زمان لازم است تا پادتن‌های ایمن‌کننده در بدن تشکیل شوند. واکسن آنفلوانزا در 60 تا 70 درصد موارد مؤثر است. 

مصطفوی افزود: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند همه افراد بالای سن ۶ ماه، به ‌ویژه آنهایی که در معرض خطر بیشتری هستند، واکسینه شوند. گروه‌های در معرض خطر بیشتر، شامل سالمندان، کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به برخی بیماری‌های زمینه‌ای نظیر مبتلایان به بیماری‌های کمبود ایمنی، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلب، مبتلایان به بیماری مزمن کبد، مزمن کلیه و افرادی که دچار ضعف و کمبود ایمنی هستند.

وی افرادی که در حال شیمی‌درمانی هستند و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی را از دیگر گروه‌های پرخطر عنوان کرد و گفت: با توجه به پاندمی کووید-19 و افزایش نیاز و تقاضا برای واکسن آنفلوانزا، قرار است به طور قابل توجهی بیشتر از سال گذشته واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شود. 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور افزود: نکته دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، این است که همه مردم در خطر مشابه ابتلا به آنفلوآنزا و ابتلا به فرم‌های شدید این بیماری نیستند؛ بنابراین انتظار است مردم اجازه دهند ابتدا واکسن به گروه‌های پرخطر برسد و بعدا افراد کم خطر تر آن را تجویز کنند.

مصطفوی درباره «علت عدم تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور»، بیان داشت: کشور ما با توجه به صبغه‌ای که در حوزه واکسن سازی دارد، در این مسیر گام برداشته است. ما سالها در مسیر تولید این واکسن حرکت کرده‌ایم، اما هنوز به تکنولوژی تولید انبوه آن دست نیافته‌ایم.

وی ابراز داشت: این طور نیست که بگوییم تکنولوژی ساخت واکسن را باید همه کشورهای دنیا کسب کنند؛کشورهایی که واکسن آنفلوانزا تولید می‌کنند در دنیا محدود هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول