اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

لبخند در چهره محرومان/ ترکیه و رومانی مشتری قالی‌های جهادی

صدای جهادگران گروه جهادی شهید عبداللهی از اردوهای جهادی می‌آید،این گروه جهادی به‌واسطه فعالیت‌های ارزنده و شاخص در حوزه محرومیت‌زدایی، احداث خانه‌های محروم و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی رتبه برترکشوری را در سال 98 کسب کرده است.

لبخند در چهره  محرومان/ ترکیه و رومانی مشتری قالی‌های جهادی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان:  "جهادگران مشغول جهادند" عبارت نام آشنایی که این روزها می‌توان از عمق جان معنای آن را فهمید.

جهادگرانی که همه جا حضور دارند از همان ابتدای تشکیل جهادسازندگی تا اکنون که در قالب بسیج سازندگی جهاد می‌کنند، بدون هیچ چشم‌داشتی، بدون اینکه در قاب رسانه حضور یابند، با نیت جهادی به صحنه آمده‌اند و هر کجا که نیاز باشد، آماده خدمت‌رسانی هستند.

در مناطقی که قطره قطره باران بارید و سیلابی عظیم به راه انداخت حضور دارند، همدرد و شریک غم زلزله‌زدگان هستند آنهایی که دچار خشم زمین شده و دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

نامشان جهادگر است، بسیجیانی که سال‌هاست بهترین تفریح برایشان خدمت به مردم مناطق محروم است و از اینکه در جهت محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم گام بردارند لذت می‌برند.

گروه‌های جهادی همه جوره پای‌کار انقلابند، گاهی صدای آنها از اردوهای جهادی می‌آید که به‌کار ساخت و ساز خانه‌های محروم می‌پردازند و در دل اردوهای جهادی کار فرهنگی می‌کنند.

اقدامات پزشکی، بهداشتی و مهندسی نیز از دیگر فعالیت‌های جهادگران بسیجی است و گاهی در عرصه اقتصاد مقاومتی فعالند و اقدامات آنها امیدبخش دل محرومانی است که چراغ خانه‌هایشان را روشن نگه داشته‌اند.

پروژه‌های عمرانی جهادگران بسیجی در بیشتر روستاهای محروم و کم‌برخوردار استان به چشم می‌خورد. پروژه‌های بسیج سازندگی در شهرستان‌ها و روستاها گستردگی و پراکندگی دارد و هر کجای این  استان که نشانی از محرومیت دارد، ردپای جهادگران نیز دیده می‌شود.
 

جهادگران فرزندان روح‌الله

حالا بسیجیان که حاصل شجره طیبه‌ای هستند که امام راحل باغبانش بود، آمده‌اند تا هر یک به ندای «یا علی» چرخ روستاهای محروم را بچرخانند. برخی آجر به آجر می‌نهند تا سالنی ورزشی برای مردم روستا درست کنند. عده‌ای دیگر از جهادگران بسیجی رنگ و گچ را دست‌افزار خود کرده‌اند برای مرمت مدرسه روستا و نقاشی و دیوارنویسی.

گروهی بسته‌های ارزاق را کوچه به کوچه و درب به درب آورده‌اند و به هر دق‌البابی دلی را به بارقه‌ امیدی شاد می‌‌کنند. این‌ها فرزندان روح‌الله و سیدعلی هستند تا آمده‌اند به محرومان خدمت کنند و مزدی از محرومان  نمی‌خواهند الا شادی لب‌ها و سرور قلب‌هایشان.

جهادگران گروه جهادی "شهید عبداللهی" رتبه برتر کشوری

جهادگران گروه جهادی "شهید عبداللهی" آذربایجان‌شرقی  نیز یکی  از آن گروه‌های جهادی هستند که دل به دریا زده و در مناطق محروم استان به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی مشغول هستند.

این گروه جهادی به‌واسطه فعالیت‌های ارزنده و شاخص در حوزه محرومیت‌زدایی، احداث خانه‌های محروم و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی رتبه برتر کشوری  را در سال 98 کسب  کرده است.

علی زینالی، سرپرست گروه جهادی "شهید عبداللهی" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد تشکیل این گروه جهادی، گفت: این گروه جهادی در سال 90 با نام گروه جهادی "شهید مغنیه"  تشکیل شد و از سال 91 فعالیت‌های خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد.

از سال 94 و بعد از به شهادت رسیدن حاج عباس عبداللهی در سوریه،  برای زنده نگه داشتن یاد و نام این شهید بزرگوار این گروه جهادی به گروه جهادی "شهید عبداللهی" تغییر نام یافت و از سال 96 این گروه جهادی تحت عنوان « مرکز نیکوکاری شهید عبداللهی» با دریافت کد از کمیته امام خمینی (ره) به‌صورت تخصصی در زمینه  احداث مسکن  فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به عقد قرارداد با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط برای احداث خانه‌های محروم ادامه داد: در طی این مدت بیش از 100 باب خانه محروم طی قراردادهای منعقد شده با بنیاد شهید، بهزیستی،کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره‌کل اوقاف و برخی شوراها و دهیاری‌‌ها احداث شده است.

انجام سخت‌ترین پروژه‌هایی که توسط این گروه جهادی انجام شده است

 زینالی با اشاره به یکی از سخت‌ترین پروژه‌هایی که توسط این گروه جهادی انجام شده است، خاطرنشان کرد: عمده فعالیت‌های ما در شهرستان جلفا است و یکی از سخت‌ترین پروژه‌های جهادی مرمت و نوسازی بارگاه «جرجیس نبی» در شهرستان جلفا بود.

فداکاری و ایثار این گروه جهادی تنها در ساخت خانه‌های محروم روستایی خلاصه نمی‌شود، ردپای این گروه جهادی را علاوه ‌بر فعالیت‌های محرومیت‌زدایی استان آذربایجان‌شرقی می‌توان در سایر استان‌ها از جمله کرمانشاه، گلستان و لرستان نیز دید، هرگونه حادثه غیرمترقبه‌ای که رخ دهد جهادگران رحمانی آنجا حضور دارند.

آن چنانکه سرپرست گروه جهادی "شهید عبداللهی" توضیح می‌دهد: اعضای این گروه جهادی به همراه پشتیبانی شامل ( آذوقه و لوازم مورد نیاز)  سه مرحله به تعداد 20 نفر  به استان کرمانشاه اعزام شده‌اند، دو مرحله به همراه 20 نفر از جهادگران به شهرستان پل‌دختر و دو مرحله نیز به استان گلستان و شهرستان «آق‌قلا» راهی شده‌اند.
 

اقدامات شناسایی و نیازسنجی خانه به خانه 

مسوول بسیج دانشجویی شهرستان جلفا در ادامه با اشاره به نحوه فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق زلزله‌زده تصریح کرد: وقتی ما در مناطقی که حوادث غیرمترقبه‌ای همچون سیل و زلزله رخ می‌دهد، حضور پیدا کردیم در ابتدا اقدامات اورژانسی انجام می‌دهیم، بعد از 10 روز اقدامات شناسایی را شروع کرده و خانه به خانه رفته و نیازسنجی صورت می‌گیرد که یک خانواده چقدر آسیب‌دیده و ضروری‌ترین نیاز این خانواده چیست.

زینالی ادامه داد: در زلزله شهرستان میانه وقتی متوجه شدیم مرکز اصلی زلزله شهرستان « ورنکش» است، اقدامات خانه به خانه را از اینجا آغاز کردیم در تحقیقات به خانه‌ای رسیدیم که اسم دختر آن خانواده ریحانه قربانی بود، ریحانه در اثر زلزله فوت کرده بود. خانواده ریحانه در این روستا مستاجر بودند و تنها درآمد آنها 40 عدد مرغی بود که در خانه نگهداری می‌کردند و وضعیت مناسبی نداشتند.

آن روز طی مصاحبه‌ای که با شبکه استانی سهند داشتم، اعلام کردم اگر مسوولان اجازه دهند برای پدر ریحانه یک باب خانه احداث می‌کنیم.  سردار خرم آن روز گفت؛ در این روستا دو دختر دانش‌آموز در اثر زلزله فوت کرده‌اند، بهتر است برای هر دوی آنها خانه احداث کنید و ما نیز «یا علی» گفته  از صفر تا صد  دو باب ساختمان  با نقشه‌کشی و نظارت بنیاد مسکن به یاد ریحانه و دوستش زهرا احداث کرده و تحویل دادیم.
 

از دانشجو تا امام جمعه پای‌کار است

این گروه جهادی 90 نفر عضو فعال دارد، اعضایی که همه جوره پای‌کار جهاد هستند، استاد دانشگاهی که با دانشجویانش عزم سفر کرده و راهی مناطق محروم می‌شود تا درس جهاد و مبارزه را به خوبی به آنها بیاموزد، دانش آموزانی که مشق جهاد می‌کنند تا یادشان نرود دوستانی دارند که در مناطق محروم از برخی امکانات آموزشی محرومند.

راننده تریلی و جانباز 70 درصد عضو این گروه جهادی به همراه  مهندسین  سازمان نظام مهندسی و تعدادی از همکاران بنیاد مسکن  و طلاب و تعدادی از امامان جمعه و جماعت نیز دست در دست هم می‌دهند به مهر تا با یاد و نام شهید مدافع حرم شهید عباس عبداللهی گره از مشکلات مردم در مناطق محروم باز کنند.

رومانی و ترکیه خواهان قالی‌های ایرانی

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه جهادی علاوه بر موضوع مسکن، فعالیت در عرصه اشتغال‌زایی است. آن‌طور که سرپرست گروه جهادی "شهید عبداللهی" می‌گوید: یکی از فعالیت‌های شاخص این گروه اشتغال‌زایی است به‌طوریکه برای 100 خانواده روستایی اشتغال ایجاد شده است.

در خانه های روستایی کارگاه‌های قالیبافی، گلیم‌بافی، ورنی‌بافی ایجاد می‌شود. صفر تا صد مصالح  و ابزار کار را خودمان تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهیم و محصولات تولیدی آنها را پیش خرید می‌کنیم. حتی زمانی که فرش بافته شده آنها به نیمه رسیده باشد، پول آنها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو  کشور رومانی و ترکیه از طرفداران این محصولات تولیدی هستند، یادآور شد: کیفیت محصولات تولیدی قابل رقابت با سایر محصولات است به‌طوریکه دو کشور رومانی و ترکیه  فرش، گلیم، ورنی و تابلوفرش‌های تولید شده توسط این افراد را از ما پیش خرید می‌کنند، باید اضافه کنم نقشه و طرح این  فرش و قالی و گلیم‌ها بر اساس طرح های اصیل اسلامی و ایرانی است.

در لیست فعالیت‌های  این گروه جهادی اقدامات فرهنگی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. برگزاری مراسم‌های خاص در اعیاد ملی و مذهبی بخشی از اقدامات فرهنگی است، توزیع و پخش نذورات در روستای مختلف نیز باعث دلگرمی مردم است.

بخش دیگری از فعالیت‌های این گروه تامین جهیزیه برای نوعروسان است به‌طوریکه  سرپرست گروه جهادی "شهید عبداللهی" در این زمینه بیان داشت: معمولا هر سه ماه یک بار  برای نوعروسان جوان  جهیزیه تهیه  شده و آنها با سلام و صلوات  راهی خانه بخت می‌شوند.
 

جهادگران به دل کرونا زدند

در ایام همه‌گیری ویروس کرونا این جهادگران همانند سایر گروه‌های جهادی در توزیع ماسک نیز فعال بودند به‌طوریکه در طی این مدت 65 هزار عدد ماسک در مناطق روستایی شهرستان سراب، میانه،کلیبر و شبستر توزیع کرده‌اند.

اشتغال‌زایی  به‌صورت ملی

به گفته زینالی، فعالیت تخصصی مسکن این گروه جهادی مختص شهرستان جلفا بوده ولی اشتغال‌زایی در سطح کشور صورت می‌گیرد و سایر خدمات به جز حوادث غیرمترقبه در بخش شهرستانی است.

وی با بیان اینکه گروه جهادی "شهید عبداللهی" در سال 98 رتبه برتر کشوری را کسب کرده است، متذکر شد: بر اساس شاخص‌هایی چون فعالیت تخصصی مسکن، محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و اقدامت فرهنگی ارزیابی‌ها صورت گرفته و این گروه جهادی به عنوان گروه جهادی برتر انتخاب شده است و این نشان از عشق، علاقه و ایثار و فداکاری تک تک اعضای گروه جهادی است.

قدس را هدف داریم

زینالی با اشاره به احساس قلبی خود از انجام فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم و کم‌برخودار استان، تصریح کرد:  شعار ما اجرای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری، مردم یاری و کمک‌های دولتی است، وقتی فقیری در این شهر می‌بینیم  در محضر ائمه اطهار و شهدا بر خود احساس تکلیف می‌کنیم تا برای رفع مشکلات این مردم اقدام کنیم. وقتی رضایت و لبخند این افراد را می‌بینیم انگار حس می‌کنم خدا می‌خندد ، بارها شنیده‌ام این مردمان می‌گویند اگر گروه‌های جهادی نبودند ما نمی‌توانستیم صاحب خانه شویم.

سرپرست گروه جهادی "شهید عبداللهی" چنان با عشق مقام معظم رهبری مشق جهاد می‌کند که به گفته خودش پایانی برای گروه‌های جهانی متصور نیست و محدودیتی در کشور برای اقدامات جهادی وجود ندارد.چنانچه می‌گوید: هیچ‌کس به ما نگفته است که فعالیت جهادی انجام دهید  ما این فعالیت‌ها را تنها به عشق رهبرمان انجام می‌دهیم، پس کسی نیز نمی‌تواند به ما بگوید کار جهادی را کنار بگذارید.هدف  نهایی ما قدس است و این راه را تا آزادی و آبادی قدس شریف ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول