اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تداوم شیطنت آمریکا برای استفاده از ماشه؛ مردم در «فارس‌من»: مقابله به‌مثل کنید

فشار ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایرانی‌ها ادامه دارد. مردم در «فارس‌من» اما با تشکیل چند کمپین خواستار اقدام متقابل شدند.

تداوم شیطنت آمریکا برای استفاده از ماشه؛ مردم در «فارس‌من»: مقابله به‌مثل کنید

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ادامه دارد. اگرچه دیگر اعضای شورای امنیت اعلام کردند ایالات‌متحده به‌دلیل ترک برجام حقی برای استفاده از مکانیسم «ماشه» ندارد. ترامپ اما دست‌بردار نیست. افکار عمومی برای همین «اقدام متقابل» را در صورت بازگشت تحریم‌ها مطالبه می‌کنند. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در این‌باره در «فارس من» گواه است. اما ماجرا چیست؟ مردم در این‌باره چه می‌گویند؟ واکنش احتمالی مجلس چه خواهد بود؟

 

تازه‌ترین بهانه آمریکا برای فشار به مردم ایران چیست؟/ گزارش یک گاف!

«مکانیسم ماشه» یکی از گاف‌های برجام است؛ گافی که به اطراف توافق اجازه می‌دهد در صورت شکایت از ایران، تمام تحریم‌های گذشته را به‌صورت خودکار بازگردانند. موضوعی که حالا مورد طمع ترامپ واقع شده است؛ رئیس‌جمهور ایالات متحده باوجود آن‌که قبلاً اعلام کرده از توافق هسته‌ای خارج شده است، می‌خواهد از همین مکانیسم استفاده کند. حتی اگر شورای امنیت سازمان ملل و ۱+۴ مخالف فعال شدن آن باشند. (اطلاعات بیش‌تر اینجا)

قبلاً آمریکا تلاش کرده بود با ارائه یک قطعنامه به شورای امنیت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را تصویب کند. قطعنامه‌ای که البته تنها با موافقت جمهوری دومینیکن رئیس دوره‌ای شورای امنیت قرار گرفت. آرای چین و روسیه منفی بود و دیگر اعضا هم به رأی ممتنع بسنده کردند. همین امر باعث شد ایالات متحده روز ۳۰ مرداد با ارسال نامه‌ای فعال شدن مکانیسم ماشه موجود در برجام را مطالبه کند.

 

این تلاش آمریکایی‌ها هم البته چندان قرین توفیق نبود. مالزی و نیجر رؤسای دوره‌ای بعدی شورای امنیت اعلام کردند باتوجه به عدم اقبال دیگر اعضا در جایگاهی نیستند که بخواهند به درخواست ایالات متحده ترتیب اثر دهند. اقدامی که البته به مذاق مقامات آمریکایی خوشایند نبود. حالا جمعی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای خطاب به پمپئو خواستار تنبیه کشورهایی شدند که در راه اجرای مکانیسم ماشه در شورای امنیت سنگ‌اندازی کردند!

ترامپ بهرحال دست‌بردار نیست؛ طبع او دشمنی کردن است. حالا رویترز گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است با صدور یک «فرمان اجرایی» ناقضان تحریم‌های ایران را مجازات کند. مایک پامپئو وزیر امور خارجه هم از پایتخت یک کشور کوچک به‌نام «سورینام» برای رهبران دنیا خط‌ونشان کشیده و اعلام کرده انتظار دارد همه از بازگشت تحریم‌ها علیه مردم ایران پیروی کنند.

 

تلاش آمریکا حداکثری است؛ ترامپ هرچه در چنته داشت برای فشار بیشتر علیه مردم این سرزمین رو کرد. تلاشی که اگر با اقبال جامعه بین‌الملل همراه شود، به‌معنای بازگشت قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت و استمرار تحریم تسلیحاتی ایران است. موضوعی که برخی معتقدند آخرین انگیزه ایران برای باقی ماندن در برجام است.

 

اقدمات متقابل ایران؛ روحانی: روز یکشنبه روز پیروزی ما است

در مقابل اما آقای رئیس‌جمهور معقتد است تازه‌ترین خباثت آمریکایی‌ها برای فشار بیشتر به مردم ایران هم محکوم به شکست است. روحانی می‌گوید: «همه می‌دانند این مکانیسم برای کشورهای داخل برجام است نه آمریکایی که هر چه فحش بود نثار برجام کرد و آن را خائنانه دانست. آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران توطئه کند. همه در این مورد مخالفت کردند و آمریکا منزوی شد.»

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «آمریکایی ها خواستند شنبه و یکشنبه برای خود پیروزی درست کنند. اما شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران است. اصلاً مکانیسمی شروع نشده که بخواهد به نتیجه برسد!» هم‌چنین ظریف وزیر امور خارجه هم به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر فعال شدن اسنپ‌بک یا همان مکانیسم ماشه پاسخ داد. وی در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «آمریکایی‌ها ظاهراً قوانین بین‌الملل را درک نمی‌کنند.»

 

ظریف ادامه داد: «پس از سه بار رد شدن توسط شورای امنیت، آمریکا هم اکنون تهدید می‌کند هر کس و هر نهادی که میان آمریکا و اسنپ بک آن قرار بگیرد، تحریم می‌کند، آنها ظاهرا قانون یا سازمان ملل را درک نمی‌کنند. ممکن است آنها بتوانند این را بفهمند: شما در سال ۲۰۱۸ از برجام طلاق گرفتید. نام شما در گواهی ازدواج نامربوط است!»

جز نبرد دیپلماتیک اما، مقابله با اقدامات خصمانه ایالات متحده نیازمند اقدامات عملی است. اقداماتی که هزینه‌ی سنگ‌اندازی را برای اهالی کاخ سفید سنگین کند. البته که این دست اقدامات مطالبه جدی افکار عمومی نیز هست. مرور سوژه‌های «فارس من» در این‌باره روشن‌گر ماجرا است.

 

شیطنت تازه آمریکا در آینه افکار عمومی؛ مردم در فارس من: مقابله به‌مثل کنید

تلاش ایالات متحده برای فشار بیشتر به مردم ایران در صحنه دیپلماسی چندان موفق نبود. تلاش شیطان بزرگ اما هم‌چنان ادامه دارد. مطالبه جدی این‌روزهای افکار عمومی اقدام متقابل در برابر هر جسارت تازه آمریکایی‌ها است. اقدامی که می‌تواند بسته به میزان کارشکنی طرف مقابل از توقف تعهدات داوطلبانه برجامی گرفته تا حتی خروج از پیمان عدم اشاعه متنوع باشد. مطالبات شما در این‌باره در «فارس من» خواندنی است:

مثلاً حامیان این کمپین که از نمایندگان مجلس می‌خواهند باتصویب طرحی دولت را ملزم به خروج از برجام و NPT کنند. نویسنده معتقد است البته که ایالات متحده در شورای امنیت شکست خورد، اما نباید نفوذ بی‌نظیر آنها را روی دُول اروپایی فراموش کرد: «به نظر مجلس باید خیلی زود طرحی را تصویب کند که دولت را مجبور کند در صورت برگشت تحریم‌ها، از اNPT و برجام خارج شویم.»

 

کاربران «فارس من» بعلاوه از یک پویش دیگر هم حمایت کردند؛ پویشی که یک طرح سه‌فوریتی را برای خروج همزمان از برجام و معاهده عدم اشاعه بعلاوه ممانعت از دسترسی و ورود بازرسان آژانس به کشورمان مطالبه می‌کند. در بخشی از آن آمده است: «هرچه سریع‌تر باید دست به کار شد. نباید فقط هشدار داد. مراقب باشیم طرح نمایندگان محترم مجلس نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشود!»

حامیان این پویش هم با اشاره به دست بالای ایران در معادلات منطقه، معتقدند در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه امنیت پایگاه‌های آمریکایی در غرب آسیا تضعیف خواهد شد. آنها نوشته‌اند: «در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه قطعاً و یقیناً فتح قدس زودتر محقق خواهد شد. در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه تک‌تک پایگاه‌های آمریکا باید خود را آماده یکسان شدن با خاک در منطقه آماده کنند.»

 

پیگیری مطالبه مردم؛ بهارستان: اقدام متقابل روی میز است

خبرنگاران پارلمانی فارس مطالبات متواتر شما را هفته گذشته از اهالی بهارستان پیگیری کردند. عمده معتقد به انجام اقدام متقابل در صورت اجرای مجدد تحریم‌ بودند. مثلاً قاسم ساعدی نماینده خوزستان معتقد است اجرای مکانیسم ماشه آخرین تیر انتخاباتی ترامپ است. وی در این‌باره به‌خبرنگار ما گفت: «سازمان ملل باید  جلوی این زیاده‌خواهی و این خوی استکباری آمریکا بایستد.»

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز هم معتقد است سازمان ملل نباید استقلال خود را به‌خاطر مطامع ایالات متحده خدشه‌دار کند. وی در عین‌حال درباره اقدامات متقابل ایران درصورت شیطنت آمریکایی‌ها به‌خبرنگار ما گفت: «چنانچه مکانیسم ماشه علیه ایران اجرا شود، پیش‌بینی‌های لازم برای این منظور انجام شده و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته و آن را اجرا خواهند کرد. آمریکا و اروپا در آن‌صورت یکه خواهند شد.»

 

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد نیز آمریکایی‌ها را در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه به یک «پاسخ سخت» تهدید کرد و به‌خبرنگار ما گفت: «اگر آمریکا مکانیزم ماشه را اجرایی کند ما هم مکانیزم غیرت ملی را اجرایی می‌کنیم. آمریکا اگر خطایی بکند، مجلس پیام محکمی را با یک طرح سه فوریتی با توقف همه فعالیت‌های برجامی به رخ آمریکا خواهد کشید. آن موقع آمریکا بداند هیچ مانعی را در برابر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در برابر خود نخواهیم پذیرفت.»

زهره الهیان نماینده مردم تهران هم اقدامات ایالات متحده را منافی برجام دانسته و درباره مطالبه مردم برای اقدام متقابل، به‌خبرنگار ما گفت: «مجلس مصمم است در صورت بازگشت تحریم‌ها، تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام را کنار گذاشته و مجددا صنعت صلح آمیز هسته‌ای کشورمان فعالیت خود را بدون محدودیت‌های مطرح در برجام ادامه دهد. قاعدتاً مجلس یازدهم در قبال تحرکات ایالات متحده آمریکا و همراهان آن ساکت نخواهد نشست.»

 

وی با اشاره به طرح سه فوریتی اقدام متقابل ایران نسبت به بازگشت مجدد تحریم‌ها با فعال‌سازی مکانیسم ماشه خاطرنشان کرد: «ما این طرح را پیگیری کرده و نسبت به مفاد و مواد آن بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد اما در مجموع نگاه مجلس آن است که باید یک بار برای همیشه اقتصاد کشورمان از چنگال برجام رها شود و وضعیت صبر و انتظار و رکود از گریبان اقتصاد جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.»

جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت هم معتقد است واگذاری امتیاز ماشه در برجام ناشی از غفلت مذاکره‌کنندگان ما بوده است. وی اضافه کرد: «به دشمن اخطار می‌دهیم که اگر بخواهد این سیستم را فعال کند حتماً مجلس، دولت را موظف خواهد کرد که همه تعهدات خود در برجام از جمله پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق در آورد.» وی هم‌چنین از دیگر نمایندگان خواست تا برای تهیه طرح سه‌فوریتی اقدام متقابل اهتمام بیشتری به‌خرج دهند.

 

تلاش ایالات متحده برای تسلیم این ملت بزرگ محکوم به شکست است. با این همه نباید از مطالبه جدی افکار عمومی برای اقدام متقابل علیه شیطان بزرگ چشم‌پوشی کرد. همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری مطالبات متواتر شما در این‌باره در «فارس من» را پیگیری می‌کنند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول