اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تداخل مسئولیت‌ها ما را در مطالبه‌گری مردد می‌کند

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به تداخل مسوولیت‌ها، گفت: امروز همه نسبت به وضعیت حجاب و عفاف عمومی در جامعه نگران هستیم، حال از چه کسی باید مطالبه‌گری کنیم؟

تداخل مسئولیت‌ها ما را در مطالبه‌گری مردد می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام عصر دیروز در جلسه شورای مرکزی قرارگاه عفاف و حجاب استان فارس با انتقاد به اینکه  امروز حد و مرزی برای وظایف افراد مشخص نیست بر لزوم شکل‌گیری تقسیم کار بین اجزای مختلف حاکمیت تاکید کرد و اظهار داشت: این مطلب به این معنا نیست که تقسیم کاری وجود ندارد ولی گویی مورد توجه و قبول عمومی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب به دلیل برخی از پیچیدگی‌ها مسئولیت‌های ما با هم تداخل پیدا کرده است، افزود: وقتی حد و مرز وظایف افراد مشخص نمی‌شود مطالبه‌گری هم رخ نمی‌دهد و سوالی که مطرح می‌شود این است که از چه کسی چه چیزی را مطالبه کنیم؟ به عنوان مثال امروز همه نسبت به وضعیت حجاب و عفاف عمومی در جامعه نگران هستیم، حال از چه کسی باید مطالبه‌گری کنیم؟

امام جمعه شیرازادامه داد: وقتی مسئولیت‌های قانونی و اختیارات برعهده فردی نیست نباید توقع اجرائیات هم از او وجود داشته باشد، پس باید تلاش کنیم تا این تقسیم کار به نحو مناسب و مشخص انجام گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، نقش امام جمعه را نقش مدیریت راهبردی دانست و اظهار کرد: وقتی نقش امام جمعه مدریت راهبردی است پس ورودش به عرصه اجرائیات با کار دیگران تداخل دارد و عدم درک صحیح این مسئله سوءتفاهم ایجاد می‌کند، از طرفی برخی ممکن است از امام جمعه توقع کار اجرایی و میدانی داشته باشند که این هم غلط است و از دیگر سو برخی، وقتی امام جمعه می‌خواهد مدیریت راهبردی داشته باشد در برابر او موضع می‌گیرند و فکر می‌کنند در کاری که به او ربطی ندارد ورود کرده است.

دژکام با بیان اینکه امام جمعه باید هدایت راهبردی جامعه شهری خود را بر عهده داشته باشد، تصریح کرد: مدیران، مسئولان و مردم باید از ایشان توقع هدایت‌گری و بیان راهبردهای کلان را داشته باشند نه چیز دیگری. در مقابل، دولت مسئولیت مدیریت اجرایی را در کشور دارد و در سطوح پایین‌تر استانداران مدیران اجرایی هستند.

وی با بیان اینکه این تقسیم کار در کشور ما به هم ریخته است یادآور شد: گاهی سوال است که چرا رهبر در فلان مسئله اجرایی ورود نمی‌کند؟ این به دلیل گم شدن تقسیم کار اجتماعی بوده  و بسیار خطرناک است برای مسئله‌ای که دیگری باید پاسخگو باشد، از رهبری طلب پاسخ شود.

امام جمعه شیراز در ادامه به مسئله حجاب و عفاف نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد مساله عفاف و حجاب نیز ما مطالبه را گم کرده‌ایم چراکه بسیاری از بچه‌های انقلابی ما در مطالبه‌گری بلد نیستند که از چه کسی چه مطالبه‌ای داشته باشند؟ این تفکیک مسئولیت‌ها و تقسیم کار اجتماعی نیاز جامعه ما است و در نهایت هر فرد و مسئولی باید در حیطه مسئولیت خود درست عمل کند و در ادامه به عنوان ناظر نسبت به دیگران ببیند چرا کار درست انجام نمی‌شود؟


وی با بیان اینکه در عرصه سیاسی نیز باید حیثیت امام جمعه حفظ شود و همه جریانات و گروه‌های سیاسی متوجه این مسئله باشند، افزود: احزاب و گروه‌ها باید بدانند موضع‌گیری حزبی و سیاسی خود را نباید به امام جمعه منتسب کنند و باید اجازه دهند امام جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در استان پدر معنوی همه جریانات و گروه‌ها باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید یک پوشش اسلامی به بازار عرضه کنید که موفق باشد و با استقبال عموم مردم روبه‌رو شود، خود آن پوشش باید بتواند خرجش را دربیاورد، افزود: باید قشر جوان جامعه و دیگر اقشار جامعه خودشان به آن پوشش اقبال نشان دهند و آن را تهیه کنند. که اگر غیر از این باشد تلاش شما شکست می‌خورد، پس بهترین کار این است که خود این مراکز تولید پوشاک را درگیر تولید طرح‌های اسلامی و جوان پسند کنیم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: ما باید تسهیل‌گر این باشیم که مسائل اقتصادی با بحث ارزشی ما پیوند بخورد و کار را از نظر اقتصادی آنها دنبال کنند حتی اگر مجموعه‌ای داریم که می‌خواهد کار اقتصادی کند باید مراقب باشد که اگر در روابط اقتصادی بخواهیم تنش سنگینی ایجاد کنیم زورمان نمی‌رسد.

دژکام با بیان اینکه باید برای پذیرش، تلاش کنیم و تنوع‌هایی که از نظر شرعی مجاز است را در پوشش بانوان محدود نکنیم و البته از حدود شرعی خودمان نیز عدول نکنیم عنوان کرد: باید در این مسائل امکان انتخاب‌گری را به مردم دهیم و از این جهت سلیقه‌ها مهم است؛ در چارچوب فقهی واضح است ولی سلیقه اجرایی کردن متفاوت می‌شود و گاهی نوع نگاه آنقدر بسته و خشک می‌شود که نمی‌توان ادامه داد.

وی با بیان اینکه مسئله دیگر فرهنگ پوشش است ، گفت: برخی لباس‌ها لباس خیابان و انظار عمومی نیست و گرنه فی نفسه لباس بدی نیست، اینکه در هر مکانی لباس مناسب نیاز است باید در بحث فرهنگی روی آن کار شود.

دژکام افزود: جلوه‌گری در طبع انسان است و اگر هیچ جا حتی محافل خانوادگی و در بین محارم خود مجال جلوه‌گری را پیدا نکند طبیعی است مقاومت خواهد کرد؛ لذا این مسئله باید مدنظر قرار گیرد.

 در مورد قرارگاه حجاب و عفاف تیز کار راهبردی و حمایتی است و کار اجرایی نداریم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در بحث معروف و منکر ما مراتبی از ترک معروف داریم و مراتبی از انجام منکر که گاهی متوجه این موضوع نیستیم، افزود: شاید یک نفر کار خوبی را ترک می‌کند یا منکری را انجام می‌دهد که در جریان آن نیست. گاهی جای خوب و بد در ذهن فرد عوض می‌شود زیرا نگرش‌ها عوض شده است و این تغییر نگرش کار را سخت می‌کند که دوباره نظام ارزشی را برای آن اثبات کنیم.

وی با بیان اینکه مرحله پایانی که از همه بدتر است زمانی است که طرف فعال اجتماعی است  و منکر را ترویج می‌کند و با معروف مخالفت می‌کند افزود: در بحث اینکه منکر و معروف جایش با هم عوض می‌شود باید دقت کنیم.

 دژکام با بیان اینکه در بحث عفاف و حجاب در نهایت بحث تبلیغ و فضاسازی است که در این زمینه ما بسیار عقب هستیم، بیان کرد: عمدتاً تبلیغ است که فضای جامعه را به سمت دیگری می‌برد و مردم در رفتار شاید چنین نباشند که تبلیغات این فضا را دامن می‌زند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول