اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

بُعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه در ۱۰۰ کشور جهان/تحولات چشم‌گیر پژوهشی حوزه‌ علمیه قم در یک قرن اخیر

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: از ورود حوزه علمیه به ۱۰۰ کشور جهان و طلاب از این کشورها خبر داد.

بُعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه در ۱۰۰ کشور جهان/تحولات چشم‌گیر پژوهشی حوزه‌ علمیه قم در یک قرن اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه آمال و آرزوهای بزرگ در گرو همبستگی شما نیروهای انقلابی و جهادی، روحانی و حوزوی است.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه به اقدام اخیر نشریه فرانسوی اشاره کرد و افزود: در ایامی هستیم که انسان‌های نابخرد به خود اجازه دادند به نام آزادی بزرگترین مظهر آزادی یعنی پیامبر و قرآن را مورد اهانت قرار دهند در نهج‌البلاغه آمده؛  پیامبری که در سلسله انبیاء در نقطه آخر قرار گرفت رتبه نخست انبیاء است و خاتمیت پیامبر به معنای برجستگی بر همه پیامبران پیشین است پیامبری که گشاینده درهای بسته بوده و اگر قرآن و پیامبر نیامده بود درهای زیادی بسته بود که رسول خدا با پیام و سنت و سیره پاک خود با آوردن قرآن دریچه‌هایی که بسته بود را باز کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه و حوزه‌های ما باید در عصر انقلاب اسلامی راه پیامبر را بروند و این رسالت بزرگی است که ما و شما را به حوزه کشانده است قدمی که پیامبر بر می‌داشتند در راه خدا بود و هرگز در اراده استوار ایشان سستی دیده نمی‌شد، در عصر خودمان این عناصر را در حضرت امام دیدیم که در برابر همه ظالمان عالم ایستاد.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش دوم سخنان خود در آستانه یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم گفت: دبیرخانه و شورای یکصدمین سالگرد حوزه علمیه قم شکل گرفته و برنامه‌های متعددی در حال انجام است، حوزه‌های علمیه از تاریخ کهنی برخوردار است و در سند و شناسنامه همه ما نقش مهم دارد نمی‌شود تاریخ ایران و منطقه را بدون حوزه علمیه که در طول ادوار مختلف پرچمدار همه علوم و دانش‌ها بود تفسیر کرد‌.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: حوزه علمیه شخصیت‌های بزرگی را تربیت کرده که امروزه از مفاخر جهان و تمدن‌ساز بوده و پایگاه اخلاق و دانش و سیاست اجتماعی هستند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه‌ها همواره در طول تاریخ محور و قطب بودند و در یکصد سال اخیر قم پایگاه محوری و اردوگاه اصلی حوزه‌ها بود.

مدیر حوزه‌ علمیه قم با اشاره به محورها و تحولات در حوزه علمیه قم طی یک صد سال اخیر گفت:  توسعه ساختاری و فیزیکی و سخت‌افزاری حوزه‌ها در پرتو انقلاب اسلامی یکی از محورهای حوزه است که در ایران و جهان توسعه کمی و جغرافیایی پیدا کردند.

وی بیان کرد: محور دوم، توسعه دانشی و معرفتی حوزه‌های علمیه است که مرزها دانش در پرتو حوزه علمیه رشد و توسعه پیدا کرد در آخرین طراحی که در نظام رشته‌های حوزه صورت گرفت حدود ۴۰۰ رشته گرایش و مقطع تعریف شد و قریب به ۲۰ حوزه دانشی علوم اسلامی را توسعه و رشته جدیدی تعریف شده و علاوه بر قلمروهای سنتی فقه، کلام، حدیث و فلسفه و ‌... قلمرو‌های جدید جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست، اقتصاد و پایه‌های جدیدی طراحی شده که این‌ها پایه‌های جدید در یکصد سال اخیر خصوص ۴۰ سال انقلاب اسلامی بوده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه برای نخستین بار بیش از هر زمانی بین‌المللی شد همیشه بین‌المللی بوده و چهره بین‌المللی معرفی کرده اما پس از انقلاب اسلامی ابعاد بین‌المللی حوزه گسترش پیدا کرد.برآمدن جامعه المصطفی و گسترش مراکز فرهنگی به ۱۰۰ ملیت و ۱۰۰ کشور جهان و دانش‌آموختگان به همه کشورهای جهان نشان از بُعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه است.
 
وی خاطرنشان کرد: گسترش حوزه‌های علمیه خواهران یکی دیگر از محورهای یکصدمین سالگرد حوزه است تحولات جدید پژوهشی از دیگر دستاورد حوزه است تاکنون بیش از ۱۰ هزار اثر نه در قالب سنتی و سابقه‌دار بلکه در اشکال جدید تولید شده که ۲ و ۳ هزار مورد اثر فاخر و برجسته است، تولید بیش از  ۱۰۰ مجله و هزاران مقاله تحولات حوزه است.

آیت‌الله اعرافی به ورود حوزه به قلمروهای نو و به کارگیری فناوری‌ها اشاره کرد و گفت: حوزه چشم را بر فناوری‌ها نو نبست و از فناوری گوناگون در حوزه استفاده شد که آخرین حلقه آن طرح هوش مصنوعی و اجتهاد است که در حال انجام است حلقه‌ای برآمده از فناوری نو.

وی تصریح کرد: محور هفتم تولیدات فکری حوزه در رابطه با نظامات قانونی است حوزه به سمتی است که مبانی فکری خود را به شکل نو طراحی کرده است.

مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به ورود حوزه به علوم اجتماعی و نقد فلسفه‌های غربی، گفت: قلمرو ترجمه به زبان‌های دیگر مباحثی است که حوزه ورود پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به محور دهم حوزه در یکصدمین سال حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه فکر و اندیشه سیاسی تولید کرد و پایه‌گذار آن امام(ره) بود.

مدیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیا این تحولات برای حوزه کافی است؟ افزود: هرگز این تحولات برای حوزه کافی نبوده است البته حوزه با تکیه بر سنت پیشین و مجاهدت گذشته دستاوردهای علمی، فکری، اخلاقی و اعتقادی داشته است که دستاورد کمی برای حوزه‌ها با کمترین امکانات و هزاران مشکل نیست.

 وی ادامه داد: حوزه‌ها نباید غفلت کنند، در میانه‌های راه هستیم باید در کنار دانشگاه، مراکز و جریانات علمی به دستاوردها و قلمروهای جدیدی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بارها گفته و دوباره می‌گویم حوزه در برابر همه جهان و نسل‌های آینده مسوول است، افزود: حوزه در قلمرو رسالت خود باید در همه قلمروها مسوول باشد و راه بلندی پیش‌روی حوزه است.

رئیس حوزه علمیه کشور بیان کرد: حوزه‌ها در شهرها و استان‌ها روی پایه خود باشند، رشد کنند و پاسخ‌گوی جامعه و مردم شوند لذا ارتقا مدارس حوزوی ضروری است.

مدیر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه‌های کهگیلویه و بویراحمد باید برنامه بلند مدت، میان مدت و تنوع رشته‌ای داشته باشند و تعامل قوی میان حوزه و دانشگاه ترسیم شود.

وی در پایان سخنان خود خواستار کمک مردم به حوزه‌های علمیه شد و خاطرنشان کرد: حوزه جزء با اتکاء بر مردم معنا ندارد، امیدواریم مردم در کنار حوزه باشند و در  حمایت از مدارس دینی ما را همراهی کنند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول