اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

در همایش مقابله با «مکانیسم ماشه» چه گذشت؟ / از درخواست توقف اجرای برجام تا اراده مجلس برای تصویب طرح مقابله با «اسنپ بک»

اقدام متقابل ایران در قبال «مکانیسم ماشه»با حضور جمعی از نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل سیاسی و بین الملل بررسی شد.

در همایش مقابله با «مکانیسم ماشه» چه گذشت؟ / از درخواست توقف اجرای برجام تا  اراده مجلس برای تصویب طرح مقابله با «اسنپ بک»

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ همایش مردمی دانشجویی بررسی اقدام متقابل ایران در قبال «مکانیسم ماشه» به همت جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی و با حضور سید محمود نبویان و روح الله ایزد خواه نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حمید رسایی نماینده‌ سابق مجلس، صادق کوشکی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، محمد صادق شهبازی و مسعود براتی از ادوار جنبش عدالتخواه دانشجویی و کامران غضنفری نویسنده‌ کتاب "پرونده هسته‌ای ابعاد پیدا و پنهان" امروز (شنبه 29 شهریور 99) برگزار شد.

نبویان: جلوگیری از اجرای تعهدات برجام با فعال سازی مکانیسم ماشه

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این ابتدای این همایش اظهار داشت: باید مبنای فکری حسن روحانی و محمدجواد ظریف که دیپلماسی التماسی را دنبال می‌کنند و اقتصاد کشور را به سمت باتلاق برده‌اند را بررسی کرد.

وی افزود: به هر جای برجام که دست می‌زنی خراب است؛ چراکه توافق نامه‌های برجام، ژنو و لوزان را آماده نوشته بودند و در مذاکرات آورند و آقایان آن را امضا کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در برجام به مراکز هسته‌ای دسترسی داده‌اند این در حالی است که حتی به مراکز نظامی هم دسترسی‌هایی داده‌اند.

نبویان خاطرنشان کرد: اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برجام حتی یک بار هم با دقت این توافق نامه را نخوانده و آن را امضا کرده‌اند.

وی افزود: بند ۷۴ تا ۷۸ برجام به دسترسی‌های نظامی اشاره شده و حتی این بخش نامه از متن را به بهروز کمالوندی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان نشان دادند و گفتند چند جای این معاهده واژه میلیتاری آمده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در بند ۳۶ و ۳۷ برجام آمده است که اگر یکی از اطراف برجام به طرف دیگر اعتراض کند که چرا تعهداتتان را در برجام انجام نمی‌دهید، این موضوع به کمیسیون وزرای خارجه برجام رفته و سپس به شورای امنیت ارجاع می‌شود که این احتمال در شرایط بسیار زیاد است، البته معنایش این است که چه ما اعتراض کنیم و چه آنها اعتراض کنند بازهم تحریم‌های ایران بازمی‌گردد.

 

نبویان خاطرنشان کرد: اگر مکانیم ماشه توسط آمریکا اعمال و اجرایی شود تکلیف چیست؟؛ آمریکا قانونا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را اعمال کند اما باید بدانیم که دنیا بر اساس قانون نمی‌چرخد بلکه بر اساس قدرت اداره می‌شود.

وی درباره اقدام متقابل ایران در برابر مکانیسم ماشه گفت: ما باید بر اساس قانون عمل کنیم که این قانون یا قانون بین الملل است و یا مفاد برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: ما باید توقف و اجرای کل برجام را عملیاتی کنیم و نباید فقط به خروج از برجام بسنده کرد.

نبویان گفت: طبق برجام باید از روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۹۴ کلیات تحریم‌ها اعم از بانکی و غیربانکی و... لغو شود، در حالی که در بند ۲۶ تصریح شده و قول داده‌اند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، عمل کلی یا جزئی اجرای برجام باید متوقف شود.

وی گفت: بند ۳۶ برجام تصریح می‌دارد که چنانچه اگر اعتراضاتی وجود داشته باشد و رضایت طرف شاکی جلب نشود طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافتن را مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای برجام اعلام کند، ضمن این که آنها با زرنگی تمام اعلام کردند که برای ادامه لغو تحریم‌های ایران باید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آورده شود. در حالی که یکی از همین اعضا ایالات متحده آمریکاست.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: مطابق قوانین بین المللی و به حکم اجرای برجام باید با فعال‌سازی مکانیسم ماشه جلوی همه تعهدات برجام را بگیریم. ضمن این که طبق مصوبه مجلس که در شهریور ۹۴ تصویب شده است در صورت بازگشت تحریم ها باید جلوی اجرای برجام گرفته شود ضمن این که این مصوبه تصریح دارد که باید جلوی اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی دادن به مراکز نظامی هم گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با ۲۸ شرط برجام را قبول کردند که ۱۰ شرط مربوط به نامه ایشان به شورای عالی امنیت ملی است و ۹ بند هم مربوط به مصوبه مجلس و تعدادی شروط هم با عناوین اولا، ثانیا و ثالثا.

نبویان در پایان گفت: ما مدعی خروج از برجام نیستیم بلکه تنها قائل به توقف اجرای همه تعهدات ایران به حکم خود برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قوانین بین المللی و قوانین داخلی هستیم.

وی گفت: مسئولان دولت فعلی می گفتند دولت‌های قبلی به دنبال تقابل بودند و ما دنبال تعامل هستیم، تقابل یعنی جنگ، ولی آیا مثلا آقای جلیلی به دنبال جنگ بود؟ ما به دنبال مقامت بودیم و ایستادگی روی منافع ملی و منافع مردم.

این نماینده مجلس افزود: تعامل یعنی ایجاد رابطه ولی معنای اقدامات دولت تعامل نبود اگر دولت به دنبال رابطه است پس چرا با کشورهای همسایه ارتباط نداشت؟ گویا تعامل برای دولت معنای ارتباط با  2 یا 3 کشور است.

وی با اشاره به مبانی فکری غرب تاکید کرد: غرب می‌گوید تا ما نوکر آنها نشویم پیشرفت نمی‌کنیم ولی آیا با این تفکر توانستیم به ونزوئلا نفت صادر کنیم یا با تفکر حاج قاسم؟

 

نبویان اضافه کرد:  از ابتدای انقلاب مملکت در دست این آقایان بوده و اصلا مشکلاتی که وجود دارد ربطی به طیف انقلابی ندارد. می‌گویند مدیریت اسلام و انقلاب جواب نداه! در صورتی که اصلا تفکر لیبرال در کشور حاکم بوده است. تفکر انقلابی مانند حاج قاسم هر جا پاگذاشته به دنبالش پیروزی داشته است.

وی در خاتمه در پاسخ به سوالی گفت: اینکه هیات رئیسه مجلس انقلابی نباشد و یا اینکه مجلس از بیرون هیدات شود، به چنین چیزی اعتقاد ندارم و مسلما اگر طرح توقف برجام در قبال مکانیسم ماشه در مجلس مطرح شود با  اکثریت آرا تصویب خواهد شد.

* غضنفری: برجام از نظر قواعد بین‌الملل فاقد اعتبار است

کامران غضنفری نویسنده و پژوهشگر هم در ادامه همایش مردمی-دانشجویی بررسی «اقدام متقابل ایران در قبال مکانیسم ماشه» گفت: از همان ابتدا گفتم برجام بی اعتبار است و مشروعیت ندارد و دلایل آن‌را هم گفتم؛ مانند مغایرت صریح و آشکار برجام با قانون اساسی؛ عبور از خطوط قرمز، خلاف شرع بودن برجام و...

وی افزود: برجام از ابتدا تا انتها دشمن را بر ما مسلط کرده که این خلاف شرع است. برجام مصوبات مجلس را هم نقض کرده بود و بر اساس کنوانسیون وین از همان ابتدا فاقد اعتبار بود و از آنجایی که در طول مذاکرات هسته ای مقامات آمریکایی به کرات جمهوری اسلامی را تهدید کردند برای همین به لحاظ قواعد بین الملل فاقد اعتبار است.

غضنفری اضافه کرد: برجام حاصل فعالیت شبکه نفوذ در داخل کشور است؛ توافقی که جز خسارت برای جمهوری اسلامی چیزی نداشته است. رهبر معظم انقلاب هم از برجام به عنوان خسارت محض یاد می‌کنند. 

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: برجام هیچ تحریمی را که لغو نکرد و کاری نکرد جز اینکه دلار را از ۳ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان؛ سکه طلا را از نزدیک یک میلیون تومان به ۱۴ میلیون تومان و پراید ۷ میلیونی را به ۱۰۰ میلیون تومان رساند.

 

نویسنده کتاب پرونده هسته‌ای ابعاد پیدا و پنهان گفت: به دروغ می‌گویند برجام تصمیم نظام بوده در صورتی که رهبر انقلاب از همان ابتدا مخالفت خود را با مذاکرات اعلام کردند. برجام را امثال دری اصفهانی‌ها که جاسوس بودند به کشور تحمیل کردند؛ دری اصفهانی را چه کسی به تیم مذاکره هسته ای معرفی کرد؛ دستگاه های اطلاعاتی باید ببیند اینها به کجا وصل هستند. کسانی برجام را به کشور تحمیل کردند که به آمریکا و انگلیس وصل بودند.

* ایزدخواه: مردم دیگر متوجه بی‌ثمر بودن برجام شده‌اند

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم هم گفت: از دو ماه پیش طرح دوفوریتی توقف یا خروج از برجام داده شد چون دیدیم با توجه به زیاد بودن طرح های دوفوریتی آن طرح پیش نمی رود اخیرا طرح ۳ فوریتی را دادیم تا اگر تحریم ها برگردد این طرح اجرا شود که در قبال این طرح نظرات مختلفی هم وجود داشت مانند اینکه ممکن است دولت بودید مجلس نگذاشت ما کار کنیم یا ممکن است بازار بهم بریزد.

وی افزود: دولت ۷ سال است فرصت داشته و مردم دیگر متوجه بی ثمر بودن برجام شده اند. بازار هم که به هم ریخته و هیچ کس از دولتمردان هم گردن نمی گیرد. بازار امروز در ارز و خودرو و... بهم ریخته است و نباید نگران اینها باشیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: فضای مجلس امروز در قبال رای آوردن طرح سه فوریتی برای خروج از ان پی تی این است که رای آوردن این طرح همان‌قدر راحت است که رد اعتبار نامه تاجگردون آسان بود. 

 

ایزدخواه با اشاره به اراده قوی مجلس برای تصویب طرح اقدام متقابل در صورت فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» گفت: مجلس باید وظیفه قانونی خودش را در قبال برجام کامل انجام دهد. بحث ما توقف برجام است و امیدواریم هیات رئیسه هم با نمایندگان همراهی کنند.

وی افزود: در مجلس در بحث اقتصاد هم طرح های خوبی وجود دارد و امیدواریم مناسبات پشت پرده دست ما را نبندد‌. ما با دولت هم بحث حزبی و جناحی نداریم و هدف این است کار کنیم اما اگر احساس کنیم بازار و معیشت مردم رها شده استیضاح مطرح خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به شعار نمایندگان مجلس درباره شفافیت تصریح کرد: ما با کسی دعوای حزبی و جناحی نداریم و اگر بگذارند مجلس کار کند؛ کارهای خوبی انجام خواهد شد.

وی گفت: ظاهرا آقای روحانی هنوز مجلس یازدهم را به رسمیت نمی‌شناسد، او به جز جلسه‌ افتتاحیه حضور دیگری در مجلس نداشته است.

* کوشکی: خروج از ان‌پی‌تی راهکار جلوگری از فعال شدن مکانیسم ماشه است

محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم اظهار داشت: نباید به دولتمردان برای امضای برجام انتقاد کنیم چرا که آنها به خوبی مأموریت‌شان را انجام داده‌اند چرا که اصلاً قرار نبود متن برجام را بخوانند.

وی افزود: از نظر حقوقی برجام توافق نیست ضمن اینکه معاهده و یادداشت همکاری هم نیست. 

کارشناس مسائل سیاسی  تصریح کرد: دروغ بسیار بزرگی با عنوان برجام در راستای مأموریت دولت برای برجام گفته شده است که امضای کری تضمین برجام است. در حالیکه برجام اصلاً مبنای حقوقی ندارد. زیرا هیچکس آن را امضا نکرده و توافقنامه و هیچ چیز دیگری نیست.

 

کوشکی خاطرنشان کرد: ضمانت اجرای برجام هیچی نیست ولی اگر ایران تعهدات برجام را عملیاتی نکند مجازات خواهد شد.

وی افزود: برجام ضمانت اجرا ندارد و جز برای ملت ایران که سنگین‌ترین خسارات را دارد چیز دیگری ندارد. 

این استاد دانشگاه تهران گفت: برجامی که آقایان آن را پذیرفته‌اند قابلیت خروج به راحتی را ندارد چرا که برجام فقط برنامه جامع اقدام مشترک و یک سویه است.

کوشکی گفت: من دولت را مقصر برجام را نمی‌دانم زیرا آنها مأموریت خود را برای کدخدا انجام دادند و آقای روحانی قرار نبوده برای ملت ایران مأموریتی انجام دهد؛ مردم توقع نداشته باشند که حسن روحانی به تذکرات مقام معظم رهبری فکر کند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اگر ظریف یک روز سربازی رفته بود به توان نظامی ایران احترام می‌گذاشت در حالیکه او جمله‌ای را بر زبانش علیه دستاوردهای دفاعی و موشکی جاری کرد که حتی وزیر خارجه آمریکا هم جرأت بیان آن را ندارد.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: صداوسیما در قضیه برجام به ملت ایران دروغ گفته و خیانت کرده است در حالیکه زمانی که به برجام در تلویزیون پرداخته می‌شد اجازه حضور منتقدین را ندادند و فقط گفتند ما اجازه اظهارنظر یک سوم منتقدین را دادیم و عملاً آنها امکان حرف زدن را نداشتند چرا که همه چیز بایکوت شده بود.

کوشکی گفت: وقتی عده‌ای اجازه ندادند درباره برجام و انتقادات وارده به آن موضوعات را بفهمند معنایش آن است که مأموریت به خوبی انجام شده است.

 

وی تصریح کرد‌: چرا باید با فضاسازی کاری کنند که 75 درصد مردم به برجام امید داشته باشند درحالیکه برای اجرای آن دروغ گفتند و اجازه بیان و اظهارنظر را به منتقدین ندادند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما هم‌اکنون با برجامی مواجه هستیم که خودمان با دست خودمان مکانیسم ماشه را فعال کرده‌ایم زیرا تعهدات 5+1 در برجام بار حقوقی ندارد.

کوشکی افزود: ما انقلاب نکردیم که آنها کنش داشته باشند و ما واکنش؛ ما انقلاب کردیم که به گوش استکبار سیلی بزنیم. 

وی تصریح کرد: خروج از ان‌پی‌تی ضمانت بزرگی است که باید در برجام از آن استفاده کنیم زیرا آمریکایی‌ها از این موضوع به شدت می‌ترسند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: خروج از ان‌پی‌تی طبق قطعنامه ۲۲۳۱ است ولی اگر ما از برجام خارج شویم آمریکا مکانیسم ماشه را فعال می‌کند؛ اگر آمریکا هم فعال نکند اروپایی‌ها حتماً این کار را خواهند کرد.

وی افزود: امارات نیروگاه هسته‌ای خود را به برکت مأموریت برجام و کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای‌مان فعال کرد؛ سعودی‌ها هم برنامه ۵ هزار مگاواتی‌ برق هسته‌ای‌شان را عملیاتی کرده‌اند اما در قلب رآکتور بتن ریختیم و سانتریفیوژ‌های‌مان را باز کرده و به انبار ریختیم.

کوشکی گفت: ما همه تعهدات‌مان را در برجام انجام دادیم و چیزی نمانده است؛ خدا می‌‌داند که خسارت برجام و آماده‌سازی اجرای قبل از برجام چقدر است.

وی افزود: اگر قرار است انقلابی باشیم و به خون شهدای خود وفادار بمانیم باید به تهدید طرف مقابل مبنی بر خروج از ان‌پی‌تی جامع عمل بپوشانیم هرچند که دولت چنین عزمی را ندارد.

* رسایی: افزایش فشارهای خارجی به دلیل برجام است

حمید رسایی نماینده اسبق مردم در مجلس هم در ادامه گفت: مکانیسم ماشه را آمریکا گفت و اعلام کرد و اعمال هم خواهم کرد؛ اما چه کسی جلوی آن ها را خواهد گرفت، اروپا؟!

وی تاکید کرد: فردا اگر از نظر ظاهری اتفاقی نیفتد ولی حتما قطعنامه ها باز می‌گردد.

 

رسایی تصریح کرد: کرونا برای حسن روحانی نعمت بود چون دیگر نمی‌گوید تحریم و دولت سایه.


وی افزود: اینکه فشار طرف مقابل مدام بیشتر می‌شود بخاطر همین جنازه برجام است. اما این برجام خودش معلول هست نه علت. مشکل اصلی این‌هایی هستند که به غرب امید دارند و به آن ها اعتقاد دارند.

رسایی اضافه کرد: مکانیسم ماشه خیلی وقت است که فعال شده، وضع هسته ای را ببینید. این مکانیسم ۷ سال قبل فعال شده است. 

* براتی: فعال کردن مکانیسم ماشه دور از دسترس نیست

مسعود براتی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل هم در همایش مردمی-دانشجوئی «بررسی اقدام متقابل ایران در قبال مکانیسیم ماشه» گفت: در برجام موضع ایران به سمت صبر راهبردی رفته است که بیشتر به ضرر ما بوده تا به نفع ما باشد.

وی افزود: با این که در مفاد برجام اسمی از مکانیسم ماشه برده نشده، اما اینطور نیست که فعال کردن آن دور از دسترس باشد.

 

براتی یادآور شد: در نهایت فعال شدن مکانیسم ماشه به ضرر ایران است. چرا که تحریم ها و قطعنامه های قبلی بر می‌گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: عدم مشروعیت آمریکا در فعال سازی مکانیسم به معنای ناتوانی آن در فعال‌سازی این مکانیسم نیست؛ چرا که هیچ مانع روشنی هم جلوی او جود ندارد.

 

براتی در پایان بیان داشت: باید مانع از خسارت‌های محض در کشور شویم شاید درد و خون ریزی داشته باشد، اما موقتی است، ولی درد یک عمر نخواهد داشت.

شهبازی: یادمان نرفته که اجازه نقد به منتقدین برجام ندادید

محمدصادق شهبازی فعال سابق دانشجویی هم با اشاره به انتشار فیلمی از وزیر خارجه امارات، گفت: من دلم می‌خواهد فیلم کسانی که برجام را امضا کردند را ببینم در همان لحظه‌ای که برجام را آفریدند، مثل فیلم وزیر خارجه امارات. فیلم کسانی که از برجام بهشت ترسیم کردند.

وی افزود: مردم ما خاطرات خم شدن مسئولین جلوی غربی‌ها، خاطرات دلار ۵ رقمی و افزایش قیمت طلا و مسکن را دارند. مردم ما خاطرات ایستادن در صف خرید داروهای تحریمی و سبد کالا را دارند.

 

شهبازی تاکید کرد: ما به خاطر داریم که اجازه ندادید منتقدین برجام به آن اعتراض کنند. خاطر داریم این توافق را به نظر رهبری نسبت دادید. ما آن روز امروز را می دیدیم.

وی اظهار داشت: مسئولیت برجام در درجه اول با دولت و بعد با قوه قضاییه و مجلس که وظیفه رسیدگی را داشتند است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول