اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: قطعاً به اقدام آمریکا در استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ واکنش نشان می‌دهیم/مشتری سلاح اروپا نبودیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی قطعاً به اقدام آمریکا در استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ واکنش نشان خواهد داد، گفت: ما مشتری سلاح اروپا نبودیم و اروپایی‌ها را مجبور نمی‌‌کنیم به ما سلاح بفروشند و به لطف خدا به سلاح آنها نیاز نداریم.

ظریف:  قطعاً به اقدام آمریکا در استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ واکنش نشان می‌دهیم/مشتری سلاح اروپا نبودیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی از جمله تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ گفت.

*کشورها معتقدند آمریکا جایگاهی ندارد

وی درباره اینکه پیش از این درباره مکانیسم ماشه گفته بود امشب هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد، عنوان کرد: کلیه اعضای شورای امنیت، به استثنای آمریکا و تنها یک کشور دیگر رسما اعلام کردند اقدام آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند. شما دو حالت دارید، یک زمان است که کشورها با آمریکا مخالفند، یک زمان است که معتقدند آمریکا جایگاهی در قضیه‌ای ندارد. الان حالت دوم را داریم و کشورها معتقدند آمریکا جایگاهی ندارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا به شورای امنیت برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: ایران بعد از قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم تسلیحاتی نبود، بلکه برای خرید و فروش سلاح نیاز به مجوز شورای امنیت داشت. در صورتی که در قطعنامه ۱۹۲۹ ایران تحریم بود و کشورها موظف بودند جلوگیری کنند. در این جا ما موظف بودیم از شورای امنیت مجوز بگیریم.

وی توضیح داد: این شرایط در پایان ماه اکتبر یعنی پنج سال بعد از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ تمام می‌شود. آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای را مطرح، ولی بعد تعدیل کردند و از یک قطعنامه ۳۵ بندی به چهار بندی تغییر دادند که دو کشور مخالفت کردند و ۱۱ کشور رای ممتنع دادند و حتی نیاز به وتو هم پیدا نکرد، چون ۹ رای نیاورد، ولی اینجا یک وضعیت متفاوت است، اینجا ۱۳ کشور رسما به رئیس شورای امنیت نامه نوشتند و گفتند اقدام آمریکا برای استفاده از سازوکار حل و فصل اختلافات را قبول ندارند.

*اسنپ بکی در قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد/ آقای پامپئو هم قطعنامه ۲۲۳۱ را نخوانده

وزیر خارجه با بیان اینکه هم اسم ماشه و هم اسنپ بک که آمریکا استفاده می‌کند، هیچ کدام در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نیامده است،  اظهار داشت: آمریکایی‌ها در ابتدا یک کلک تبلیغاتی زدند، چون مردم آمریکا و خبرنگاران و این گونه که ظاهرش نشان می‌دهد خود آقای پامپئو هم قطعنامه ۲۲۳۱ را نخوانده‌اند و بیشتر به صحبت‌های کری و اوباما استناد می‌کند.

ظریف گفت: اسنپ بکی در قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد. بولتون اخیرا در مقاله‌ای که نوشته عنوان کرده سازوکار بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی، یک سازوکار پیچیده و طولانی است. آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند از این سازوکار استفاده نکنند، چون مطمئن بودند زمانی خارج می‌شوند اگر می‌خواستند وارد این سازوکار شوند، شکست می‌خوردند. الان آمریکا می‌گوید من حق دارم از این سازوکار استفاده کنم. پامپئو می‌گوید یک سازوکار ساده است و ما اطلاعیه را می‌دهیم و یک ماه بعد قطعنامه‌ها برمی‌گردد، آن را نخوانده است و الان منتظر است فیلم برجام بیاید بیرون. چون خیلی‌ها کتاب نمی‌خوانند و منتظرند فیلم آن بیرون بیاید. این بار ۱۳ کشور نامه نوشتند و گفتند آمریکا حق این کار را ندارد، آن کشوری که به ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران رای داده بود، اینجا سکوت کرده و حتی از آمریکا حمایت نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:  اینگونه نیست که برخی ادعا کنند اسنپ بک برای این است که یک کشور علیرغم مخالفت بقیه تحریم‌ها را برگرداند، الان وضعیت این است که همه اعضای شورای امنیت به استثنای خود آمریکا یا سکوت کرده‌اند یا کتبا نوشته‌اند اصلا آمریکا در این اتاق جا ندارد که صحبت کند و ما موافق یا مخالف باشیم.

ظریف افزود: آمریکایی‌ها ادعا می‌‌کنند ۱۲ شب به وقت گرینویچ یا ساعت هشت شب به وقت واشنگتن یعنی حدود چند ساعت دیگر پایان ۳۰ روز است و قطعنامه‌ها برمی‌گردد، ولی خودشان می‌دانند که این ادعایشان باطل است.

وی توضیح داد: آمریکایی‌ها می‌دانند این اتفاق نمی‌افتد و آمدند از روش قلدری خودشان استفاده کرده و گفتند هر کس به ایران سلاح بفروشد، تحریم می‌کنیم. همین اعلام نشان می‌دهد خود آمریکایی‌ها باور ندارند قطعنامه‌ها برمی‌گردد. چون وقتی ۱۹۲۹ تصویب شد، آمریکا نگفت هر کسی به ایران سلاح بفروشد من تحریم می‌کنم چون آن وقت قطعنامه شورای امنیت بود.

وی گفت: چون آمریکا می‌داند قطعنامه شورای امنیت نیست، مجبور است به راه‌حل قلدری متوسل شود که همیشه داشته از آن استفاده کند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: بولتون در آمریکایی‌ها تنها کسی است که قطعنامه را خوانده است و خودش آن را نوشته است. فرمان اجرایی اوباما را قاب کرده بود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایش در اتاقش گذاشته بود. یکی از دلایلی که بولتون استناد کرده با برجام و ۲۲۳۱ مخالفت کرده این است که آن جایی که ما می‌توانیم قطعنامه‌ها را برگردانیم همان جا وتوی ما را نابود می‌کند و منافع راهبردی ماست که وتو حفظ شود.

*آمریکا یک استدلال بچه‌گانه می‌کند

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره‌ای شده به اعضای برجام که نام کشورها آورده شده است و آمریکا در زمان تصویب برجام آمریکا عضو برجام بوده است. یک کسی مثال خوبی زد گفت شما ازدواج کردی در سند ازدواج اسم شما به نام زوج و اسم فرد دیگری به نام زوجه است بعد چند سال طلاق می‌دهی و بعد از چند سال به دادگاه مراجعه می‌کنی و می‌گویی من زوج هستم بله ولی الان دیگر زوج نیستی. آمریکایی‌ها از یک سال و خرده‌ای پیش اعلام کردند که چه نشسته‌اید که اکتبر ۲۰۲۰ تحریم‌های ایران پایان می‌یابد و سایت وزارت خارجه آمریکا روزشمار گذاشت و از خرداد ماه امسال پیش نویس قطعنامه ارائه و تلاش زیادی کردند و خودشان را کنج دیوار گذاشتند، دیدند قطعنامه‌شان به نتیجه نمی‌رسد و گفتند خیلی‌ها می‌گویند پایان محدودیت تسلیحاتی ایران مخالفیم و یک قطعنامه ۳۵ بندی را به چهار بندی تبدیل کردند و به رای گذاشتند و دو رای آوردند و بعد از آن به این سازوکار متوسل شدند.

به گفته ظریف آمریکا یک استدلال آمریکا بچه‌گانه می‌کند، که من اسمم در قباله ازدواج است و من حق دارم راجع به ازدواج صحبت کنم، در حالی که نامش در قباله است ولی خودش از آن خارج شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آمریکایی‌ها یک قاعده قلدری دارند که همواره استفاده کردند و اینجا ممکن است استفاده کنند، البته جامعه بین‌الملل باید تصمیم بگیرد که در مقابل قلدری چه اقدامی کند. با توجه به نفوذ آمریکا در بازار مالی توانست قلدری خود را در حوزه تحریم‌های مالی به نتیجه برساند؛ البته تمام کسانی که رعایت می‌کنند می‌گویند علیرغم اینکه می‌دانیم غیرقانونی است رعایت می‌کنیم چون زور دارد و فشار وارد کند. آنها به این نکته توجه نکردند که همان قاعده برای آنها وجود خواهد داشت، پس فردا آمریکا با پروژه نورد استریم هم چنین خواهد کرد، اگر به یک قلدر یک بار اجازه دهی باز هم قلدری می‌کند. یقه آلمان و نزدیک‌ترین متحدش را گرفته است، لذا این رفتار آمریکا رفتار جدیدی نیست.

*از تشکیل سازمان ملل از ۱۹۴۵ تا امروز آمریکا ۱۲۰ مورد تحریم کرده است

وی افزود:‌ از تشکیل سازمان ملل از ۱۹۴۵ تا امروز آمریکا ۱۲۰ مورد تحریم کرده است. یعنی به عنوان یک ابزار هر روز از آن استفاده می‌کند. من به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل در مجمع عمومی سخنرانی دارم که یک نقشه از این تحریم‌های آمریکا نشان خواهم داد که تمام دنیا به استثنای قسمت کوچکی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارد. زمان قلدری رو به پایان است البته آمریکا حضور قدرتمندی در بازارهای پولی و مالی دنیا دارد و به همین خاطر چین و اروپا تلاش می‌کنند از ارزهای ملی خود استفاده کنند.

*اروپایی‌ها از اول انقلاب تاکنون به ما سلاح نفروختند/بعید می‌دانم تحریم‌های ثانویه آمریکا مانعی برای این کشورها در این حوزه باشد

ظریف درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اروپایی‌ها از اول انقلاب تاکنون به ما سلاح نفروختند و زمانی که تحریم قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ما در سال ۸۹ آمده و انقلاب سال ۵۷ بوده و ما هشت سال درگیر جنگ بودیم. یک پویشی با فشار درست کردند به نام واسنار که در طول جنگ تحمیلی به دست ایران سلاح نرسد. به لطف خدا و تلاش بزرگان ما در نیروهای مسلح توانستیم در بسیاری از موارد خودکفا باشیم، در مواردی که نیاز به خریدهای تسلیحاتی داریم از این به بعد محدودیت سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل برداشته می‌شود و کشورها این اجازه را دارند که با ایران معامله تسلیحاتی کنند.

وزیر خارجه یادآور شد: ما هیچ وقت از بزرگ‌ترین خریداران سلاح نبودیم، یک چهارم کل خریدهای تسلیحاتی دنیا در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ایران در این خریدهای تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس هیچ حضوری ندارد و ما می‌توانیم از این پس با کشورهایی که ارتباط راهبردی دارند مثل روسیه و چین نیازهای خود را تامین کنیم. ما بحمدالله در بسیاری از زمینه‌های دفاعی خودکفا هستیم و حتی توان صادرات سلاح داریم و در جاهایی که نیاز داریم می‌توانیم از این به بعد از این کشورها خریداری می‌کنیم و بعید می‌دانم تحریم‌های ثانویه آمریکا مانعی برای این کشورها در این حوزه باشد.

*اگر قطعنامه ۱۹۲۹ قرار باشد برگردد، چه اتفاقی باید بیفتد؟

وی همچنین گفت:‌ اگر آمریکا ادعا کند قطعنامه ۱۹۲۹ برگشته، البته با تحریم‌های ثانویه‌ای که انجام می‌دهد، خودش می‌پذیرد برنگشته است. اگر قطعنامه ۱۹۲۹ قرار باشد برگردد، چه اتفاقی باید بیفتد؟ طبق مقررات ملل متحد وقتی قطعنامه لازم الاجرایی صادر می‌شود کشورها موظفند در قوانین داخلی خود بیاورند، اگر قطعنامه گفته کشورها حق ندارند به ایران سلاح بفروشند باید در قانون داخلی خود بیاورند و چیزی را تصویب کنند، باید به کمیته‌ای که در شورای امنیت مرکب از همه اعضا تشکیل می شود گزارش بدهند یک گروه کاری هم در دبیرخانه است که نظارت می‌کند، یعنی چندین مکانیسم است. مکانیسم ملی، اجرایی دبیرخانه‌ای و مکانیسم سیاسی شورای امنیت نیاز است و هیچ کدام از اینها رخ نمی‌دهد، چون قطعنامه‌ای وجود ندارد. وقتی ۱۹۲۹ تصویب شد، همه اینها اتفاق افتاد.

به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ اکثر کشورها قوانین داخلی خود را لغو کردند، یکی از دلایلی که اجرای ۲۲۳۱ طول کشید، این بود که کشورها باید بعد از ۲۲۳۱ می‌رفتند همان قوانینی که برای ۱۹۲۹ تصویب کرده بودند لغو می‌کردند، هیچ کدام از این کارها اتوماتیک رخ نمی‌دهد و روندی را طی می‌کند. الان اکثر کشورها مقررات ۱۹۲۹ را لغو کردند و باید دوباره برگردند که این اتفاق نمی‌افتد. سازمان ملل و دبیرخانه سازمان ملل باید هیأت را ایجاد کند که نمی‌کند و شورای امنیت کمیته ۱۵ نفره نظارت را ایجاد کند که اسمش کمیته ۱۷۳۷ است و چون براساس قطعنامه ۱۷۳۷ تشکیل شده و آن هم تشکیل نخواهد شد. 

*از نظر جامعه بین‌المللی ۱۹۲۹ وجود ندارد که بخواهد اجرا کند/حتما واکنش نشان می‌دهیم

وی گفت: آمریکا نمی‌تواند، ولی این کار را خواهد کرد و احتمالا ادعا کند که ۱۹۲۹ برگشته است و من طبق بند ۹ و ۱۳ و ۱۷ این حق را دارم و سایر بندها، این اقدام آمریکا راهزنی دریایی است و اگر بخواهد مانعی ایجاد کند. اگر براساس ۱۹۲۹ بود که ما ۱۹۲۹ را نامشروع می دانستیم، ولی جامعه بین‌المللی معتقد بود که این قطعنامه شورای امنیت است و آن وقت می‌گفت ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی الان اگر بخواهد چنین کند درست است می‌گوید من ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی از نظر جامعه بین‌المللی ۱۹۲۹ وجود ندارد که بخواهد اجرا کند. عین این است که یک آدم قداره‌بند سر کوچه بایستد و هر کس بخواهد رد شود باید ۱۰ تومان به من باج بدهد.

ظریف خاطرنشان کرد: آمریکا قبلا کشتی‌هایی که متعلق به ایران نبودند و میعانات ایران را حمل می‌کردند در نزدیکی ونزوئلا ضبط کرد، آنها به دادگاه شکایت کرده و این اقدام آمریکا را راهزنی دریایی برشمردند و اگر چنین رخ دهد راهزنی دریایی است و حتما جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد. جمهوری اسلامی یک کشور قدرتمند است و در مقابل اقدامات خلاف قانون آمریکا واکنش نشان داده است و ما معتقدیم این یک ژست سیاسی بوده و آمریکا وارد این حوزه نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ولی به همه رسما اعلام می‌کنیم اگر آمریکا بخواهد به ادعای ۱۹۲۹ چنین اقدامی را انجام دهد، از نظر قوانین بین‌المللی این اقدامش راهزنی دریایی است و با آن برخورد می‌شود و خود آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

 

 

* چه زمانی ایران از مکانیسم حل و فصل اختلاف داخل برجام استفاده کرد؟

وزیر خارجه درباره استفاده ایران از مکانیسم حل و فصل اختلاف بیان کرد: اولین باری که ایران مکانیسم حل و فصل اختلاف داخل برجام را راه انداخت در نوامبر ۲۰۱۶ و آبان و آذر ۱۳۹۵ و زمان اوباما بود که آمریکا قانون تحریم‌های ایران را تمدید کرد کنگره برای ۱۰ سال تمدید کرد، ولی اوباما امضا نکرد ولی وتو نکرد و یکی از معدود قوانینی است در آمریکا که بدون امضای رئیس جمهور برای اجرا می‌رود. همان زمان ما براساس بند ۳۶ برجام روند حل و فصل اختلافات را شروع کردیم، بعد از اینکه در سال ۱۳۹۷ آمریکا از برجام خارج شد باز هم روند حل و فصل اختلافات را براساس بند ۳۶ شروع کردیم، برهمان اساس، در نوامبر ۲۰۱۸ طی نامه‌ای که بنده به مسئول وقت اتحادیه اروپا خانم موگرینی نوشتم گفتم ما روند حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رساندیم. اگر روند حل و فصل اختلافات شروع شود باید به فاصله ۱۵ روز جلسه کارشناسی بعد به فاصله ۱۵ روز جلسه وزرا باشد بعد از آن طرفی که علیه آن شکایت شده می‌تواند موضوع را به کمیته سه نفره حل و فصل اختلاف برساند.

به گزارش فارس، ظریف عنوان کرد: ما دو مرحله اول را پیش رفتیم و طرف مقابل به کمیته نرفت و بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد به ما دادند که ما این تعهدات در دو جلسه وزرا پیگیری کردیم که انجام نشد در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام کردیم ما روند ماده ۳۶ را کامل کردیم و ما بعد از آن گفتیم ما براساس ماده ۳۶ به سمت کاهش تعهدات می‌رویم از اردیبهشت ۱۳۹۸ (می ۲۰۱۹) شروع کردیم در پنج مرحله تعهدات برجامی را کاهش دادیم، این کاهش دادن تعهدات برجامی در اجرای مکانیسم حل و فصل اختلافات است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما نه تنها به سازوکار حل و فصل اختلافات مراجعه کردیم، بلکه مراحل آن را طی کردیم و اقدامات خودمان را برای کاهش تعهدات برجامی طبق سازوکار حل و فصل اختلافات انجام دادیم.

*نظارت‌ها را کماکان حفظ کردیم برای اینکه به دنیا نشان بدهیم برنامه سلاح نداریم

وی گفت: امروز تقریبا به غیر از بحث نظارت‌ها که ما نظارت‌ها را کماکان حفظ کردیم برای اینکه به دنیا نشان بدهیم برنامه سلاح نداریم، محدودیت‌های دیگری که در برجام برای برنامه هسته‌ای پذیرفته بودیم همه را کنار گذاشتیم و هیچکدام از محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنیم، چون در برابر نقض آمریکا و نقض اروپا و یا لااقل ناتوانی اروپا از اجرای تعهداتشان ما روند حل و فصل اختلافات را طی کرده و به اقدام اجرایی رسیده‌ایم.

ظریف در عین حال بیان کرد: اروپایی‌ها آمدند در برابر این اقدام ما یک روند حل و فصل اختلافات را در دی ماه سال گذشته شروع کردند که هنوز به مرحله اول هم نرسیده و جلسه کارشناسی در آن زمینه تشکیل نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: زمانی اروپا چنین کرد ما فورا پاسخ دادیم و گفتیم اقدام ما در چارچوب ماده ۳۶ برجام بوده است و ما روند حل و فصل اختلاف را دنبال کردیم. شما ۱۱ تعهد به ما دادید و اجرا نکردید. وقتی در نوامبر ۲۰۱۸ به اینها اعلام کردیم که روند را شروع می‌کنیم یک کلمه به ما پاسخ ندادند در می ۲۰۱۹ که ما اقدام را براساس اعلاممان شروع کردیم، گفتند اقدام شما خلاف برجام است و ما فورا پاسخ دادیم که این اقدام ما طبق نص برجام است و زمانی روند را شروع کردند گفتیم ما اقدام شما را به رسمیت نمی‌شناسیم.

*جمهوری اسلامی چه در قضیه کاهش اقدامات در برجام، طبق برجام حقوقی و سیاسی عمل کرده و دست بالا را دارد

وی گفت: جمهوری اسلامی چه در قضیه کاهش اقدامات در برجام، طبق برجام حقوقی و سیاسی عمل کرده و دست بالا را دارد. اروپایی‌ها وقتی آن ادعا را مطرح کردند با مخالفت چین و روسیه مواجه شدند و به آنها گفتند ادعا شما در داخل برجام بی معناست و اگر بخواهند آن سازوکار را طی کنند راحت نخواهد بود.

وزیر خارجه بار دیگر تأکید کرد: هیچ حالت خودکار و اتوماتیک و اسنپ بکی وجود ندارد. یک مکانیسم است، اینگونه نیست یک نفر امروز با مادرش قهر می‌کند فردا می‌آید مکانیسم اسنپ بک راه می‌اندازد، برخی دوستان ما چنین تبلیغ کردند اصلا این خبرها نیست.

 

 

ظریف به بولتون اشاره کرد و افزود: برخی می‌گویند چرا اینقدر صبر می‌کنید ما گفتیم ما می‌خواهیم حقوقی ثابت کنیم که مردم ایران پای حرفشان هستند اگر تعهدی بدهیم اجرا می‌کنیم و یک سال صبر کردیم و کل روند را جلو رفتیم. امروز اروپا نمی‌تواند بگوید کاهش تعهدات ایران خلاف برجام بوده است. این روند بازدارنده بوده است.

وی با بیان اینکه یک واقعیت است، گفت: حقوق بین‌الملل و قواعد بین‌المللی در جامعه بین‌المللی جای قدرت را نمی‌گیرد. قدرت یک ضرورت است، حقوق بین‌الملل و روابط بین‌المللی یک عامل قدرت است یعنی قدرت را تعدیل می‌‌کند. مثال روشن بزنم، منشور ملل توسل به زور را منع کرده است، کوبا ۹۰ کیلومتر با آمریکا فاصله دارد و ۷۰ سال با کوبا دعوا دارد و آمریکا توان نظامی دارد که کوبا را سرنگون کند، چرا نمی‌کند؟ چون ممنوعیتی است. آیا معنی‌اش این است که کوبا قدرتش اندازه آمریکا شده است؟ خیر معنی‌اش این است که آمریکا به خاطر یک محدودیت حقوقی نمی‌تواند آنچه را زور دارد انجام دهد.

وزیر خارجه اضافه کرد: بپذیریم آنچه توافق و قاعده حقوقی انجام می‌‌‌دهد ایجاد تعادل است نه برهم زدن روابط. چطور می‌توانید تصور کنید در ۷۵ سال گذشته که شورای امنیت وجود داشته یک بار بوده که آمریکا یک طرح را به شورای امنیت ببرد و دو رای بیاورد. این بی سابقه است، برجام چنین کرده است.

* این برجام نیمه جان آمریکا را در شورای امنیت تا امروز دو بار شکست داد

ظریف خاطرنشان کرد: برجام نمی‌تواند قدرت آمریکا را در بازارهای مالی به هم بزند. آمریکا می‌خواهد قلدری کند، دنیا باید به این صرافت بیفتد که اگر این قلدری را در مورد ایران پذیرفت پس فردا در مورد خودش می‌شود. برخی از ماها می‌گوییم حقوق بین الملل هیچ معنی ندارد یک زمان می‌گوییم حقوق بین‌الملل و قطعنامه می‌تواند روابط را برعکس کند. شورای امنیت با وجود آمریکا ده‌ها قطعنامه علیه اسرائیل دارد، کدام یک اجرا شده است. مجمع عمومی صدها قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی دارد، کدام اجرا شده است؟ البته این بدان معنا نیست که این قطعنامه‌ها بی معناست. به این معناست که این قطعنامه‌ها از لحاظ افکار عمومی رژیم صهیونیستی را منزوی کرده است.

وی گفت: برجام علی‌رغم اینکه آمریکا برجام را نقض کرده بود و خیلی از دوستان ما در داخل نعش برجام را تشیع جنازه کردند، ولی این برجام نیمه جان آمریکا را در شورای امنیت تا امروز دو بار شکست داد. این کاری است که یک توافق بین المللی می‌تواند انجام دهد، توافق بین‌المللی قرار نیست روابط قدرت دنیا را به هم بزند آنها وجود دارد این تعدیلش می‌کند.

* قدرت ما مردم خودمان و نیروهای مسلح ما هستند

ظریف بیان کرد: آنچه ایران را قوی کرده، این واقعیت است که ما به مردم خودمان تکیه کردیم. قدرت ما مردم خودمان و نیروهای مسلح ما هستند که آنها هم برخاسته از این مردم هستند. قدرت ما توان فنی و فناوری ماست. ممکن است سختی‌هایی را تحمل کرده باشیم، امروز مردم ما در فشار و مضیقه هستند، من به عنوان خدمتگزار شرمنده مردم هستم که این فشارها را تحمل می‌کنند. ولی این را می‌دانیم که همین که مردم این فشارها را تحمل کردند باعث شد آمریکا در شورای امنیت شکست خورد، اگر آمریکا موفق شده بود با فشارش مردم را به زانو دربیاورد، شرایط به گونه دیگری بود.

به گفته وزیر خارجه کشورمان، آمریکایی‌ها براساس محاسبات خود فکر می‌کردند می‌توانند مردم ایران را به زانو در بیاورند.

وی افزود: علتی که ما قدرتمندیم، این است که ما کشور قانونمندی هستیم و کشور قابل اعتمادی هستیم و دوستانی داریم که به روش هژمونیک با آنها برخورد نمی‌کنیم، به روش تعاون با دوستان در منطقه رفتار می‌کنیم، این قاعده ماست نه سلطه و هژمونی و این است که رابطه ما را در منطقه با رژیمی مثل عربستان سعودی متفاوت می‌کند. اگر ما هزینه‌ای در منطقه می‌کنیم، عربستان صدها برابر ما هزینه می‌کند، ولی موفق نمی‌شود چون روابط خود را به گونه‌ای دیگر ترسیم کرده است.

ظریف گفت: باید عوامل قدرت خود را بشناسیم، مردم، توانمندی دفاعی، توانمندی تکنولوژیک و استقلال ما عوامل قدرت ما هستند. اینکه یک کشوری منتظر باشد آمریکا از آن دفاع کند و بعد آمریکا به آن دستور بدهد برای انتخابات من بیایی در کاخ سفید و با رژیم صهیونیستی قرارداد امضا کنی. 

*چرا اینقدر الان رویارویی آمریکا با چین شدید شده است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آمریکا از ایران چه می‌خواهد؟ خاطرنشان کرد:‌ از سال ۱۳۷۱ که دیوار برلین فرو ریخت، شرایط گذاری در دنیا داریم که رقابت‌ها در این شرایط سنگین می‌شود. آمریکایی‌ها در این شرایط خیال کردند نظم آمریکایی را ایجاد می‌کنند و بوش در شورای امنیت گفت ما نظم جهانی جدید داریم و بعد معلوم شد اشتباه کردند، بعد تلاش کردند با استفاده از نیروی نظامی خود اقدام کنند. آمریکا در حوزه امنیت برتری دارد و ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی می‌کند و احساس می‌کنند هر موضوعی را امنیتی کنند، موفقیت به دست می‌آورند. از سال ۱۹۹۱ میلادی تا انتخاب اوباما سعی کردند همه موضوعات جهانی را امنیتی کنند و در حوزه مقررات مالی بین‌المللی نیز دست بردند و اوباما توانست با زیرکی یک اجماع جهانی با استفاده از تفوق آمریکا ایجاد کند.

وی گفت: یک کشوری پیدا شده به اسم ایران که زیر بار این نمی‌رود. چرا اینقدر الان رویارویی آمریکا با چین شدید شده است؟ چون چین یک مدت سیاست را پیاده کردند و آمریکا از دوران اوباما به این نتیجه رسید چین  در حال تبدیل شدن به قدرت اول دنیا است. در این اتفاقاتی که در دوران ترامپ می‌افتد از دوران اوباما شروع شد که گفتند ما مرکز ثقل خود را از خاورمیانه به سمت چین ببریم و در دوران ترامپ به یک حرکت نظامی و امنیتی تبدیل کردند و دوباره آمریکا می‌خواهد از برتری امنیتی و مالی خود استفاده کنند.

*دوران هژمونی به سر آمده است

ظریف خاطرنشان کرد: الان آمریکایی‌ها می‌گویند سه کشور مانع هژمونی ما هستند ایران، چین و روسیه و البته اشتباه می‌کنند دوران هژمونی به سر آمده است. اگر این سه کشور در برابر هژمونی آمریکا نایستند خیلی عوامل دیگر هستند که مقابل آمریکا می‌ایستند و وارد دنیای پسا آمریکایی و پساغربی شده‌ایم نه اینکه آمریکا بی قدرت شده بلکه دیگر حرف اول و آخر را نمی‌زند و قدر قدرت نیست و پذیرش این واقعیات برای آمریکا سخت است و ایران را یکی از موانع می‌دانند و ما نپذیرفتیم که آمریکا این نقش را ایفا کند. اصولا هم شرایط جهانی به گونه‌ای است که آمریکا نمی‌تواند چنین نقشی را ایفا کند چه ایران باشد چه نباشد.

*اینکه بخواهد به این میز برگردد به این راحتی نیست/اظهارات ترامپ فقط مصرف انتخاباتی دارد

وی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر رای بیاورم ظرف یک هفته با ایران به توافق می‌رسم و از سوی دیگر اظهارات تند پامپئو، بیان کرد: آقای ترامپ توبه کند و خسارت پرداخت کند و تعهد کند، خیلی کارها باید انجام دهد به او ربط دارد، ما نباید کاری کنیم. میز برجام همیشه بوده و آمریکا کنار رفته است و اینکه بخواهد به این میز برگردد به این راحتی نیست، میلیاردها به مردم ما خسارت زده، باعث کشتار مردم ما شده، حمله کرده و سردار بزرگ ما را شهید کرده است. اینها راحت نیست، می‌تواند جبران کند؟ اگر می‌تواند یک هفته، بلکه ۲۴ ساعت می‌تواند چنین کند. اما آنها این توان را ندارند. اگر راجع به خودش صحبت می‌کند بحث دیگری است. کسی که سردار سلیمانی را شهید کرده، باید در برابر این اقدام پاسخگو باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: کسی که امروز مانع دسترسی مردم ما به دارو می‌شود، کسی که باعث شده اقتصاد کشور ما در این دو سه سال اینقدر ضرر کند، خودش اذعان می‌کند الحمدالله که نابود نکرده است و مردم سختی کشیدند و اصلا در موضعی نیستم که بگویم اتفاقی نیفتاده است، شرمنده مردم هم هستیم، ولی این مردم اینقدر بزرگ هستند که ترامپ را شکست دادند. ترامپ فکر می‌کرد سه ماهه تمام می‌شود، اگر ترامپ بخواهد همه اینها را جبران کند، یک هفته که هیچی یک روزه اقدام کند، ولی این حرف‌ها فقط مصرف انتخاباتی دارد.

* اگر رژیم صهیونیستی مرد بود، از خودش در برابر حماس و جهاد حمایت می‌کرد

وی با اشاره به توافق سازش در کاخ سفید گفت: سه نفر را در کاخ سفید آوردند و یک چیزی امضا کردند آیا کسی از آنها سوال کرد اینها ۲۵ سال است همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی می‌کنند، مگر اینها جنگ با هم داشتند؟ یک کاغذی را امضا کردند. اینها فکر می‌کردند رژیم صهیونیستی می‌تواند از اینها حمایت کنند، این همسایگان ما فکر نکردند این رژیم اگر مرد بود، از خودش در برابر حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کرد.

*شما در کشورهای دیگر کودتا نکنید و انتخابات مردم را زیر پا نگذارید و بیخود از این حرف‌ها نزنید

ظریف درباره ادعای ترامپ مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا خاطرنشان کرد: برخلاف اینکه ترامپ می‌گوید ایرانی ها می‌خواهند کس دیگری در کاخ سفید باشد، این حرف‌ها همه مصرف داخلی دارد، برای ما اصلا مهم نیست.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل است و در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند. اخیرا بلوایی را راه انداختند که ایران می‌خواهد در انتخابات آمریکا دخالت ‌‌کند، شما در کشورهای دیگر کودتا نکنید و انتخابات مردم را زیر پا نگذارید و بیخود از این حرف‌ها نزنید، برای ایران هیچ فرقی نمی‌کند ترامپ بشود یا کس دیگری، مهم رفتار آمریکاست، مردم ایران نشان دادند آنقدر شجاعت دارند که نه در برابر آمریکا، بلکه در برابر شش قدرت بزرگ دنیا مذاکره کنند.

ظریف افزود: به لطف خدا در آینده بیشتر خواهیم دید که برجام منافع ایران را در خودش نگهداشت علیرغم اینکه روبروی آمریکا نشستیم. آمریکا نتوانست از برجام استفاده کند. ما هیچ وقت از مذاکره فرار نکردیم، ولی هیچ وقت زیر بار زورگویی نرفتیم.برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید نشسته است، ما شجاعت مقاومت و شجاعت مذاکره را داریم، طرف مقابل باید انتخاب کند، حرف ما همیشه یکی بوده و اینکه ما زیر بار زور و سلطه نخواهیم رفت.

*سه کشور به خیال خودشان قدرتمند دنیا نتوانستند در برابر زورگویی آمریکا مقاومت کنند

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره بیانیه تروئیکای اروپایی در شورای حکام آژانس مبنی بر اینکه ما بیش از تعهدات خود عمل کردیم، گفت: شوخی می‌کنند. بالاخره به آنها حق بدهید، سه کشور به خیال خودشان قدرتمند دنیا نتوانستند در برابر زورگویی آمریکا مقاومت کنند. واقعا نتوانستند، حالا ممکن است خیلی تلاش نکردند، ولی نتوانستند. شما که می‌گویید بیش از تعهداتتان عمل کردید، ۱۱ تعهد داشتید اینستکس در آن ۱۱ تعهد نیست، اینستکس مقدمه آن ۱۱ تعهد است. تعهد داشتید در ایران سرمایه‌گذاری کنید و پول نفت ایران برگردد و بیمه کشتیرانی ایران اعمال شود و ...خودتان به ما گفتید آمریکایی‌ها نمی‌گذارند.

وی افزود: ما همیشه گفتیم اروپا به تعهداتش برگردد، ما نیز به تعهداتمان برمی‌گردیم. اقدامات ایران، جبرانی است. ایران برای جبران خلاف اروپا این اقدامات جبرانی را انجام داد. ما به بیاریتس آمدیم و گفتیم ما آماده‌ایم تعهدات را انجام دهیم، ولی شما گفتید اگر آمریکا موافقت نکند، ما نمی‌توانیم این تعهد را انجام دهیم. لااقل به حرف خود پایبند باشید به نظر من کسر شأن اروپاست. 

وی بیان کرد: مجموعه اقتصاد اروپا از آمریکا بزرگ‌تر است، چرا نتوانستید در برابر زورگویی آمریکا بایستید.

*مشتری سلاح اروپا نبودیم/اروپایی‌ها را مجبور نمی‌‌کنیم به ما سلاح بفروشند

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره طرح‌های آمریکا و انگلیس برای محدودیت‌های تسلیحاتی نیز خاطرنشان کرد: ما مشتری سلاح اروپا نبودیم و بعد از انقلاب هم به ما سلاح نفروختند، البته می‌توانستند سیاست دیگری داشته باشند. اگر طرح کلی بدهند، نقض برجام است و با آن برخورد می‌شود، اگر اروپایی‌ها بخواهند در این زمینه بدهند، خودشان هم می‌دانند و به همین خاطر با طرح ساده آمریکا که فقط محدودیت ادامه می‌یابد، مخالفت کرده و حتی تلاش کردند به آن زمان بدهند و باز دیدند جایی ندارد.

وی گفت: ما اروپایی‌ها را مجبور نمی‌‌کنیم به ما سلاح بفروشند و به لطف خدا به سلاح آنها نیاز نداریم و آنها سلاح نمی‌فروشند ضرر خودشان است، البته بهتر است به منطقه ما اینقدر سلاح نفروشند و آن را تبدیل به انبار باروت نکنند.

*آن جایی که باید نگران باشد و با وجود ترامپی که هیچ عقلانیتی بر آن متصور نیست، آن طرف است نه این طرف

وی همچنین درباره اینکه آیا بازگشت تحریم‌ها اثر ملموس اقتصادی روی ایران خواهد داشت؟ عنوان کرد: حتما نه، آمریکا هر کاری توانسته انجام داده است. تمام اقداماتی که شده نشان می‌دهد این نگرانی، نگرانی به جایی نیست از این نگرانی یک گروه‌های سودجو استفاده می‌کنند. اقتصاددان نیستم در این حوزه وارد نمی‌شوم اما نگرانی که آمریکا می‌خواهد به آن دامن بزند تقاضا دارم این نگرانی را نپذیریم، این نگرانی الان آینده آمریکاست که مورد تردید است و نمی‌دانند چه کسی می‌خواهد تعیین شود. الان بحث بر سر این است که بعد از انتخابات چه اتفاقی می‌افتد. الان پیش بینی می‌کنند بعد از انتخابات ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد.  آنجا که باید نگرانی داشته باشد وال استریت است. فرید زکریا تحلیلی می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد رای دهندگان بایدن پستی رای خواهند داد، احتمالش این است که شب انتخابات ترامپ برده باشد در صورتی که چهار روز بعد که رای پستی شمرده می‌شود و اعضای کالج الکترال تعیین می‌شوند، معلوم شود بایدن۴۰۰ عضو الکترال دارد ترامپ زیر ۲۰۰ دارد. 

ظریف افزود: برای من که سال‌ها در آمریکا زندگی کردم، واضح است در برخی از شهرهای کوچ آمریکا فرد سیاه‌پوست احساس کند در پای صندوق رای امنیت ندارد. فرید زکریا می‌گوید یک خطر واقعی در آمریکا وجود دارد که بین سه نوامبر تا یک هفته بعد اتفاقات عجیب و غریب بیفتد. آن جایی که باید نگران باشد و با وجود ترامپی که هیچ عقلانیتی بر آن متصور نیست، آن طرف است نه این طرف.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول