اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

روایت مداحی که با عنایت اهل بیت(ع) از جوانان گمراه بچه‌ هیاتی تربیت کرد

از کرامات امام حسین(ع) در گوشه و کنار این شهر کم نشنیده‌ایم، از شفای بیمار صعب‌العلاج گرفته تا نجات افراد از بیراهه و باید گفت عنایت اهل بیت(ع) مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد.

روایت مداحی که با عنایت اهل بیت(ع) از جوانان گمراه بچه‌ هیاتی تربیت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امسال مراسم عزاداری محرم اگرچه با محدودیت اما زیبا و منظم برگزار شد.

چهره زشت کرونا خیلی از خانواده‌ها را گرفتار تخت بیمارستان و داغدار کرد، اما درس‌های بسیاری نیز داشت و نشان داد مردم در هر شرایطی از اهل بیت(ع) دست نخواهند کشید.

بسیاری با الگوگیری از رهبر معظم انقلاب، روضه‌های خانگی برگزار کرده و نذورات هر ساله خود را با شیوع این ویروس منحوس در قالب بسته‌های کمک مومنانه به درب منازل نیازمندان رساندند.

امسال محرم رنگ و بوی خاصی داشت و بچه هیئتی‌ها هم متاثر از این شرایط خود را مهیای عزای امام حسین(ع) کرده و به جای برپایی ایستگاه‌‌های صلواتی با شعار «هر خانه یک پرچم» خودجوش شهر را سیاه‌پوش کرده و بسته‌های معیشتی آماده کردند.

اما از کرامات امام حسین(ع) در گوشه و کنار این شهر کم نشنیده‌ایم، از شفای بیمار صعب‌العلاج گرفته تا نجات افراد از  بیراهه و باید گفت عنایت اهل بیت(ع) مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد.

به مناسبت ماه محرم پای صحبت یکی از مداحان با سابقه اراکی نشستیم که از نگاه‌های خاص امام حسین(ع) به دوستدارانش گفته و عزاداری واقعی را تنها سینه‌زنی نمی‌داند.

این ذاکر اهل بیت(ع) از داستان چند تن دائم‌الخمری گفت که در منجلاب گناه گرفتار بوده و با عنایت امام حسین(ع) به زندگی بازگشتند؛ فضل‌الله اسدی بیش از ۳۶ سال و از دوران نوجوانی وارد دستگاه امام حسین(ع) شده و می‌گوید حرکت در مسیر خدمت به عزاداران حسینی، کرامت ارباب و دعای خیر پدر و مادرم بود.

اسدی که فعالیت در عرصه مداحی را از گروه‌های سرود و تواشیح مدرسه آغاز کرده و در این مسیر استادی نداشته، به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: همین که امام حسین(ع) به من اجازه نوکری داده، برایم کافی است.

وی از تولد معجزه‌آسای فرزندش که امروز او هم پا در میدان ذاکری اهل بیت(ع) گذاشته می‌گوید و بیان می‌کند: ۱۸ سال پیش پزشکان همسر و فرزندم را جواب کردند، تا آن سال از امام حسین(ع) برای خودم چیزی نخواسته بودم اما پشت در اتاق عمل از ارباب طلب شفای زن و فرزندم را کردم و امام حسین(ع) را به ۳ ساله‌اش قسم دادم.

این مداح اراکی که ابتدای فعالیتش در هیئت علمداران بوده و پس از ۸ سال خدمت در این هیئت مذهبی، به سمت مناطق محروم و شهرک علی بن ابیطالب رفته و به گفته خودش تلاش کرده تا سبک‌های جدید و به روز مداحی را رواج دهد، خاطرنشان می‌کند: وقتی از ائمه اطهار(ع) بخواهیم دستمان را بگیرند، می‌گیرند، اما باید مراقب باشیم دستمان را از دستشان رها نکنیم.

 

وقتی از ائمه اطهار(ع) بخواهیم دستمان را بگیرند، می‌گیرند، اما باید مراقب باشیم دستمان را از دستشان رها نکنیم

وی با اشاره به اهمیت توجه به محتوای اشعار مداحی، تصریح می‌کند: اشعار و روضه‌های اهل بیت(ع) باید محتوای دینی داشته و پیام و هدف عاشورا را در جامعه نهادینه کند.

اسدی خاطرنشان می‌کند: در شهرک علی بن ابیطالب تلاش کردیم که جوانان را جذب هیئت کنیم، افرادی که آگاهانه یا ناآگاه گرفتار گناه بوده و حتی شاید پوشش خاصی داشتند که برخی اعضای هیئت مخالف حضور آنها در مجالس بودند، اما دستگاه امام حسین(ع) باید برای همه جاذبه داشته باشد و همه را جذب کند.

این مداح اهل بیت (ع) اراکی ادامه می‌دهد: چند تن از دوستان تا قبل از ورود به هیات، دائم‌الخمر و در منجلاب گناه فرو رفته بودند که با عنایت امام حسین (ع) امروز از اعضای فعال گروه‌های جهادی شدند،  اهل‌بیت (ع) هم از این اتفاق خرسند خواهند بود و این از عنایات عاشورا است.

  ما اگر بتوانیم در هیات حتی یک نفر را به مسیر درست بکشانیم به رسالت خود عمل کرده‌ایم، هیات‌داری تنها سینه‌زنی و اشک ریختن نیست

 

اسدی می‌گوید: ما اگر بتوانیم در هیات حتی یک نفر را به مسیر درست بکشانیم به رسالت خود عمل کرده‌ایم، هیات‌داری تنها سینه‌زنی و اشک ریختن نیست، در مراسم عزای امام حسین(ع) باید جا برای همه باشد چه کسی که راه گم کرده و چه کسی که راه را بلد است، او را راه را گم کرده باید به مسیر درست هدایت شود و او که راه را بلد است باید در مسیرش ثابت‌قدم‌تر شود.

وی می‌افزاید: هیئت تنها مختص عزاداری نیست بلکه باید مجموعه‌ای تشکیل شود برای دستگیری از جوانان، کمک به ایتام و نیازمندان و پیام واقعی عاشورا در جامعه عملی شود.

 

 

این مداح اهل بیت (ع) اراکی می‌گوید: در محرم امسال جلوه‌های بی‌نظیری را به نظاره نشستیم، هیات‌ها ثابت کردند منظم‌ترین و دقیق‌ترین کارها را انجام می‌دهند و قادر هستند کارها را دقیق انجام دهند.

اسدی خلاقیت و نوآوری را از جلوه‌های آخرین محرم قرن حاضر دانسته و می‌گوید: در محرم امسال دیدیم که عشق  به اهل بیت(ع) جا و مکان نمی‌شناسد، کوره‌های آجرپزی، کوچه‌های خاکی مناطق حاشیه شهرها، خانه‌ها، پشت‌بام‌‌ها و حتی پارک‌ها و بوستان‌ها هر کدام حسینیه‌ای شد برای عزاداری آقا حسین(ع) و این نشان دهنده عشق مردم ایران به اهل بیت (ع) است.

 

 کوره‌های آجرپزی، کوچه‌های خاکی مناطق حاشیه شهرها، خانه‌ها، پشت‌بام‌‌ها و حتی پارک‌ها و بوستان‌ها هر کدام حسینیه‌ای شد برای عزاداری آقا حسین(ع) 

وی ادامه می‌دهد: به عنوان یک مداح بسیار خوشحالم که توانستم جوانان گمراه را به دستگاه امام حسین(ع) کشانده و از گرفتار شدن آنان در منجلاب گناه جلوگیری کنم، بسیاری‌ مخالف این کار بودند و حتی با من درگیری داشتند، مرا از هیات خودشان بیرون راندند اما من در هیاتی دیگر با این تفکر که باید همه را جذب کرد به فعالیت پرداختم، امروز همان جوانان از نیروهای فعال جهادی هستند، بسته‌های معیشتی درب خانه‌ها توزیع می‌کنند، به عنوان نیروهای داوطلب در بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی خدمات می‌دهند و به عنوان جهادگر به  تعمیر و بازسازی خانه‌های محرومین می‌شتابند که تمام اینها از برکات عنایت امام حسین است.

اسدی بیان می‌کند: برخی مسجدی‌ها با حضور جوانان مسئله دار در زیر پرچم امام حسین (ع ) به شدت مخالف بودند، در حالی که ما به عنوان خادم اهل‌ بیت(ع) باید پذیرای تمام اقشار با هر رنگ و پوششی باشیم.

 

 

 

وی می‌افزاید: کسی که اهل مسجد باشد در مراسمات حضور خواهد داشت، مهم آن جوان گرفتاری‌ست که منتظر تلنگر و کمک بوده و باید جذب دستگاه ارباب شود.

این مداح اراکی عنوان می‌کند: در مدت فعالیتم در عرصه مداحی تاکنون ریالی بابت نوکری ارباب نگرفته‌ام چراکه معتقدم مداحی عشق است نه دکه‌داری.

سال‌ها بود که برای ثابت بودن هیئت‌های مذهبی در یک مکان تلاش می‌کردیم تا پیرمرد و پیرزن عاشق ارباب هم بتوانند از مراسم استفاده کنند که با محرم امسال این هدف محقق شد

 

اسدی با بیان اینکه کرونا درس‌های خوبی به همراه داشت، خاطرنشان می‌کند: سال‌ها بود که برای ثابت بودن هیئت‌های مذهبی در یک مکان تلاش می‌کردیم تا پیرمرد و پیرزن عاشق ارباب هم بتوانند از مراسم استفاده کنند که محرم امسال با شیوع این بیماری منحوس علیرغم زشتی‌ها، این هدف را محقق کرد.

وی قدر دانستن شرکت در عزای ارباب را از درس‌های کرونا عنوان کرده و می‌گوید: با کمک بچه‌های هیئت در ایام محرم روزانه بیش ۳ هزار ماسک تولید و در اختیار عزاداران قرار می‌دادیم؛ نذورات هم امسال به دست نیازمندان واقعی و ایتام رسید.

این ذاکر اهل‌بیت(ع) فرهنگ عاشورایی را پیروی از ولایت فقیه و عمل به فرامین دانسته و خاطرنشان  می‌کند: مسئولیت خادمان ارباب در قبال ترویج فرهنگ کربلا و عاشورا سنگین بوده و باید نوکر واقعی این دستگاه باشند.

اسدی ادامه می‌دهد: امروز دشمنان با ترفندهای خاصی در پی انحراف جوانان هستند اما هیئتی‌ها باید با ترویج پیام قیام امام حسین(ع) آنها را جذب کنند.

وی بیان می‌کند: بسیاری از جوانان هیئتی امروز مدافع حرم بوده و حضور خانواده شهدا برکتی به مراسمات می‌دهد که باید قدردان نفس به نفس این روضه‌ها باشیم.

این مداح اراکی می‌گوید: در این سال‌ها عنایت‌های بسیاری از ارباب دیدم؛ خانواده‌ای که پس از ۱۴ سال زندگی مشترک صاحب فرزند نشده بودند به برکت امام حسین(ع) امروز با ۲ فرزندش پای روضه ارباب می‌نشینند.

این ذاکر اهل‌بیت(ع) که در هیئت لثارات الحسین(ع) و مناطق محروم مداحی می‌کند، پیام امام حسین(ع) را نماز خواندن، احترام به پدر و مادر و کمک به خلق عنوان کرده و می‌گوید: بزرگترین کرامت امام حسین(ع) در زندگی، خدمت ارباب است.

شنیدن این روایت و داستان‌ها تلنگری‌ست که بدانیم دلدادگی برای حسین(ع) عجیب به دل می‌نشیند و غافلان را از روزهای مستی تا نوکری برای ارباب می‌کشاند؛ تلنگری‌ست تا لحظه لحظه خدمت به اهل بیت(ع) را قدر بدانیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول