اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

جزئیات طرح اصلاح توسعه صنایع نفتی با سرمایه مردمی/ تهاتر بدهی‌ دولت به صندوق توسعه ملی با هدف تنفس خوراک پالایشگاه‌ها

جزئیات طرح الحاق ۹ تبصره به قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات با استفاده از سرمایه گذاری مردمی که چهارشنبه گذشته اعلام وصل شد، منتشر می‌شود.

جزئیات طرح اصلاح توسعه صنایع نفتی با سرمایه مردمی/ تهاتر بدهی‌ دولت به صندوق توسعه ملی با هدف تنفس خوراک پالایشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، الحاق 9 تبصره به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی روز چهارشنبه گذشته( 26 شهریور) در مجلس اعلام وصول شد.

متن کامل طرح به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح قبل که به امضای 51 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود:

مقدمه (دلایل توجیهی): قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در مجلس دهم تصویب شد و آئین نامه اجرایی آن و فهرست شرکتهای منتخب نیز توسط وزارت نفت ابلاغ شده است. باتوجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر احداث سریعتر پالایشگاهها در کشور و اینکه مردادماه 99 باید عملیات اجرایی و احداث پتروپالایشگاهها آغاز میشد، برخی اصلاحات ضروری در قانون مذکور به فوریت باید اعمال شود تا در زمینه تکمیل منابع تنفس خوراک و امثال آن رفع معضل از قانون آماده اجرا صورت پذیرد.

ضمن آنکه تکلیف به تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرحها از محل بورس می تواند به تعمیق و تثبیت بازار سرمایه نیز کمک کند لذا ضروری است دوفوریت این طرح بررسی و با حمایت نمایندگان محترم تصویب شود.

عنوان: طرح الحاق 9 تبصره به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی

ماده واحده: تبصره های ذیل به مواد قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مصوب 1398 الحاق می شود. تبصره (1) الحاق به ماده (1) قانون و تبصره های (2) تا (7) الحاق به ماده (3) تبصره (8) الحاق به ماده (4) و تبصره (9) الحاق به ماده (5) قانون است.

تبصره 1: عبارت «میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده» که به شرح ذیل تعریف می شود:

میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده: برآورد میزان سرمایه گذاری در طرح است که در مجوز آن ذکر شده و شامل تمام هزینه های مالی مرتبط با ساخت پروژه و همچنین هزینه تامین مالی به روش های مختلف تا سقف پنجاه درصد (50 %) هزینه های ساخت پروژه است.

تبصره 2: هیچ یک از نهادهای دولتی و حاکمیتی حق ندارد شرکت مالک طرح را به پرداخت بخشی از هزینه خوراک در دوره تنفس خوراک ملزم و در عوض طول دوره تنفس خوراک را طولانی تر کند، مگر این کار با درخواست و رضایت خود شرکت مالک طرح باشد

تبصره 3: اعطای تنفس خوراک در اجرای قانون از محل سهم قانونی سالانه صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و میعانات گازی و همچنین مطالبات ارزی صندوق از دولت تامین می گردد و سهم قانونی دولت و شرکت ملی نفت ایران از خوراک این واحدها در دوره تنفسی خوراک در قالب تهاتر با مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از دولت و شرکت ملی نفت ایران (و نیز شرکت های تابعه و وابسته آن) محاسبه می‌شود.

در هنگام تسویه و تھائر مطالبات مذکور به این شیوه، ضمانت نامه ها و تعهدات بازپرداخت دولت و شرکت ملی نفت ایران به صندوق توسعه ملی براساس زمان بندی اعطای تنفس خوراک اصلاح می گردد. سهم قانونی دولت و شرکت ملی نفت ایران از خوراکی تحویلی به واحدهای موضوع قانون در دوره تنفس صرفا بابت بازپرداخت تسهیلات ارزی آنها به صندوق توسعه ملی استفاده میشود و سهم مناطق کمتر توسعه یافته از محل منابع صادراتی صندوق توسعه ملی کسر می گردد. در صورتی که در هنگام اعطای تنفس خوراک، مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت و شرکت ملی نفت ایران به طور کامل تسویه شده باشد، وجه معادل سهم قانونی دولت و شرکت ملی نفت (هریک که بدهی خود را با صندوق تسویه نموده باشند) از خوراک دوره تنفس، فقط از سهم ورودی سالانه صندوق توسعه ملی ناشی از عواید صادرات نفت و میعانات گازی قابل پرداخت است. تا زمانی که به دلیل تحریم های ظالمانه امکان صادرات نفت و میعانات گازی به اندازه سقف ظرفیت تولیدی آنها وجود نداشته باشد، هر گونه پرداخت نقدی از منابع ارزی و ریالی موجود صندوق توسعه ملی برای تسویه سهم دولت و شرکت ملی نفت ایران از هزینه خوراک دوره تنفس ممنوع است.

تبصره 4 :آن دسته از طرح های بهینه سازی و ارتقاء کمیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاه های موجود که به تایید وزارت نفت امکان افزایش ظرفیت خوراک در آنها وجود ندارد، تا سی درصد (%30) از خوراک آن پالایشگاه به عنوان منبع مالی تامین تنفس خوراک منظور می شود و از آنجا که صندوق توسعه ملی از خوراک این واحدها سهم ندارد کل ارزش تنفس خوراک توسط بانک مرکزی از سهم سالانه صندوق از صادرات مواد هیدروکربوری کسر و به حساب دولت و سایر ذینفعان واریز می گردد.

تبصره 5 : در صورتی که شرکت مجری طرح، طرح را در فازهای مختلفی طراحی کرده باشد می تواند پس از تایید وزارت نفت در مورد بهره برداری از هر فاز، تنفس خوراک متناسب با همان فاز را دریافت نماید.

تبصره 6 : قیمت نفت خام و میعانات گازی خوراک طرح های موضوع این قانون، طبق قیمت گذاری مذکور برای نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی و مجتمع های پتروشیمی داخلی مندرج در جزء (1) بند (الف) ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 و قوانین مصوب بعدی در این خصوص تعیین می شود

تبصره 7: وزارت نفت موظف است فقط در مورد طرح هایی که شرایط الف یا ب این تبصره را رعایت کنند قیمت نفت خوراک را به اعتبار جزء 2 تبصره 2 ماده 13 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای مدت 10 سال پس از بهره برداری به اندازه نود درصد (%90) قیمت فوب خلیج فارس تعیین و دریافت نماید

الف) تولید فرآورده هایی که قیمت آنها کمتر از قیمت نفت خام خوراک واحد پالایشگاهی با پتروپالایشگاهی است مانند نفت کوره با درصد گوگرد بالا، کمتر از پنج درصد (59) کل فرآورده ها باشد.

ب) طرح مذکور تولید حداقل 20 هزار تن در سال گک سوزنی قابل استفاده در تولید الکترود گرافیتی مصرفی در صنعت فولاد با حداقل 40 هزار تن در سال تک اسفنجی قابل استفاده در تولید آند مصرفی صنعت آلومینیوم را داشته باشد.

ج) این تخفیف ویژه تنها به مدت 15 سال از زمان اخذ مجوز طرح دارای اعتبار است و از زمانی اعمال می شود که واحد پالایشگاهی با پتروپالایشگاهی در دو شرط فوق را به فعلیت برساند.

تبصره 8: فرصت یکساله شرکت مجری طرح برای پذیره نویسی سی درصد (30) از سهام شرکت موضوع بند الف ماده 4 قانون، از زمان اخذ آخرین مجوز از انواع مجوزهای احداث طرح آغاز می شود. در صورتی که خریداری برای سهام های عرضه شده در پذیره نویسی مذکور یافت نشود شرکت مجری طرح موظف است طی یک سال دیگر مجددا نسبت به این عمل با تمهیدات بهتر (بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی معتبر) یا قیمت پایین تر برای هر سهم اقدام کند تا پذیره نویسی با موفقیت انجام شود تبصره 9 شرکت مجری طرح مجاز است در طول دوره ساخت نسبت به انعقاد قرارداد پیش فروش فرآورده ها قرارداد Take OFF به اندازه سی درصد (30%) میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده به شرکت های خارجی در قبال دریافت فاینانس با تامین تجهیزات با فناوری پیچیده اقدام نماید و وزارت نفت موظف است با این درخواست شرکت مجری موافقت و در صورت نیاز، مجوز مکتوب و رسمی برای پیش فروش کردن صادراتی این بخش از فرآورده ها به شرکت مجری اعطا نماید.

امضا کنندگان:

مالک شریعتی نیاسر - احمد محرم زاده  - عباس جهانگیرزاده - حسن رزمیان مقدم - محمد باقری - علی علی زاده - على خضریان - ابراهیم رضائی - روح اله متفکر آزاد - معین الدین سعیدی - سیدجواد حسینی کیا - بهروز محبی نجم آبادی - محمد سیزی - سید محمد رضا میرتاج الدینی - مجید نصیری - محمدصالح جوکار - جعفر قادری - على آذری - بعقوب رضازاده - رضا آریان پور - انور حبیب زاده بوکانی - فردان حسنوند - علیرضا سلیمی - روح اله نجابت - علی اکبر کریمی - قاسم ساعدی - منصور شکرالهی - محمد حسین فرهنگی - بهزاد رحمی - سیدموسی موسوی - فاطمه محمدبیگی - حسین میرزایی - علیرضا نظری - سیدجلیل میرمحملی میبندی - حسین گودرزی - سیدمجتبی محفوظی - حسن نوروزی - حبیب آقاجری - سیداحسان خاندوزی - على اکبر بسطامی - حسینعلی حاجی دلیگانی - نصراله پژمان فر - جلال محمودزاده - احمد حسین فلاحی - على بابائی کارنامی - محمد طلا مظلومی - على جدی - مجتبی توانگر - مهدی طغیانی - سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی - احمد امیر آبادی فراهانی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول