اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

یادداشت میهمان| راهبرد تونل؛ کابوس صهیونیست‌ها

امروزه جنگ تونل ها به یکی از مهم ترین شیوه های نظامی مورد استفاده مقاومت در مقابله با اشغالگران صهیونیست تبدیل شده است و ارثیه شهیدان سلیمانی و عماد مغنیه به عنوان ماترکی ارزشمند در ید قدرت مقاومت قرار دارد.

یادداشت میهمان| راهبرد تونل؛ کابوس صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمدامین احمدی: امروزه راهبرد حفر تونل یکی از راهکارهای اساسی مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و اقناع یهودیان حاضر در منطقه برای خروج از آن به دلایل گوناگون مثل نبود امنیت و آسایش و... است، زیرا وضعیت زندگی غیرنظامیان و نظرات و آرای آنان در مورد منطقه زندگی خویش به شدت برای هر دو طرف درگیر در مخاصمه مهم و حیاتی تلقی می شود.

از یک سو صهیونیست ها برای رفاه و آسایش و امنیت مردم خویش به شدت تلاش می کنند و در تلاشند تا نظرات آنها را به سوی عقاید خویش جلب کند و آنها را برای ماندن در «ارض موعود» ترغیب کنند، از طرف دیگر محور مقاومت و به طور خاص ساکنان نوار غزه که سالها تحت ظلم و ستم شدید، و ظالمانه ترین محاصره ها قرار گرفته بودند  روحیه خود را نباخته و در طول این مدت استراتژی ها و روش های گوناگون و مختلفی را برای مقابله با صهیونیست ها در پی گرفتند.

محور مقاومت که پس از سالیان متمادی و استفاده از راهکارهای متفاوت اهمیت غیرنظامیان و یهودیان و تاثیر حضور یا عدم حضور آنها را بر کل رژیم درک کرده بود شروع به استفاده از راهکارهایی برای اثرگذاری بر این مورد و اقناع یهودیان و مردم حاضر در شهرک های صهیونیستی کرد. برای این مهم نقشه ها و برنامه های مختلفی پیاده سازی شد که همه به نوبه خود تاثیر گذار بودند اما از مهمترین و کاربردی ترین آنها استراتژی حفر تونل بود که ابتکار شهیدان سلیمانی و عماد مغنیه به شمار می آید.

این مسئله چندی پیش و پس از شهادت سردار و بنا به اعتراف احمد عبدالهادی از افراد شناخته شده جنبش حماس رسانه ای شد که در آن به سفر های متعدد سردار سلیمانی به نوار غزه هم اشاره شده بود.  امروزه جنگ تونل ها به یکی از مهم ترین شیوه های نظامی مورد استفاده مقاومت در مقابله با اشغالگران صهیونیست تبدیل شده است و ارثیه این دو شهید بزرگوار به عنوان ماترکی ارزشمند در ید قدرت مقاومت قرار دارد. این نوع نبرد یک شیوه جدید به شمار میرود که راه خود را به قلب معادلات مبارزاتی فلسطینیان باز کرده و جایگاه متمایزی را در فعالیت های نظامی مقاومت یافته است و از اهمیت راهبردی فوق العاده ای برخوردار می باشد.

همین موضوع، جنگ تونلی را به یک تهدید سخت و یک چالش کاملا جدی برای کل رژیم تبدیل میکند. از مزیتهای این تاکتیک جنگی که آن را به یکی مهمترین تاکتیک های مورد استفاده مقاومت (و حتی بلکه مهم ترین) تبدیل می کند این است که در این نوع عملیات ها، اولا زمان و مکان حمله مشخص نیست و نمی توان خود را در مقابل آن آماده کرد و ثانیا از آنجایی که کل فرآیند عملیات در زیرزمین انجام می شود و در زیر زمین استفاده از تجهیزات فوق پیشرفته رژیم برای دفع این عملیات ها وجود ندارد پیروزی در عملیات در صورت عدم معلوم شدن محل تونل قطعی خواهد بود.

در روش ها و استراتژی های عملیاتی سابق، رژیم برای عملیات مقاومت آماده می شد و تجهیزات و امکانات خود را بسیج، و از برخورد جدی نظامیان محور مقاومت با غیرنظامیان یهودی ساکن در شهرک ها جلوگیری می کرد اما در این استراتژی نوین تمامی فاکتورها بر خلاف سابق به نفع محور مقاومت است. خود مقامات صهیونیستی هم به این طرح و موفقیت آن اعتراف کرده اند و حتی برخی معتقدند که این تونل های تو در تو و پیچ در پیچ و مملو از سربازان جان برکف مقاومت در آینده ای نه چندان دور به جدی ترین چالش رژیم اسرائیل تبدیل خواهد شد.

یک نظامی بلند پایه اسرائیلی در توصیف این برگ برنده حماس اذعان کرده: «تونل های زیر زمینی که مبارزان حماس از آن استفاده میکنند، به آنها این امکان را میدهد که در همه جای صحنه نبرد حضور داشته باشند، بدون آنکه دیده شوند». این نشان از درایت ویژه این دو شهید والا مقام مقاومت دارد که همه محور مقاومت از آن بهره‌مند گشته اند. پس از آن دولت اسرائیل به ویژه در طول چند سال اخیر مبالغ هنگفتی را برای دفع و شناسایی این حملات و عملیات ها خرج کرده است. به عنوان مثال رژیم مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار را برای ساخت یک سد فوق پیشرفته پولادی در زیر زمین اختصاص داده تا رزمندگان مقاومت از این سد عبور نکنند اما خود غیرنظامیان حاضر در شهرک های صهیونیستی مدعی هستند که در بسیاری از شبها در زیر زمین و زیر خانه هایشان صداهای عجیب و غیر معمولی شنیده می شود.

مزیت دیگر این تاکتیک این است که محور مقاومت می تواند یک ترس همیشگی و پایدار در میان شهرکنشینان حاضر در رژیم به وجود آورد که همین ترس می تواند زمینه ساز نابودی اسرائیل با رفتن ساکنانش باشد. اسرائیل در درگیری های چند سال گذشته بسیار تلاش کرد تا این تونل ها را از بین ببرد ولی نیروهای مقاومت فلسطین در یک سال و نیم اخیر توانستند آنچه را در جنگ آسیب دیده بود ترمیم کنند. آنها همچنین موفق شدند تونل های عمیق تری در زیر زمین به سوی شهرک های اسرائیلی اطراف نوار غزه حفر کنند. این تونل ها به گونه ای تجهیز شده اند که می توانند در برابر احتمال بمباران اسرائیل و بمب های ضربه ای که ممکن است از هواپیماها یا تانکها شلیک شوند پابرجا بمانند و از نیروهای مقاومت که داخل تونل ها پناه گرفته اند محافظت کنند.

دولت اسرائیل هم برای مواجه و مقابله با این تونل ها علاوه بر اقدامات دفاعی و تجهیزاتی امور دیگری را نیز پیگیری می کند مانند این که آنها از دولت مصر درخواست کردند که به تونل هایی که امکان دسترسی به آنها را دارد آب وارد کند تا هم تونل ها و هم تجهیزات و مبارزان حاضر در آنها نابود شوند. کار دیگر اسرائیلی ها این بود که کارشناسانی را به ویتنام اعزام کردند تا از تجربه چریک های نظامی ویتنامی که در جنگ با آمریکا از روش حفر تونل استفاده می کردند آگاه شوند و فنون دفع آن را بیاموزند.

اگرچه رژیم با استفاده از این ابزارها توانست برخی تونل های زیرزمینی گردان های قسام را از بین ببرند اما تونل‌های راهبردی آسیبی ندیدند. در زمینه آماده سازی غیر نظامیان هم که تا قبل از این عملیات ها اهمیت چندانی نداشت اسرائیل مبالغ هنگفتی هزینه کرده تا «تاب آوری» مردم عادی را بالا ببرد. برای این مهم مراکزی موسوم به مراکز تاب آوری را خاصتا در نواحی پیرامون غزه معروف به غلاف غزه ایجاد کرده که علاوه بر آموزش شهروندان و تلاش برای ارتقا روحیه مقاومت و پایداری آنان، در مواقع بحرانی خدمات رسانی می کنند. نقشی که این تونل ها در قدرت مبارزان حماس دارند، وقتی آشکار می شود که ارتش صهیونیستی وارد قلب نوار غزه شود، زیرا این تونل ها در زیر تمامی خیابان ها و کوچه ها کشیده شده و همین امر باعث می شود تا اهرم قدرت جدیدی در دست گردان های قسام باشد و ضمن تعمیق بحران نظامی برای رژیم صهیونیستی، برای آنها مشکلات امنیتی بی حد و حصری را ایجاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول