اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

متن نامه ایران به سازمان ملل در پی ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های گذشته

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ورئیس شورای امنیت در پی ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های گذشته شورای امنیت، این ادعا را فاقد مبنای حقوقی، باطل، بی اثر و غیرقابل قبول خواند.

متن نامه ایران به سازمان ملل در پی ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های گذشته

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد با توسل به مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک»، عملاََ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیش‌تر لغو شده بودند، اکنون دوباره اجرایی شدند، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بامداد امروز (یکشنبه) با اشاره به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های گذشته شورای امنیت علیه ایران از ۳۰ شهریور، این ادعا را رد کرد و گفت: این ادعا هیچگونه مبنای حقوقی ندارد، باطل و بی‌اثر است و کاملاً غیرقابل قبول می‌باشد.

مجید تخت‌روانچی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، همچنین اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا، نه تنها هیچ یک از اعضای این شورا صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.
تخت‌روانچی همچنین به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست چهارم شهریور آن ابراز شده، اشاره و اضافه کرده است که طی آن جلسه، رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سوالات اعضا در این زمینه، اعلام کرد طبق مشور‌ت‌هایی که با اعضای شورا داشته و نامه‌هایی که از تعداد زیادی از آنها دریافت کرده‌ام، برای من کاملاً روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین، از نظر من، هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی تواند اقدام دیگری به عمل آورد.
در این نامه، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل ضمن اشاره به نظرات کتبی و شفاهی اعضای شورای امنیت، اعلام کرده است آنها با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ که طبق آن، فقط اعضای برجام حق آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته شورای امنیت را دارند، اعلام کرده‌اند چون آمریکا دیگر عضو برجام نیست، بنابراین هیچ حقی برای توسل به روند مزبور ندارد و نامه‌اش نیز فاقد هر گونه اثر حقوقی در حال یا آینده است.

*مطمئنیم اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوء استفاده از شورای امنیت و تضعیف اقتدار و اعتبار آن مخالفت خواهند کرد
وی به نامه ۳۰ مرداد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و هماهنگ کننده برجام نیز اشاره کرده که طی آن اعلام شده است همانطور که مکرر خاطر نشان کرده‌ام، آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و متعاقباً در هیچ یک از فعالیت های آن نیز شرکت نکرده و بنابراین نمی‌تواند یک دولت عضو برجام قلمداد شده و برای بازگرداندن احتمالی تحریم‌های شورای امنیت اقدام کند.
روانچی به بخشی از مفاد بیانیه نشست ۱۱ شهریور کمیسیون مشترک برجام نیز اشاره و اعلام کرده که طی آن، اعضای باقیمانده برجام مجدداً تصریح کرده‌اند که آمریکا یک دولت عضو برجام نیست و نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته سازمان ملل را آغاز کند.
در پایان این نامه که قرار است به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود، نماینده جمهوری اسلامی ایران با ذکر اینکه هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن کامل برجام بوده و راهبرد آن برای نیل به این هدف نیز ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفاسیر یکجانبه دلبخواهانه و استدلال‌های شبه‌حقوقی می‌باشد، اضافه کرده است جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوء استفاده از شورای امنیت و تضعیف اقتدار و اعتبار آن مخالفت خواهند کرد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته (شنبه شب) در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرد: کلیه اعضای شورای امنیت، به استثنای آمریکا و تنها یک کشور دیگر رسما اعلام کردند اقدام آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند. شما دو حالت دارید، یک زمان است که کشورها با آمریکا مخالفند، یک زمان است که معتقدند آمریکا جایگاهی در قضیه‌ای ندارد. الان حالت دوم را داریم و کشورها معتقدند آمریکا جایگاهی ندارد.

وزیر خارجه با بیان اینکه هم اسم ماشه و هم اسنپ بک که آمریکا استفاده می‌کند، هیچ کدام در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نیامده است،  اظهار داشت: اسنپ بکی در قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول