اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

گزارش فارس از حال و هوای کنکوری‌های 99 پس از اعلام نتایج/ دوره پشت کنکوری شدن گذشت

این گزارش روایتی است از حال و هوای کنکوری‌های 99 پس از اعلام نتایج. شاید مهم‌ترین حرف‌ها و نظرات داوطلبان کنکور دغدغه ناراحتی پدر و مادر و مهم‌ترین پیام نسل جدید، گذشتن دوره پشت کنکوری بودن باشد.

گزارش فارس از حال و هوای کنکوری‌های 99 پس از اعلام نتایج/ دوره پشت کنکوری شدن گذشت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نتایج کنکور سراسری سال ۹۹ دیروز اعلام شد. بیش از یک میلیون و ۱۶۶ هزار داوطلب در ماراتن علمی امسال شرکت کرده بودند.

نتیجه کنکور به نظر بسیاری از افراد سرنوشت یک شخص را تعیین می کند و به نظر برخی دیگر فقط یک مسیر از هزاران مسیر موفقیت است.

دیروز با اعلام نتایج کنکور، چهره های بسیاری از داوطلبان و خانواده هایشان خندان شد. این افراد راه سختی را طی کردند و در آخر در رقابتی فشرده با دیگر رقبا به نتیجه دلخواه رسیده اند. مسیری که رتبه های برتر هر سال طی کرده اند راهنما و انگیزه بخش برای کنکوری های سال بعد می شود. در این باره صحبت های یکی از رتبه های برتر کنکور امسال را ببینید:

*چهره هایی که با دیدن نتایج کنکور شاد و غمگین شد

هر ساله وقتی اسامی و عکس رتبه های برتر 5 گروه آزمایشی کنکور اعلام می شود، بسیاری از دانش آموزان دیروز با دیدن عکس ها آرزو می کنند جای آنان باشند، اما واقعیت این است که اگرچه در سال های اخیر با افزایش ظرفیت دانشگاه ها فشردگی رقابت در کنکور کمتر شده اما حداقل برای سال های آینده پیش رو رقابت برای رشته های پرطرفدار در دانشگاه های پرطرفدار جدی خواهد بود؛ به طوری که بنابر آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مثال در گروهی تجربی با حدود ۵۰۰ هزار داوطلب، رقابت در رشته ‌های پزشکی برای ۱۰۹ هزار صندلی دانشگاه ها یعنی کمتر از ۱۱ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ ها و بسیار جدی است.

در مقابل داوطلبانی که از نتیجه کنکور رضایت داشتند، بسیاری از داوطلبان و والدین آنان از نتیجه غافلگیر و غمگین شدند و روزهای پیش رو برای برخی این افراد سخت خواهد بود. اما در سال های اخیر کم کم از تعداد افرادی که معتقدند کنکور هدف نهایی سرنوشت ساز است کاسته شده و افراد بیشتری به کنکور به چشم یک مسیر نگاه می کنند. 

این گزارش روایتی است از حال و هوای کنکوری های ۹۹ پس از اعلام نتایج امسال. روایتی از بازتاب حرف ها و نظرات داوطلبان کنکور امسال که شاید مهم ترین این حرف ها، دغدغه ناراحتی پدر و مادر و پیام نسل جدید به گذشتن دوره پشت کنکوری بودن باشد.

*اصلا نمی دانم انتخاب رشته انجام دهم یا صبر کنم برای سال بعد

فرح بخش یکی از داوطلبان گروه تجربی که از نتیجه کنکور خود راضی نیست در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: در زمان ثبت نام کنکور به حدی به خودم اطمینان داشتم که حتی دانشگاه آزاد را انتخاب نکردم و حالا فکر می کنم که بهتر بود این کار را می کردم.

وی گفت: می دانستیم کنکور تجربی بسیار سخت است و قبولی در آن فراتر از تصور سخت است اما به دلیل ترازهای در آزمون های آزمایشی فکر می کردم که حداقل شبانه شهرستان قبول شم اما الان این طور فکر نمی کنم.

این داوطلب کنکور سراسری گفت: الان اصلا نمی دانم که باید انتخاب رشته کنم یا صبر کنم و یک سال دیگر بخوانم.

*فامیل تماس گرفتند و نتیجه کنکورم را پرسیدند

ابتکاری یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری که امروز نتیجه خود در کنکور را دید و او هم از نتیجه رضایت نداشت، به خبرنگار فارس گفت: از نتیجه کنکور شوکه شدم و پدر و مادرم هم اصلا فکر نمی کردند رتبه ام این طور شد و از این بابت خیلی ناراحت و خجالت زده ام.

وی ادامه داد: فامیل نزدیک هم تماس گرفتند و نتیجه کنکور من را پرسیدند. از سال پیش خیلی جدی کنکور را شروع کردم و اکنون هم  نسبت به اغلب دوستانم رتبه بهتری کسب کرده ام اما در واقع گویا رتبه به درد بخوری نیست.

*3 روز برای انتخاب رشته فرصت کمی است

این داوطلب کنکور سال ۹۹ گفت: گفته اند که انتخاب رشته از چهارشنبه شروع می شود و ۳ روز وقت دارد که خیلی زمان کمی است. امروز که با نتیجه کنکور به شکل بدی گذشت و از حالا برای انتخاب رشته هم استرس گرفتم.

ابتکاری گفت: البته برای انتخاب رشته پیش مشاور مدرسه می رویم و خودمان این کار را انجام نمی دهیم اما باز هم خیلی عجله ای می شود.

* راضی نیستم ولی چندان ناراحت هم نیستم 

سرافراز دیگر داوطلب کنکور امسال که خودش می گوید نتیجه نه چندان خوب و نه چندان بد در کنکور کسب کرده به خبرنگار فارس، گفت: از نتیجه کنکور تعجب نکرده ام. البته نه اینکه راضی باشم ولی چندان ناراحت هم نیستم.

وی گفت: وقتی از جلسه امتحان بیرون آمدم و به نظرم خودم خیلی آزمون راحتی نبود، به چنین روزی فکر کردم و تصمیم خودم را گرفته بودم که اگر رتبه ام آن طور که می خواهم نشد چه کنم.

*بیشتر به خاطر پدر و مادرم ناراحت شدم

این داوطلب کنکور امسال گفت: بیشتر به خاطر پدر و مادرم ناراحت شدم. البته پدرم برخورد تندی با من کرد و از این بابت بیشتر ناراحت شدم. توقع چنین برخوردی را نداشتم و احتمالا خیلی بابت این موضوع ناراحت شده است. احتمالا من باعث شده ام که خجالت زده شود.

*دوره پشت کنکوری شدن گذشته است

این داوطلب کنکور امسال گفت: اخیرا یکی از دختر دایی هایم کنکور داشت و با اینکه در رشته تجربی بود چون رتبه ای که می خواست در کنکور به دست نیاورده بود با معدل و سابقه تحصیلی در یکی از رشته های بدون کنکور رشته مدیریت را انتخاب کرد.

وی گفت: هنوز نمی دانم که در نهایت چه اتفاقی برای کنکور برای من رقم خواهد خورد اما اگر یکی از رشته هایی که علاقه دارم یا یکی از دانشگاه هایی که می خواهم قبول نشوم دیگر برای سال بعد برای کنکور نمی خوانم و به اصطلاح پشت کنکوری نمی شوم. امروز دیگر دوره پشت کنکوری شدن گذشته است. وقتی چند دانشگاه تاپ قبول نشدیم دیگر خیلی فرقی نمی کند چه دانشگاهی باشد.

*کنکور دیگر تنها راه ورود به دانشگاه نیست

اما چند سالی است که با افزایش ظرفیت دانشگاه ها و کاهش تعداد متقاضیان کنکور هر سال، کنکور دیگر تنها راه ورود به دانشگاه نیست.

در این سال ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حرکت به سمت حذف کنکور را آغاز کرده است و سعی کرده که بخشی از پذیرش دانشگاه ‌ها را از خارج از مسیر کنکور فراهم کند و این نگاه را جابیندازد.

تا جایی که به گفته منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و محل کد رشته در دانشگاه‌ ها شامل ۲۰ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ های دولتی، ۴۵ درصد از ظرفیت پذیرش نوبت دوم و ۹۸ درصد ظرفیت غیردولتی و آزاد از طریق بدون کنکور پذیرش می‌ شوند، یعنی نمره کنکور تأثیری در پذیرش آنان ندارد و داوطلبان بدون کنکور می‌توانند در این رشته ‌ها تحصیل کنند.

غلامی حتی به داوطلبان توصیه کرد: اگر داوطلبان می‌بینند که نیاز به شرکت در آزمون ندارند، در کنکور حضور پیدا نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول