اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

از توجیه مسوولان در خصوص افزایش قیمت و کمبود کود تا مرگ تدریجی کشاورزی در گلستان

افزایش قیمت ۵ برابری کود شیمیایی موجب تردید کشاورزان برای کشت محصول در سال زراعی جدید شده است، با این وجود برخی مسوولان در برابر این همه نگرانی و مشغله کشاورزان معتقد هستند مشکلی در خصوص تأمین کود وجود ندارد و کشاورزان با جایگزینی کودهای داخلی با مقدار کمتر نیز می‎توانند زراعت خود را انجام دهند !

از توجیه مسوولان در خصوص افزایش قیمت  و کمبود کود تا مرگ تدریجی کشاورزی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی چند ماه اخیر کشاورزان نه تنها در گلستان بلکه در تمام کشور با مشکل کمبود کود و افزایش قیمت آن مواجه هستند مشکلی که تاکنون  به قوت خود باقی مانده  و هنوز تدبیری برای خروج از این مشکل اندیشیده نشده است.

در هفته‎های اخیر افزایش قیمت پنج برابری کود شیمیایی شوک بزرگی را به بخش کشاورزی وارد کرد تا جایی که اکنون و در آستانه فصل زراعی جدید برخی کشاورزان برای کشت محصول مردد هستند با این وجود برخی مسوولان در برابر این همه نگرانی و مشغله کشاورزان معتقد هستند مشکلی در خصوص تأمین کود وجود ندارد و کشاورزان با جایگزینی کودهای داخلی با مقدار کمتر نیز می‎توانند زراعت خود را انجام دهند !

این در حالی است که کارشناسان می‎گویند تجربه استفاده از کودهای شیمیایی در چند سال گذشته در گلستان نشان می‎دهد در سالی که کود مورد نیاز کشاورزان به موقع و به اندازه کافی در اختیارشان قرار داده شده عملکرد تولید چند برابر افزایش پیدا کرده است.

*نبود قانون جامع در خصوص تدارک و توزیع نهاده‎های کشاورزی

در همین رابطه دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه افزایش قیمت پنج برابری کود شیمیایی اثرات سو بر تولید بر جای خواهد گذاشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال ۱۳۹۲ وقتی وزارت جهاد کشاورزی نتوانست کود مورد نیاز کشاورزان را تأمین کند به کشاورزان اعلام کرد استفاده از ۲۵ کیلوگرم کود در یک هکتار کفایت می‎کند اثرات این تصمیم در استان تولید ۴۰۰ هزار تن گندم در سطح ۳۵۷ هزار هکتار گندم بود اما وقتی در سال ۱۳۹۵ وضعیت تأمین نهاده در استان خوب شد در سطح ۳۵۷ هزار هکتار یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم تولید شد.

علیقلی ایمانی، نقش کود شیمیایی در تغذیه گیاهی را مهم عنوان کرد و افزود:کارشناسان و محققان معتقد هستند کود شیمیایی  بین ۴۵ درصد تا ۶۰ درصد در تولید مؤثر است، حالا وقتی کود وجود ندارد لزومی به توجیه نیست که کود فسفات و پتاس تنها ۱۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزان را در برمی‎گیرد.

وی بیان کرد:در هیچ دوره‎ای کود کافی به اندازه نیاز کشاورزان تهیه نکردیم در واقع قوانین مرتبط با کود و خلأهای آن نشان می‎دهد در کشور ما تاکنون قانون جامع که در بر گیرنده نظام تدارک و توزیع باشد و به عنوان نرم‌افزاری برای تدوین روابط و هماهنگی جایگاه‌های سیاستگذاران، مدیران، ذینفعان و سایر بهره‎برداران عمل کند به تصویب نرسیده است آن چه موجود است ضوابط  و آیین‌نامه‎هایی که براساس برنامه‎های پنج ساله کشور صادر می‎شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان خاطرنشان کرد: براساس نظریه سازمان آب و خاک کشور در کل کشور بین ۴ میلیون تنتا ۵ میلیون تن انواع کود نیاز داریم که در ۵۰ سال گذشته حداکثر کودی که توانستیم تهیه کنیم ۳ میلیون تن بود که البته این مورد نیز محقق نشد از این رو سازمان فائو اعلام می‎کند ایران جزو کشورهای ردیف پایین مصرف‌کننده کود شیمیایی در جهان است.

ایمانی با اشاره به تأثیر قیمت کود بر افزایش هزینه‎های کشاورزی گفت: افزایش قیمت کود در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۳ میلیون تومان تولید یک هکتار گندم را بالا می‎برد.

*مسوولان برای سرمایه در گردش کشاورزان تدبیری بیندیشند

وی اذعان کرد: امسال به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده است برای «جهش تولید» باید امکانات مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهیم با توجه به اینکه میزان ناچیزی کود در اختیار کشاورزان قرار می‎دهیم هیچ امیدی نمی‎توان به جهش تولید داشت لذا ما پیشنهاد دادیم نخست قیمت‌گذاری محصولات اصلاح شود و دوم برنامه‎ای در خصوص سرمایه در گردش کشاورز تدوین شود در واقع نقدینگی لازم برای کشت یک هکتار گندم از توان کشاورز خارج است بنابراین مسوولان مرتبط باید پای کار بیایند و برای تأمین سرمایه در گردش کشاورز کارت اعتباری برای خرید نهاده‎ها در اختیار وی قرار دهند در غیر این صورت کشاورز یا بسیار کم کود و سم در مزرعه استفاده می‎کند یا اینکه اصلا از این نهاده‎ها استفاده نخواهد کرد که در نهایت شاهد کاهش عملکرد محصولات و تولید ملی خواهیم بود آن زمان باید جیب کشاورز خارجی را برای خرید گندم و سایر محصولات پر کنیم.

*به زودی کارت‎های اعتباری برای خرید نهاده‎ها در اختیار کشاورزان قرار می‎گیرد

مدیر شرکت خدماتی حمایتی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص اقدامات لازم برای تأمین نهاده‎های کشاورزان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی یکی از شرکت‎های دولتی وزارت جهاد کشاورزی است که در تأمین نهاده‎های کشاورزی به خصوص کود فعالیت دارد.

حمید هزار جریبی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ درصد تأمین کود اوره مورد نیاز کشاورزان به عهده شرکت خدماتی حمایتی بود که توانستیم این مقدار را تأمین و توزیع کنیم، در واقع تأمین ۸۰ درصد کود به عهده ماست و ۲۰ درصد دیگر را جهاد کشاورزی به بخش‎های دیگر واگذار می‎کند.

وی اضافه کرد: در کودهای داخلی هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتیم اما کودهای وارداتی افزایش قیمت چشمگیری داشتند این افزایش قیمت به دلیل آن بود خرید کودها براساس ارز نیمایی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی صورت می‎گرفت اما اکنون دولت با ارز نیمایی و با نرخ جدید مبادرت به واردات کود می‎کند و این ‌عامل موجب افزایش قیمت کود شده است در همین راستا بانک توسعه تعاون تفاهم‌نامه‎ای با شرکت خدماتی حمایتی امضا کرده که برای تولید ۵۰۰ هزار تن کود داخلی با تولیدکنندگان داخلی تسهیلات و یارانه ارائه دهیم.

مدیر شرکت خدماتی حمایتی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‎ای بین وزارت جهاد و بانک کشاورزی منعقد شده تا کارت‎های اعتباری برای خرید نهاده در اختیار کشاورزان قرار دهند در واقع دستگاه‌های پوز مخصوص در ۱۲۲ کارگزاری در استان نصب شود تا کشاورزان از طریق این کارت‎های اعتباری نهاده‎های مورد نیاز خود را از کارگزاری‎ها خریداری کنند قول مساعد داده شده تا در آینده نزدیک این امر محقق شود.

براساس این گزارش امسال به نام سال «جهش تولید» در کشور نامگذاری شده است مادامی که مسوولان از توانایی تأمین ابتدایی‎ترین و اساسی‎ترین نیاز کشاورزان برای تولید برنیایند بدون تردید نه تنها این شعار در سال جاری محقق خواهد شد بلکه مرگ تدریجی کشاورزی در گلستان که یکی از قطب‎های اساسی بخش کشاورزی محسوب می‎شود را در پی خواهد داشت.

نتیجه بی‎اهمیتی به بخش کشاورزی بدون تردید دراز کردن دست تکدی‌گری به سوی کشورهای بیگانه برای تأمین غذای کشور خواهد بود امری که عزت نفس هر ایرانی را به مخاطره خواهد انداخت و در شأن نظام و مردم ما نخواهد بود.

=================

گزارش از فهیمه اجاقلو

=================

انتهای پیام/83017/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول