اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سخنگوی دادستانی افغانستان در گفت‌وگو با فارس: خشونت علیه زنان مهم‌ترین چالش است

سخنگوی دادستانی کل افغانستان گفت: با ایجاد برنامه‌های جدید در این سازمان، دیگر هیچ پرونده‌ای با تاخیر رسیدگی نخواهد شد و مجرمان در اسرع وقت روانه زندان‌ها خواهند شد.

سخنگوی دادستانی افغانستان در گفت‌وگو با فارس: خشونت علیه زنان مهم‌ترین چالش است

«جمشید رسولی» سخنگوی دادستانی کل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: اساسی‌ترین کار دادستانی کل افغانستان بررسی پرونده‌ها بوده و مطابق با یافته‌های این نهاد اقدامات اساسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: با ایجاد اصلاحات جدی در امر بررسی پرونده‌های جرایم، فعالیت‌ها و رسیدگی به آنها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

رسولی با اشاره به اولویت دادستانی کل افغانستان برای مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: یکی از چالش‌های مهم فراروی اجرای قانون و بررسی پرونده‌های خشونت علیه زنان در افغانستان نبود دادستان‌های زن در ولایات مختلف بود که تنها در 3 سال گذشته دادستانی کل افغانستان 3 درصد دادستان زن داشت، اما با اجرای برنامه‌های جدید اکنون این آمار به 20 درصد رسیده است.

وی همچنین گفت: با افزایش تعداد دادستان‌های زن در دادستانی‌های ولایات، بخش‌های خاص مبارزه با خشونت علیه زنان در 34 ولایت افغانستان ایجاد شده و به‌صورت خاص پرونده‌های خشونت زنان از سوی این نهادها بررسی می‌شود.

سخنگوی دادستانی کل افغانستان تصریح کرد: در سال گذشته 2 هزار و 975 پرونده خشونت علیه زنان به‌صورت جدی بررسی شده و در سال جاری تاکنون 1 هزارو 173 پرونده خشونت علیه زنان بررسی شده است و عاملان خشونت‌ها روانه زندان شده‌اند.

رسولی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان بیشتر این خشونت‌ها در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد که متاسفانه به دلیل نبود امنیت کامل در این مناطق و نبود تاسیسات کافی برای ایجاد شعبه‌های دادستانی مبارزه با خشونت علیه زنان دادستان‌ها تاکنون نتوانسته‌اند به این مناطق سفر کنند و پرونده‌های خشونت را بررسی و ثبت کنند.

وی وعده داد تا با همکاری نیروهای امنیتی در ولایات به زودی این معضل رفع خواهد شد و شهرستان‌های ولایات شاهد حضور دادستان‌ها خواهند بود.

از سوی دیگر عبدالحق احمدی رئیس دادستانی هرات در این مورد گفت: این نهاد به‌صورت جدی پرونده‌های مربوط به خشونت علیه زنان را بررسی می‌کند و عاملان این خشونت‌ها را پس از نظارت و بررسی پرونده‌ها روانه دادگاه هرات کرده تا پس از حکم دادگاه عاملان خشونت به سزای اعمال خود برسند.

رئیس دادستانی هرات خاطرنشان کرد که در سال گذشته 334 پرونده خشونت علیه زنان به این نهاد رسیده و بررسی شده است و در سال جاری تاکنون 241 پرونده به ثبت رسیده است و عاملان آن به دادگاه هرات معرفی شده‌اند.

جهانتاب طاهری عضو شورای ولایتی هرات با ابراز نگرانی از وضعیت زنان در ولایت هرات گفت: همه روزه شاهد افزایش آمار خشونت‌ها علیه زنان در مرکز شهر، شهرستان‌ها و روستاها هستیم و این روند با وجود آگاهی‌دهی گسترده از سوی نهادهای مختلف تاکنون کاهش نیافته است و وجود جامعه سنتی سبب شده تا نیمی از زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند به دلیل ترس از خانواده به  نهادهای حامی زنان مراجعه نکنند.

این عضو شورای ولایتی هرات افزایش ناامنی‌ها در شهرستان‌ها و نبود حاکمیت دولتی در این مناطق را عاملی مهم در افزایش خشونت‌ها در مقابل زنان دانسته و از حکومت می‌خواهد تا زمینه‌های حمایت از زنان را در شهرستان‌ها و روستاها فراهم کنند.

حلیمه سلیمی فعال حقوق زن در هرات اما وجود عرف و آداب و رسوم سنتی در جامعه افغانی را دلیل اصلی افزایش خشونت‌ها در برابر زنان دانست و گفت که این روند سبب شده تا جامعه مردسالار هر روز گسترده‌تر شود و جایگاه زنان به فراموشی سپرده شود.

سهیلا صبری سخنگوی اداره زنان هرات در این مورد گفت: سال گذشته خورشیدی 709 مورد خشونت علیه زنان در این اداره به ثبت رسیده است و در سال جاری تاکنون 699 مورد خشونت به ثبت رسیده  که این آمار نسبت به سال گذشته در برخی موارد کاهش را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد که اگر آگاهی‌دهی کامل در مناطق مختلف و امنیت در شهرستان‌ها به میان نیاید این آمار تا پایان سال جاری افزایش چشمگیری خواهد داشت.

گفتنی است که با وجود مصرف هزینه‌های هنگفت از سوی نهادهای خارجی برای کاهش خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان اما هنوز هم آمار خشونت‌ها کاهش نیافته بلکه عوامل مختلف خشونت بیشتر از گذشته شده است.

مسوولان دادستانی کل افغانستان تاکید دارند که به زودی با برنامه‌های جدید این نهاد دادستانی‌های خشونت علیه زنان برای ثبت و بررسی دقیق پرونده‌ها در شهرستان‌ها و روستاها ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول