اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انرژی محور گفت‌وگوی مقامات ازبکستان و امارات

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و وزیر انرژی و امور زیربنایی امارات در نشستی ویدئویی موضوع گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، انرژی و سرمایه گذاری بین دو کشور را بررسی کردند.

انرژی محور گفت‌وگوی مقامات ازبکستان و امارات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «سهیل بن محمد المزروعی» وزیر انرژی و زیربنایی امارات در نشستی ویدئویی گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، انرژی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را بررسی کردند.

در این نشست همچنین ابعاد عملی همکاری‌های متقابل در زمینه‌های شراکت راهبردی و اجرایی طرح‌های مشترک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین بر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به دست آمده در اجرایی توافقات دوجانبه تاکید کردند. شرکت مشترک سرمایه‌گذاری ازبکستان و امارات با سرمایه اولیه یک میلیارد دلار فعالیت خود را آغاز کرد، هماهنگی قرارداد در چارچوب حضور شرکت «Mubadala» در خصوصی سازی نیروگاه برق حرارتی «تالی مرجان» به پایان می‌رسد، تخصیص وام 300 میلیون دلاری توسط بنیاد توسعه ابوظبی برای ساخت زیربناهای مدرن شهر سمرقند به تصویب رسیده است.

در زمینه همکاری‌های متقابل نیز با شرکت «Masdar» نیز پیشرفت خوبی به دست آمده است. در ماه ژانویه سال 2020 میلادی قرارداد طرح ساخت نیروگاه بادی به ظرفیت 500 مگاوات در استان «نوایی» به امضا رسید. همچنین تمهیدات کارهای ساختمانی در چارچوب طرح  ایجاد نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 100 مگاوات در این منطقه به پایان رسیده است.

طرفین همچنین امکانات گسترش بیش از پیش همکاری‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی صنعتی از طریق تنظیم مشترک طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری در زمینه های پتروشیمی، انرژی، کشاورزی، زیربناهای، مخابراتی، بهداشتی، گردشگری و بخش مالی را نیز بررسی کردند.  

طرفین همچنین در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه بهداشتی با توجه به جذب تجربیات و فن‌آوری‌های روز امارات در این حوزه و همچنین انجام اقدامات مشترک مبنی بر مقابله با شیوع پاندمی کروناویروس و حفاظت از سلامتی مردم به توافق رسیدند.

هم اکنون در ازبکستان حدود 107 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران امارات در زمینه‌های منسوجات، مصالح ساختمانی، کنسروهای میوه و سبزیجات، مواد شوینده و خدمات فعالیت می‌کنند.  

امارات استقلال این کشور‌ را در 26 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در 25 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول