اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

محدودیت‌هایی که گُل خودکفایی نظامی را کاشت/ از واردات سیم‌خاردار تا صادرات موشک!

یکی از آثار و برکات جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس و تحریم‌های روزافزون نظام سلطه علیه کشورمان در چهل سال گذشته، این بوده که خودمان با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به سمت خودکفایی در حوزه نظامی گام برداریم.

محدودیت‌هایی که گُل خودکفایی نظامی را کاشت/ از واردات سیم‌خاردار تا صادرات موشک!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان در گزارشی به پایه‌گذاری خودکفایی نظامی در دفاع مقدس پرداخته است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

سی و یکم شهریور 1359، آغاز تجاوز رژیم بعث عراق به ایران و همچنین آغاز دفاع هشت‌ساله مردم ایران از سرزمینشان بود. نگاهی به شرایط آغازین جنگ نابرابری که چهل سال پیش، رژیم صدام حسین با مشارکت و معاونت نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی کلید زده شده بود و البته بررسی شرایط کنونی کشور، گویای واقعیاتی است که بررسی و واکاوی بخشی از آنها می‌تواند مایه عبرت دشمنان جمهوری اسلامی باشد. 2 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت نیروهای نظامی ایران کاملاًً شکننده و به‌هم‌ریخته بود؛ هم ازلحاظ تشکیلاتی و ساختارهای شکل‌گرفته در رژیم پهلوی و هم ازلحاظ ظرفیت‌های نظامی و سیستماتیک.

آن روز مانع واردات سیم‌خاردار بودند

رهبر معظم انقلاب در ۹۰/۷/۲۰ در بیاناتشان در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند: «تحریم برای ما چیز تازه‌ای نیست. از سال اول پیروزی انقلاب، تحریم‌های یکجانبه از طرف آمریکا و کشورهای اروپایی شروع شد و در طول جنگ، این تحریم‌ها و محدودیت‌ها به اوج خود رسید. من یک‌وقتی گفته‌ام؛ ما می‌خواستیم از خارج از کشور سیم‌خاردار تهیه کنیم. کشوری که این سیم‌خاردار باید ازآنجا عبور می‌کرد- شوروی سابق- اجازه نمی‌داد که این کالا از داخل خاک او عبور کند، بیاید ایران! حالا کالا نه کالای نظامی است، نه سلاح تهاجمی‌است؛ سیم‌خاردار است! این‌قدر محدودیت علیه کشور ما به‌وجود آوردند. در همه زمینه‌های اقتصادی به دنبال ایجاد تحریم بودند؛ غرضشان هم این بود که ملت ایران را به زانو دربیاورند، نظام را به‌زانو دربیاورند؛ اما نظام جمهوری اسلامی به کمک صبر و بصیرت شما مردم، همه آن سیاست‌ها و سیاست‌گذاران را به‌زانو درآورد.

معظم‌له تأکید کردند: «ما توانستیم از همین محدودیت‌ها به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم. همین منع­ها و تحریم­ها و محدودیت­ها موجب شد که ما در میدان‌های نوآوری و ابتکار، در همه زمینه‌ها، به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم که کشورهای منطقه در طول سال‌های متمادی هم نتوانستند به آن پیشرفت‌ها دست پیدا کنند.»

وضعیت نظامی ایران بعد از گذشت چهل سال

اکنون و بعد از گذشت چهار دهه از حیات نظام اسلامی، پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های نظامی و دفاعی کشورمان حاکی از آن است که تحریم‌ها و محدودیت‌ها، نه‌تنها زمینه‌ساز پیشرفت کشور بوده بلکه مقاومت و اقتدار نظامی علیه نظام سلطه، مایه تقویت عزت و ابهت کشور در حوزه‌های منطقه و بین‌الملل شده است.

علاوه‌بر دستاوردهای اقتصادی 4 دهه انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها، تولید ملی، علم و فناوری، صنعت، کشاورزی پیشرفت‌های صنایع نفتی و پتروشیمی، رتبه‌های جهانی در شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، ثبات و امنیت داخلی و خارجی قابل‌تحسین در منطقه و جهان، نگاهی به پیشرفت‌های صنعت نظامی و دفاعی نیز مایه تحسین و افتخار است.

پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به‌قدری شگفت‌انگیز بوده که موسسه «گلوبال فایرپاور» در آماری که سال 96 منتشر کرد؛ اعلام کرد که ارتش ایران در رتبه 23 جهان قرار گرفته است.

برگ‌های برنده ایران در عرصه زمین، هوا و دریا

اقتدار موشکی جمهوری اسلامی ایران که مقامات و مسئولان کشورمان بارها به آن‌ اشاره کرده و ابعاد مختلف پیشرفت‌های نظامی را در رزمایش‌های مختلفی به نمایش گذاشته‌اند به معنای واقعی کلمه خار چشم دشمنان شده است.

رهبر معظم انقلاب شهریورماه 96 در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نکات مهمی‌را در رابطه با ضرورت ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و نظامی کشور ایراد فرمودند و تنها عامل رفع تهدیدات نظامی دشمنان را «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد‌ترس و رعب در دشمن» دانستند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای همچنین بیستم اردیبهشت‌ماه 97 طی بیاناتی در دانشگاه افسری و‌تربیت پاسداری امام حسین(ع) فرمودند: «قدرت نظامی، مایه اقتدار است. می‌بینید، درباره مسائل موشکی چه جنجالی در دنیا راه می‌اندازند، که ایران موشک دارد، ایران موشک دقیق دارد. بله، ما موشک داریم، موشک دقیق [هم] داریم؛ موشک ما هدف را از فاصله چند هزار کیلومتری با فاصله چند متری قادر است بزند؛ این را با قدرت به دست آوردیم، با قدرت حفظ می‌کنیم، با قدرت افزایش خواهیم داد؛ ان‌شاءالله. با این هم، چون مایه اقتدار کشور است مخالف‌اند، با آن دعوا دارند، غیظ و غضب دارند. می‌بینید چه می‌کنند در دنیا».

امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های تولیدکننده موشک‌های کروز، بالستیک و نقطه‌زن جهان شناخته می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یکی از صاحبان صنعت موشکی، نیاز کشورها به این تجهیزات بسیار پیشرفته را تأمین کند.

محصولات سبد موشکی ایران برای صادرات از تنوع بسیار خوبی برخوردار است. از این سبد در عرصه بالستیک می‌توان به خانواده «موشک‌های شهاب، فاتح ۱۱۰، قیام، زلزال بارشی، فاتح ۳۱۳، ذوالفقار، هرمز، قدر، عماد، سجیل، خرمشهر، دزفول، فاتح مبین و رعد ۵۰۰» و در حوزه کروز نیز به موشک‌هایی همچون هویزه، نصر و قاصد ۳‌ اشاره کرد که هرکدام از این محصولات می‌توانند در بازار جهانی جایی برای خود باز کنند.

در حوزه شناورهای سطحی نیز ایران به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای دست یافته که از آن جمله می‌توان به ناوشکن سهند، جماران و دماوند جدید‌ اشاره کرد این ناوشکن‌ها با توانمندی انجام مأموریت‌های سطحی و عملیات‌های ضدسطحی و ضدزیرسطحی و ضدهوایی و همچنین دارا بودن قدرت ماندگاری بالا در دریا و توان حمل بالگرد در ناوشکن سهند و البته سرعت رانش بالا جذابیت خوبی برای خریداران بین‌المللی داشته باشند.

قایق‌های تندرو مانند ذوالفقار، ذوالجناح، سراج و شهید ناظری یکی دیگر از برگ‌های برنده ایران در عرصه دریاست که در صادرات نیز در صورت صلاحدید مسئولان می‌تواند به محصولی با طرفداران بسیار تبدیل شود که سود فراوانی را نصیب صنعت دفاعی کشور کند.

پهپادهای ایران نیز رقیبی جدی برای نمونه‌های خارجی هستند. بنا به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین مسئولان وزارت دفاع، ایران امروز در سطح منطقه قدرت اول و در سطح جهان جزو چهار کشور اول جهان است که به تبع آن می‌تواند در عرصه صادرات نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد.

البته با توجه به کاربردهای مختلف پهپادها در صنایع مختلف، پهپادهای ایرانی نه تنها برای کاربردهای نظامی بلکه برای کارهای تحقیقاتی، علمی‌و دیگر عرصه‌ها نیز می‌توانند خریداران خود را داشته باشند. سبد محصولاتی مانند شاهد، مهاجر، ابابیل، کمان ۱۲، خودکار و کرار هر کدام قابلیت‌های ویژه‌ای دارند و در بازار جهانی ادوات نظامی می‌توانند بازار پر رونقی برای خود به دست آورند.

ایران اسلامی دارای سامانه‌های متعددی در حوزه پدافند هوایی است که در بردهای متفاوت می‌توانند نیاز کشورهای مختلف را در این عرصه تأمین کنند، از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی تولید ایران می‌توان به باور ۳۷۳، سامانه سوم خرداد، طبس، کمین دو، صیاد و تلاش‌ اشاره کرد، سامانه‌هایی که هر کدام سد محکمی‌در مقابل نفوذ بیگانگان به حریم آسمان کشور هستند، به همین دلیل در صورت صلاحدید مسئولان می‌تواند محصولات حوزه پدافند هوایی نیز در سبد صادراتی ایران قرار گرفته و در کنار ارزآوری برای کشورمان موجب برهم خوردن انحصار شکل گرفته در این بازار شود.

بنا بر آنچه در فوق آمد، می‌توان گفت یکی از آثار و برکات جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس و تحریم‌های روزافزون نظام سلطه علیه کشورمان این بوده که خودمان با تکیه ‌بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به سمت استقلال و خودکفایی در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه نظامی گام برداریم؛ خودکفایی که امروز به ثمر نشسته و عزت و ابهت جمهوری اسلامی در داخل و خارج را رقم زده است.

«پیغام فتح»، ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را در صفحه اول فارس مشاهده کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول