اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

مستند «خودکفایی» توسط هنرمند جوان بختیاری تولید می‌شود

هنرمند جوان بختیاری، با هدف افزایش اعتماد به نفس عمومی و گسترش فرهنگ «ما می‌توانیم»، مستند خودکفایی تولید لوله‌های انتقال نفت را می‌سازد.

مستند «خودکفایی» توسط هنرمند جوان بختیاری تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود به بحث خودکفایی و تولید ملی پرداخته و فرمودند: در زمینه مسائل اقتصادی موانع وجود دارد ولی هیچ بن‌بستی وجود ندارد. مسائل و مشکلات اقتصادی باعث شده است که دشمنان ما و در رأس آن آمریکا به زعم خود تصور کنند با تحریم‌های بی سابقه می‌توانند به ایران ضربه بزنند در حالی که فلز جمهوری اسلامی به همت مردم و مسئولان مستحکم است.

ایشان خودکفایی را اقتدار و آبروی کشوردانستند بیان کردند: باید نیازهای مهم کشور را خودمان تولید و تأمین کنیم.

سخنان و فرمایشات بسیاری در مورد خودکفایی و تولید ملی وجود دارد که مجال گفتن نیست اما خبرنگار خبرگزاری فارس شهرکرد به سراغ فیلم‌ساز و مستندسازی رفت که حرفه و مهارت خود را در تهیه مستندی در مورد خودکفایی لوله و تولید ملی به کار برده است.

محمد نصیری فیلم‌ساز و مستندساز چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد به تشریح این مستند و نحوه ساخت آن پرداخت که در ذیل به آن می‌پردازیم.

فارس: فیلم مستند شما در چه موردی است؟
نصیری: یک فیلم مستند در مورد ساخت لوله‌های نفتی در کشور ساخته‌ شد. قبل از اینکه در ساخت لوله‌های نفتی خودکفا شویم، آنها را وارد می‌کردیم؛ اگر به تاریخچه نیز بنگریم، می‌بینیم که این لوله‌ها ابتدا از آمریکا وارد بندر آبادان شده و به مسجد سلیمان می‌رفتند و شرکت نفت از آن‌ها استفاده می‌کرد.

فارس: مراحل ساخت لوله‌ها در مستند چگونه است؟
نصیری: فیلم‌ها و تصاویری از معادن سیرجان، بافق و سنگان گرفته شده است. سنگ‌آهن به وسیله قطار و تریلر به سمت فولاد مبارکه می‌آید، بعد از آن وارد بخش گُندله‌سازی شده و انباشت می‌شوند.

سپس احیا صورت می‌گیرد؛ پس از آن، مراحل ذوب، ریخته‌گری، در فولاد به صورت اسلپ و کلاف بارگیری می‌شوند و به سمت فولاد اکسین اهواز می‌روند.

بعد از این مراحل، یک سری عملیات حرارتی و ترکیباتی انجام شده و آن‌هایی که قابلیت فنی برای استفاده لوله را دارند، به کارخانجات نورد و لوله صفا (کارخانه لوله‌سازی که در ساوه می‌باشد) ارسال می‌شوند. در کارخانجات نورد و لوله صفا به روش "درزجوش" جوش داده شده، بعد از عایق‌کاری‌های استاندارد بارگیری شده و به سمت بندر جاسک و شهر بوشهر فرستاده می‌شوند.

فارس: از اهمیت این پروژه بگویید؟
نصیری: پروژه گوره_جاسک یکی از استراتژیک‌ترین و بزرگترین پروژه‌های لوله‌گذاری کشور به طول ۱۱۰۰کیلومتر در کشور است که صفر تا صد کارها، توسط نیروی انسانی ایرانی از قبیل چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود که با نظارت شرکت توسعه مهندسی نفت ایران صورت می‌گیرد.

فارس: مستند شما اکنون در چه مرحله‌ای‌ است؟
نصیری: مراحل تصویر برداری انجام شده و در مرحله تدوین است و تا ماه آینده در قالب مستندی به‌نام "خودکفایی لوله" پخش می‌شود.

فارس: ساخت این مستند چقدر طول کشید و فیلم‌برداری در چه شهرهایی انجام شد؟
نصیری: دو ماه بصورت مقطعی به طول انجامید و در شهرهای سیرجان، سنگان، بافق، فولاد مبارکه، اصفهان، اکسین خوزستان، کارخانجات نورد و لوله صفا واقع در ساوه و شهرهای بوشهر و بندر جاسک فیلم‌برداری شد.
این بود ناگفته‌های محمد نصیری فیلم‌ساز و مستندساز چهارمحال و بختیاری در مورد مستند "خودکفایی لوله". جای تشکر دارد از این مستندساز دغدغه‌مند که وقت خود را صرف اشاعه و ترویج فرهنگ خودکفایی کرده است.
انتهای پیام/٦٨٠٣١

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول