اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

راهنمایان این موزه قربانیان جنگ و سلاح های شیمیایی هستند! +عکس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اعضای فعال موزه صلح به خصوص راهنمایان موزه از قربانیان جنگ و سلاح های شیمیایی هستند که به عنوان نماد های زنده و پیام آوران صلح می توانید با آنها گفت و گو کنید.

راهنمایان این موزه قربانیان جنگ و سلاح های شیمیایی هستند! +عکس

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: پس از وقوع جنگ های مختلف و ویران کننده در دنیا ادبیات و هنر به کمک آمدند تا طی قرن های اخیر به مقوله جنگ نگاهی جدی تر شود اما اعتقاد بر این بود که آگاه کردن مردم از واقعیت جنگ مانند آموزش دادن صلح به آنهاست، به همین جهت هم تأسیس موزه های صلح به عنوان ایده ای نسبتاً جدید کمک می کرد تا جزئیات جنگ ، هزینه های انسانی گزاف مربوط به جنگ و تمامیت جنگ و دفاع که چیزی فراتر از شکوه و شجاعت است بهتر به تصویر کشیده شود.

اولین موزه  صلح در سال 1902 و با عنوان موزه بین المللی جنگ وصلح در لوسرن سوئیس افتتاح شد و دو دهه بعد، به دنبال آثار ویران کننده جنگ جهانی اول بر جامعه اروپا به ویژه جمهوری آلمان٬ ارنست فرد ریش اولین موزه بین اللملی ضد جنگ را تأسیس کرد.

ایده راه اندازی موزه صلح در تهران

موج دوم راه اندازی موزه های صلح بعد از سال های ویرانگر جنگ جهانی دوم به راه افتاد وبسیاری از این موزه ها در ژاپن پا گرفت، جایی که درک عمیقی از عواقب مرگبار کاربرد جنگ افراز های هسته ای به وجود آمده بود. شهرهای هیروشیما و ناکازاکی پیشروان مبارزه سرسختانه به سلاح های هسته ای شدند و این مبارزه در سراسر دنیا گسترش یافت.

حالا این روزها در تمام کشورها موزه های صلح برپا شده و ایران هم که دارای فرهنگی مبتنی بر صلح و دوستی است به بهترین شکل فاجعه کاربرد سلاح های شیمیایی علیه ایران را به عنوان محور اصلی روایت موزه به نمایش گذاشته است.

 بهانه تأسیس این موزه ملاقات اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی در تهران با مسئول هماهنگی شبکه جهانی موزه های صلح  در سال 84 بود اما دیدار اعضای این انجمن از هیروشیما در همان سال تمایل به شکل گیری یک موزه صلح در تهران را تقویت کرد تا رنج های مشابهی که ایران در اثر قربانی شدن توسط سلاح های شیمیایی متحمل شده، نشان داده شود.

تماشای پیامدهای جنگ در موزه صلح

موزه صلح تهران که در حال حاضر در ساختمان اهدایی شهرداری تهران در پارک شهر مستقر استیک سالن اصلی برای به نمایش گذاشتن پیامدهای جنگ ها در دنیا و عواقب کاربرد سلاح های شیمیایی و اتمی دارد، شما در این بخش از موزه اسناد و اشیای منحصر به فردی از جنگ شیمیایی علیه ایران را می بینید.

در بخش دیگری از موزه، به موضوع صلح در فرهنگ دینی و ملی ایرانی ها و راه های مشارکت هر فرد در جهت ترویج صلح و دوستی پرداخته و تلاش شده تا بازدید کنندگان با جنبش جهانی صلح به ویژه شخصیت ها و سازمان های مربوط به آن آشنا شوند.

این موزه خالی از برنامه های آموزشی نیست و در بخشی از سالن، کارگاه های آموزشی و کنفرانس هایی با موضوع فرهنگ٬ صلح٬ آشتی و حقوق بشر دوستانه بین المللی ٬ خلع سلاح و لزوم ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی از جهان و پیامد های جنگ برگزار می شود.

موزه ای با راهنمایان قربانی جنگ

کتابخانه صلح در موزه دارای منابع گوناگونی از آثار مرتبط از حقوق بین الملل تا برقراری صلح و تاریخ شفاهی قربانیان جنگ است. نمایشگاه های هنری دائمی و موقت با موضوع صلح که در این موزه برپا می شود آثار هنرمندان ایرانی و خارجی را به نمایش می گذارند.

عضویت در شبکه بین الملی موزه های صلح، ارتباط با سایر تشکل های مردمی و موزه های صلح در سراسر دنیا و ترویج فرهنگ صلح نه در معنای سیاسی آن بلکه در معنای اجتماعی و فرهنگی از مهم ترین ویژگی های موزه صلح تهران است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اعضای فعال این موزه به خصوص راهنمایان موزه از قربانیان جنگ و سلاح های شیمیایی هستند که به عنوان نماد های زنده و پیام آوران صلح می توانید با آنها گفت و گو کنید.

زمان و مکان بازدید از موزه صلح تهران

ساختمان موزه صلح تهران در سال 1389 به طور موقت برای بازسازی بسته شد و ساختمان جدید در تیرماه 1390 با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف جهان از جمله رئیس موزه صلح هیروشیما و معاون وقت شهردار تهران برای بازدید عمومی افتتاح شد.

بر اساس پیگیری های خبرنگار فارس، موزه صلح تهران با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 14 بعداز ظهر به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان است.

هفته دفاع مقدس فرصت خوبی است تا از این موزه که در خیابان خیام، خیابان شهید فیاض بخش، ضلع شمالی پارک شهر، داخل پارک واقع شده دیدن کنید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول