اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

67 درصد برترهای کنکور سمپادی هستند/ سنگینی کفه نفرات برتر به نفع پسران و تهرانی‌ها

نکته قابل‌تامل درباره نفرات برتر کنکور امسال این است که به‌نظر می‌رسد امسال دانش‌آموزان سمپادی و تیزهوشان در میدان رقابت با غیرانتفاعی‌ها، برگ‌برنده را در دست گرفته‌اند و توانسته‌اند شاخ غول کنکور را بشکنند.

67 درصد برترهای کنکور سمپادی هستند/ سنگینی کفه نفرات برتر به نفع پسران و تهرانی‌ها

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به آمارهای مربوط به آزمون سراسری سال ۹۹ پرداخته است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

پرونده جنجالی‌ترین کنکور قرن بالاخره روز گذشته با اعلام نتایج نهایی و مشخص شدن نفرات برتر پنج گروه آموزشی بسته شد تا داوطلبان آزمون سراسری 99 بالاخره بتوانند بعد از چند ماه پراسترس نفسی تازه کرده و از الان به فکر انتخاب‌رشته و دانشگاه موردنظرشان البته با توجه به رتبه اعلامی توسط سازمان سنجش باشند.

کنکوری که از همان روزهای اولیه شیوع کرونا زمزمه‌ها پیرامون برگزاری یا عدم‌برگزاری‌اش بالا گرفته بود و در کنار اظهارنظرهای ضدونقیض مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم درباره زمان شروع این ماراتن بزرگ علمی، یک‌بار نیز زور کرونا  به آن رسید و بالاخره زمانش را از تیرماه که در طول چهار دهه گذشته همیشه موعد اصلی برگزاری کنکور بوده، با تاخیر یک‌ماهه همراه و به اواخر مرداد و اول شهریورماه موکول کرد. شهریورماهی که بالاخره خیال بیش از یک‌میلیون داوطلب شرکت‌کننده را راحت کرد و حالا دانشگاه‌های سراسر کشور منتظر ورود 175هزار و 849 دانشجوی جدیدالورودی هستند که می‌خواهند روی صندلی کلاس‌های مختلف مراکز آکادمیک به تحصیل بپردازند.

نکته جالب درباره آزمون سراسری 99 این است که با توجه به تاخیر در زمان برگزاری‌اش، همان روزهای پایانی دوم ماه سال ماه امکان ثبت‌نام مجدد برای داوطلبان جامانده فراهم شد تا 31 هزار و 518 نفر در دور دوم ثبت‌نام‌ها به تعداد داوطلبان اضافه شوند و درمجموع یک‌میلیون و 393 هزار و 233 نفر منتظر رسیدن روزهای پایانی مرداد ماه و اولین روز شهریور باشند تا بتوانند شانس خود را در کنار علم‌شان برای رسیدن به دانشگاه امتحان کنند.

با این حال تنها یک‌میلیون و 247هزار و 449 نفر اقدام به پرینت کارت ورود به جلسه امتحانی در بازه زمانی 29، 30، 31 مرداد و اول شهریورماه کردند تا در پنجاه‌وهفتمین کنکور سراسری کشور شرکت کنند و این به معنی عدم‌دریافت کارت ورود توسط 145هزار و 784 نفر در این آزمون بوده، البته درنهایت تنها یک‌میلیون و ۱۶۶ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر شدند.

نیمی از شرکت‌کنندگان گروه تجربی مجاز به انتخاب‌رشته نشدند

امسال زمان برگزاری کنکور خود قصه پرغصه‌ای بود که هربار استرس زیادی را به داوطلبان و به تبع خانواده‌های آنها وارد می‌کرد، داوطلبانی که هرچند یک‌سال از عمرشان را پای تست‌زدن گذاشته بودند اما از خردادماه به خاطر شیوع کرونا و از طرف دیگر بی‌برنامگی‌های مسئولان آموزشی کشور دچار سردرگمی شده بودند و هرازگاهی خبرهای جدیدی از مسئولان می‌شنیدند، خبرهایی که هرکدام نقض‌کننده خبر قبلی یا اظهارنظر مسئولی بود، در این میان بازار شایعات نیز داغ شده بود تا جایی که بار روانی تحمیل‌شده به جامعه داوطلبان دیگر غیرقابل تحمل شده بود.

روزی نبود که خبر متفاوتی درباره زمان یا لغو کلی بزرگ‌ترین کنکور کشور به گوش نرسد، تا اینکه درنهایت وزرای بهداشت و علوم آب پاکی را روی دست داوطلبان ریختند و از برگزاری آزمون سراسری در پایان مرداد و اول شهریور ماه سخن گفتند.

یک ماه بعد از برگزاری این آزمون و در 30 شهریور بالاخره نتایج اولیه مشخص بود و 135 هزار و 420 نفر در گروه ریاضی، 352 هزار و 923 نفر در گروه علوم تجربی، 314 هزار و 471 نفر در گروه علوم انسانی، 80 هزار و 86 نفر در گروه هنر و 129 هزار و 506 نفر در گروه زبان‌های خارجی مجاز به انتخاب‌رشته شدند، تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی باز همانند سال‌های اخیر در صدر قرار داشت و گروه علوم ریاضی در سه گروه اصلی جزء آخرین‌ها بوده است.

سنگینی کفه نفرات برتر به نفع پسران و تهرانی‌ها

نکته جالب اعلام نتایج نهایی این بود که نفرات برتر گروه آزمایشی علوم تجربی و ریاضی آقا بودند و تنها یک خانم توانسته بود رتبه هفت گروه علوم تجربی را کسب کند، وضعیت اما در گروه علوم انسانی متفاوت بود و از میان 10 نفر برگزیده،  چهار داوطلب زن و مابقی مرد بوده‌اند. 

در این میان همچنین داوطلبان تهرانی با ۱۱ برگزیده جزء صدرنشین‌های جدول برترین‌های کنکور قرار دارند، اما آنچه بعد از انتشار اسامی برترین‌ها خودنمایی کرد، حضور داوطلبی از استان محروم سیستان‌وبلوچستان آن هم در رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی بود، مساله‌ای که می‌تواند یکی‌دیگر از شگفتی‌های این دوره از کنکور سراسری کشور باشد.

چند درصد داوطلبان پشت سد کنکور ماندند؟

با نگاهی به آمار شرکت‌کنندگان و البته تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه‌های آزمایشی مختلف باید گفت بخش اعظمی از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و تنها کمتر از 30 درصد در هریک از زیرگروه‌های آزمایشی نتوانسته‌اند از سد کنکور عبور کنند. البته این مساله در گروه علوم‌تجربی کاملا متفاوت است چراکه از میان 594 هزار و 259 نفر تنها  ۳۵۲ هزار و ۹۲۳ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و عملا 40 درصد پشت سد کنکور ماندند.

در گروه آزمایشی ریاضی که 155 هزار و 250 داوطلب در جلسه آزمون شرکت کردند، 135 هزار و 420 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و 14 درصد از جمعیت شرکت‌کننده از راهیابی به مرحله دوم بازماندند. در گروه علوم‌انسانی نیز تنها 11 درصد نتوانستند از سد کنکور عبور کنند و از بین 355 هزار و 580 داوطلب، 314 هزار و 471 نفرشان به مرحله انتخاب رشته رسیدند. در گروه زبان هم 25 درصد نتوانستند به انتخاب رشته برسند؛ چراکه تنها 129 هزار و 506 نفر از میان 174 هزار و 412 شرکت‌کننده، مجاز شناخته شدند. در گروه هنر نیز تقریبا 92 درصد نتوانستند از سد کنکور عبور کنند.

67 درصد نفرات برتر کنکور سمپادی هستند

نکته قابل‌تامل درباره نفرات برتر کنکور امسال برخلاف داوطلبان سال گذشته، مدارس محل تحصیل آنهاست؛ چراکه سال گذشته تقریبا اکثر داوطلبانی که توانسته بودند در زمره 10 یا 5 نفر برتر گروه‌های مختلف آزمایشی قرار بگیرند، افرادی بودند که زمانی در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کردند، اما به‌نظر می‌رسد امسال دانش‌آموزان سمپادی و تیزهوشان در میدان رقابت با غیرانتفاعی‌ها، برگ‌برنده را در دست گرفته‌اند و توانسته‌اند شاخ غول کنکور را بشکنند.

مساله جالب‌تر اینکه در میان برترین‌های امسال داوطلبی از استان سیستان‌وبلوچستان است که توانسته رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی را کسب کند و توانسته خود را درجمع 10 نفر اول این گروه آزمایشی جای دهد. همچنین رتبه هفتم این گروه آزمایشی نیز در مدرسه‌ای کاملا دولتی درس خوانده؛ موضوعی که  با توجه به اتفاقات چندسال اخیر و عدم حضور دانش‌آموزان این مدارس در نفرات برتر کنکور می‌تواند مساله‌ای امیدبخش برای دانش‌آموزان دولتی باشد.

وضعیت برای نفرات برتر کنکور علوم‌تجربی نیز به‌نفع دانش‌آموزان سمپادی تمام‌ شده چراکه تنها یک نفر در میان آنها از مدرسه غیرانتفاعی به این جایگاه رسیده است. در علوم‌انسانی اما شرایط ویژه‌تری حاکم است، به‌عبارت دیگر اکثر 10 نفر برتر این گروه از دانش‌آموزان مدارس نمونه‌دولتی‌ای هستند. در گروه آزمایشی هنر و زبان نیز جز نفر اول و چهارم گروه هنر که در مدرسه غیرانتفاعی درس ‌خوانده‌اند، مابقی همگی جزء دانش‌آموزان سمپادی کشور به‌شمار می‌روند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول