اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

موفقیت دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در اجرای دستورالعمل‌های مورد تاکید آیت‌الله رئیسی/سازش در ۶ پرونده قصاص

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دادگستری استان در اجرای دستورالعمل‌های مورد تاکید آیت‌الله رئیسی موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است و تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

موفقیت دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در اجرای دستورالعمل‌های مورد تاکید آیت‌الله رئیسی/سازش در ۶ پرونده قصاص

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حسن نگین‌تاجی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  یکی از اولویت‌های سند تحول که مورد تاکید آیت‌الله رئیسی است سیاست کاهش جمعیت کیفری بوده که طبیعتا دادگستری با هم‌افزایی که با اداره کل زندان‌ها داشتند گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و در حال حرکت هستیم.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مقوله پیشگیری از جرم مورد توجه است که چه کنیم که کسی وارد زندان نشود که در همین خصوص معاونت پیشگیری از وقوع جرم ما بسیار فعال بوده و  اقداماتی صورت گرفته که در سطح کشور بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه هر چند اجرای مجازات حبس برای فردی که جرم مرتکب می‌شود وی را متحول می‌کند اما نمی تواند ما را به نیات برساند که کاهش سیاست جمعیت کیفری مورد توجه است، افزود: اگر ساختاری که جرم واقع می‌شود اصلاح نشود ما همچنان شاهد افزایش مجرمین هستیم‌ برای مثال در  بحث حذف پارکینگ‌ها که در برخی شهرداری‌ها انجام می‌شود مردم خودرو خود را در بیرون از پارکینگ قرار می‌دهند و جرم واقع می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات معاونت پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در معاونت پیشگیری از جرم کارگروه‌های نظام‌مند ایجاد کردیم در این کارگروه‌ها موضوعات بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود.

مقام ارشد قضایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس گفت: هر چند در مواد ۴۶ تا ۹۶ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره شده اما چون کار نشده انگیزه کافی در قضات ما برای مجازات جایگزین حبس ایجاد نکرده که کارگا‌ه‌های آموزشی ایجاد کردیم و مجازات جایگزین حبس مورد توجه قرار گرفت.

نگین‌تاجی با بیان اینکه استان در اجرای سیاست‌های مورد توجه قوه قضایی در ۶ ماه اول سال گذشته رتبه اول را کسب کردیم و در ۶ ماه دوم از سوی سازمان زندان‌ها از ما تقدیر شد، افزود: طرح حمایت از خانواده‌های زندانی طرح بی‌نظیری بود که به خواست کارکنان دستگاه قضا  از حقوق آنها کسر و با حضور مسوولان از خانواده زندانیان سرکشی و حمایت‌هایی از آنان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هر چند در مجازات جایگزین حبس خلاء  قانون وجود ندارد، گفت: اما در عمل قضات علاقه‌ای به مجازان حبس نداشتند که کارگاه تشکیل و آن را به گونه‌ای بومی‌‌سازی کردیم که شخصیت مجرم در نظر گرفته شود و جنبه توهین‌آمیز نداشته باشد.

رئیس کل دادگستری ضمن تقدیر از اقدامات مدیرکل سابق زندان‌های استان گفت: آقای جمیاری در سیاست کاهش جمعیت کیفری بسار خوب عمل کرد، در بحث کرونا تنها استانی بودیم که یک مورد کرونایی مشاهده نشد، حتی در ناآرامی‌های گذشته،  زندان ما از امنیت ترین زندان‌ها بود.

وی با اشاره به توجه استاندار به حوزه زندان‌ها و اعتبارات خوب در این زمینه گفت: یکی از مباحث مهم که باید توجه شود مددکاران اجتماعی است هر چند مددکاران در زندان‌ها فعال است اما ارائه خدمات به شکل سنتی است که از گروه‌های جهادی روانشناشی و روانشناختی در زندان‌ها به گونه‌ای استفاده شود که این افراد سبک زندگی زندانی را عوض کند که مجددا مرتکب جرم نشود.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح خوبی که اجرا شد سفیران صلح و همیاران شورا بود که در سال جاری۶ پرونده که در مرحله قصاص بودند با مشارکت این عزیزان منتهی به سازش شد که کار بزرگی بود.

وی خاطرنشان کرد: استان در دستورالعمل‌های که از سوی آیت‌الله رئیسی بود استان موفقیت چشم‌گیری (در خصوص جرایم سبک و غیرعمد) داشت و از تمام ظرفیت‌ها برای داشتن وضعیت مطلوبی استفاده خواهیم کرد.

نگین‌تاجی خاطرنشان کرد: هر چند انتفاد‌هایی به نظام زندان‌ها است اما باید در پیشگیری از جرم گام برداریم متاسفانه نهادهایی که  باید در این حوزه کار کنند به وظایف خود عمل نمی‌کنند اگر همه همراهی نکنند مبحث پیشگیری کارگشا نخواهد بود،لذا اصلاح ساختارهای معیوب باید در دستور کار قرار گیرند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول