اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سامانه ناکارآمد 124 سازمان حمایت/ قیمت کره 100 گرمی 4500 یا 8 هزار تومان؟

اگرچه براساس اعلام مسئولان وزارت صمت کارکارد سامانه 124 سازمان حمایت، اطلاع رسانی دقیق قیمت کالا و خدمات به مردم است اما بعلت تاخیر در بروزرسانی؛ این سامانه مرجع مناسبی برای رصد قیمت ها نیست.

سامانه ناکارآمد 124 سازمان حمایت/ قیمت کره 100 گرمی 4500 یا 8 هزار تومان؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اگرچه «سامانه اطلاع رسانی کالا و خدمات» موسوم به سامانه 124 از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مرجع رسمی اعلام قیمت کالا و خدمات اعلام شده اما این سامانه هیچگاه از کارایی لازم برخوردار نبوده است. 

به عنوان مثال در حالی که قیمت کره در هفته های اخیر به یکی از مباحث داغ تولید کنندگان، عرضه کنندگان، مردم،  رسانه ها و حتی ستاد تنظیم بازار  تبدیل شده بود و در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار در مورخ 24 شهریور 99 این ستاد نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را 80 هزار تومان مصوب کرد و در بسته بندی 100 گرمی این نرخ حدود 8 هزار تومان اعلام کرد  اما تاکنون و علیرغم گذشته یک هفته از اعلام قیمت مصوب جدید قیمت قبلی کره یعنی هر کره 100 گرمی 4500 تومان  در سامانه 124 یعنی سامانه مرجع رسمی اعلام قیمت کالا و خدمات نمایش داده می شود. 


قیمت کره در سامانه 124 سازمان حمایت در مورخ 31 شهریور 99

این تاخیر در اعلام قیمت گذاری در مرجع رسمی اطلاع رسانی قیمت ها در سامانه 124 در حالی است که نرخ کره در برخی فروشگاه ها چند روز پیش  از اعلام رسمی  قیمتها جدید افزایش تغییر کرده بود و اکنون نیز که قیمت مصوب  جدید بصورت رسمی اعلام شده و این قیمت بر روی بسته بندی های کره های تولیدی اعمال می شود و فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی  نیز کره را با نرخ جدید یعنی هر کره 100 گرمی 8 هزار تومان عرضه می کنند ولی هنوز قیمت جدید در سامانه 124 ثبت نشده است. 


قیمت عرضه کره  حیوانی در فروشگاه های اینترنتی در مورخ 31 شهریور 99

 

به گزارش فارس در حال حاضر قیمت عرضه هر کره  حیوانی 100 گرمی در فروشگاه ها 8 هزار تومان، هر کره  حیوانی 50 گرمی 4 هزار و 100 تومان و هر کره حیوانی  25 گرمی 2 هزار و 100 تومان است. 

گفتنی است تصمیم افزایش قیمت کره با توجه به تغییر ارز واردات کره از 4200 تومان به ارز نیمایی در سال گذشته و اتمام موجودی کره با ارز 4200 تومانی در کشور گرفته شده است. 

به گزارش پیش از این عباس تابش معاون وزیر صنعت درباره اهمیت کارکرد سامانه 124 در اطلاع رسانی دقیق قیمت کالا و خدمات به مردم گفته بود که براساس مصوبه سران قوا، وزارت صمت مکلف به راه اندازی سامانه اطلاع رسانی ثبت کالا و خدمات موسوم به سامانه 124 شده است. 

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اظهار داشت: بخشی از خدمات این سامانه، اطلاع رسانی قیمت کالاهایی است که مشمول قیمت تثبیتی است و سازمان حمایت قیمت های مصوب را اعلام می کند و بخش دیگر کالاهایی است که واحدهای تولیدی قیمت خود را در سامانه 124 درج می کنند و سازمان حمایت در راستای تامین حقوق مردم طبق ضوابط تعیین قیمت موارد را مورد رصد قرار می دهد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این سامانه حداقل و حداکثر قیمت عرف کالا و خدمات به اطلاع مردم خواهد رسید. 

به گزارش فارس در حالی که معاون وزیر به صورت صریح در مورد کارکرد این سامانه اظهار نظر می کند اما این سامانه حتی در اطلاع رسانی قیمت کالای مصرفی مردم مانند کره که دارای قیمت تثبیتی  و مصوب است نیز ناکارآمد و اطلاع رسانی دقیق آن را به موقع انجام نمی دهد و بنابراین مردم به این مرجع نمی توانند به عنوان یک مرجع موثق و کارآمد اکتفا کنند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول