اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تبعات بی‌پایان سیل پلدختر/ عوارض سنگین آزادراه خرم‌زال بردوش رانندگان بومی

با توجه به از بین رفتن جاده قدیم خرم‌آباد_پلدختر رانندگان مجبورند برای تردد بین این دو شهر از مسیر آزادراه خرم‌زال استفاده کنند و از آنجایی که تردد در این آزادراه نیازمند پرداخت عوارض سنگین است و از طرفی برخی شهروندان و رانندگان بومی ناگزیرند در طول روز و یا هفته چندین بار از آن عبور کنند، می‌بایست هزینه زیادی را نیز پرداخت نمایند که این موضوع با گلایه آنها همراه است.

تبعات بی‌پایان سیل پلدختر/ عوارض سنگین آزادراه خرم‌زال بردوش رانندگان بومی

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، در پی سیل ویرانگر سال گذشته جاده خرم‌آباد_پلدختر خسارت بسیار زیادی دید به محوی که اکنون تردد در آن جریان ندارد و شهروندان و مسافران مجبورند برای تردد بین این دو شهر مسیر جایگزین آن یعنی آزادراه خرم‌زال را طی کنند.

از آنجایی که تردد در این آزادراه نیازمند پرداخت عوارض سنگین است و از طرفی برخی شهروندان و رانندگان بومی ناگزیرند در طول روز و یا هفته چندین بار از آن عبور کنند، می‌بایست هزینه زیادی را نیز پرداخت نمایند که این موضوع با گلایه آنها همراه است.

در این راستا رانندگان خواستار کاهش عوارضی آزادراه برای تردد هستند تا با توجه به تبعاتی که سیل پارسال برایشان به وجود آورد حداقل بیشتر از این مجبور به پرداخت هزینه نشوند.

 

در همین راستا یکی از رانندگان مسیر  پلدختر- خرم‌آباد گفت: جاده قدیم پلدختر- خرم‌آباد تحت تاثیر سیل فروردین ماه سال۱۳۹۸ تخریب شد و در برخی نقاط با آسیب جدی مواجه و حتی بخش هایی از آن را آب با خود برد.

مجتبی جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: محور قدیم پلدختر- خرم آباد هم اکنون به علت  آسیب‌های جدی ناشی ازسیل  در دست تعمیر و بازسازی است و راهداری تردد در این محور را مسدود کرده و به ناچار مجبور به تردد در آزادراه وپرداخت عوارض سنگین هستیم که به هیچ وجه به صرفه نیست.

یک راننده سواری دیگر نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: با وجود شرایط اقتصادی حاکم، مگر یک راننده چقدر درآمد دارد که هر بار رفت وبرگشت مسیر پلدختر _خرم‌آباد رامبلغ ۳۶ هزار تومان عوارض پرداخت کند.

وی افزود: ما مردم روستاهای حاشیه این مسیر که بخش زیادی از زمین های خود را در اختیار بخش خصوصی برای احداث آزاد راه قرار دادیم، متاسفانه اکنون برای هر رفت به مرکز استان و برگشت با پیمودن مسافت بسیار کم  باید هم‌ تراز راننده‌ایی که از اهواز یا اندیمشک به خرم‌آباد می آید عوارض آزادراه پرداخت کنیم که این از انصاف و عدالت به دور است.

گودرز نصیری که از اهالی منطقه است بیان داشت: ساکنان اطراف آزادراه، مردم پل‌دختر و معمولان و روستاهای تابعه علیرغم شرایط موجود اقتصادی و آسیب‌ها و خسارت ناشی از سیل و کرونا توان پرداخت عوارض سنگین آزادراه پل زال را ندارند و ضرورت دارد ،مسئولان در این زمینه اقدام عاجل کنند.

یک راننده  مسافرکش دیگر در گفت و گو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: گاه پیش می آید که افرادی به اقتضای شغلی که دارند ، مجبور به چند بار رفت و برگشت در روز از آزادراه پل زال هستند، که با پرداخت عوارض سنگین ، بسیار سخت و هزینه بر است.

مجبور به تردد از آزادراه هستیم

رضا رضایی افزود: محور آزاد راه به عنوان محور جایگزین جاده قدیم پلدختر _خرم‌آباد پس از سیل برای تردد رانندگان پلدختری انتخاب شده که هر بار در رفت و برگشت باید مبلغی عوارض آن هم هر روز و در چند نوبت بپردازند که باری  سنگین روی دوش آنها بوده و توان پرداخت آن را ندارند.

وی اضافه کرد: وقتی به مامور آزاد راه می‌گوییم که ما پلدختری هستیم و راهی جز پیمودن این مسیر نداریم، زیر بار نمی‌رود، بااینکه ما هر روز علیرغم طی کردن مسافت کم نسبت به سایر رانندگان و به دلیل انسداد جاده قدیم در آزادراه تردد داریم باید هربار عوارض را پرداخت کنیم.

یک شهروند پلدختری گفت: دخترم دانشجو است و برای رسیدن به سر کلاس های درس به دلیل مسدود بودن جاده قدیم و علاوه بر آن خطراتی که در این مسیر پیش روی رانندگان است، مجبور به تردد در آزاد راه پل زال می باشد.

محمد میرزاوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر افزود: علاوه بر خرج و مخارج درس و دانشگاه، خرید کتاب، هزینه تحصیل و شهریه، پرداخت عوارض سنگین آزادراه، آنهم اکثر روزهای هفته، برای امثال دختر من و به فرض مثال معلمی که هر روز این مسیر را طی می‌کند، بسیار گران تمام می‌شود و کمرشکن است.

 

وعده چند ساله برای بازسازی جاده قدیم

بخشدار معمولان گفت: جاده خرم آباد به معمولان در اثر سیل فردردین و اسفند ۹۸ تخریب و عبور و مرور در آن مخاطره آمیز و به کُندی انجام می‌گیرد و در اکثر مواقع مسدود است.

سید حبیب الله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: پیش بینی شده احداث جاده جدید پلدختر_خرم‌آباد حداقل سه  سال زمان می‌برد، شهروندان معمولانی مجبورند از مسیر آزاد راه با پرداخت هزینه عوارض به مرکز استان سفر کنند.

وی افزود: همچنین حدود ۲۰ روستا دهستان میانکوه شرقی بخش معمولان با جمعیتی بیش از ۶ هزار نفر در مسیر آزاد راه خرم‌زال قرار دارند اما مجبور به پرداخت عوارض سنگین آن هم چند بار در روز هستند.

بخشدار معمولان گفت:  لازم است در صورت موافقت وزارت راه و شهرسازی هزینه عوارض آزاد راه برای خودروها با پلاک ۴۱ ق (مربوط به پلدختر و معمولان) همچون ایام سیل معاف شود.

وی افزود: علاوه بر شهروندان معمولان و اهالی روستاهای حاشیه آزاد راه، بیش از ۱۰۰ نفر از فرهنگیان، کارکنان جهاد کشاورزی، مراکز خدمات درمانی و سایر ادارات مقیم خرم‌آباد، روزانه با پرداخت هزینه عوارض آزادراه ، این مسیر را طی می‌کنند.

پرداخت چند باره عوازض برای برخی رانندگان سنگین است

امام جمعه پلدختر نیز در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر دریافت عوارض آزاد راه از رانندگان آسیب دیده از سیل و کرونا در شهرهای پلدختر و معمولان ظلم فاحشی در حق آنان دانست و گفت: رانندگان پلدختر و معمولان که پس از سیل به ناچار باید مسیر آزاد راه را  برای تردد انتخاب کنند سزاوار نیست همتراز سایر رانندگان  غیر بومی عوارض پرداخت کنند.

حجت الاسلام سیدمحسن موسوی اظهار داشت: برخی رانندگان پلدختری که هر روز مسافت کوتاهی را در محور آزاد راه پل زال چندین بار طی می‌کنند، پرداخت عوارض سنگین آن هم با وضعیت موجود برایشان سخت است.

 وی افزود: از این رو، رانندگان آسیب دیده از سیل پلدختر و معمولان راهی ندارند جز این که چندین بار با مراجعه به دفتر نهاد امامت جمعه، مکاتبه و راه‌های مختلف معاف شدن از پرداخت عوارض آزاد راه را مطالبه کنند.

امام جمعه پلدختر گفت: پرداخت عوارض سنگین برای رانندگان پلدختری در محور آزاد راه پل زال در شرایط سیل و آسیب‌های ناشی از کرونا بی‌عدالتی در حق مردم منطقه است.

وی افزود: بنابراین از استاندار و نماینده ولی فقیه در استان لرستان درخواست می‌شود این مطالبه به حق مردم پلدختر و معمولان را به جد پیگیری و عملیاتی کنند.

گزارش از هما کریمیان 

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول