اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دفاع مقدس از ۱۱سپتامبر اثرگذارتر است/ سینما بستری برای بیان منویات دولت‌هاست

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: یازده سپتامبر بیشترین تاثیر را در جهان گذاشته است اما حتما می‌توان گفت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که تاثیرات شگرفی را در آینده جهان به جا گذاشت.

دفاع مقدس از ۱۱سپتامبر اثرگذارتر است/ سینما بستری برای بیان منویات دولت‌هاست

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شب گذشته (دوشنبه ۳۱ شهریور) با حضور هنرمندان و سینماگران و مقامات لشگری و کشوری در باغ‌موزه دفاع مقدس در جوار مزار شهدای گمنام برگزار شد.

 

 

* دفاع مقدس از واقعه ۱۱ سپتامبر مهمتر بود

در ابتدای این مراسم سردار محمدحسین سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، طی سخنانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد چند واقعه بزرگ در دنیا بودیم. در دو دهه آخر قرن بیستم و در دهه اول قرن بیست و یکم چند واقعه بزرگ در جهان رخ داد و سرنوشت جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی افزود: یکی از آنها فروپاشی شوروی بود و تک‌قدرتی شدن دنیا با یک تمدن غربی که با رهبری  و سرکردگی آمریکا شکل گرفت. واقعه بعدی وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی آن بود و پس از آن  دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی که در گوشه‌ای از غرب آسیا در کشور ما رخ داد.

سپهر در ادامه به حادثه یازده سپتامبر که بیشترین تاثیر را در جهان گذاشته اشاره کرد و گفت: اما حتما می‌توان گفت مهم‌ترین واقعه دفاع مقدس ما در انقلاب اسلامی بود یا بهتر است بگوییم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که تاثیرات شگرفی را در آینده جهان به جا گذاشت.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما در شرایطی رخ داد که تمام دشمنان برای اولین بار با هم تعامل و هم‌افزایی می‌کنند و مقابل انقلاب اسلامی می ایستند. ما در دنیا بیش از هفتاد فرقه داریم که با انقلاب اسلامی ما سر ستیز داشتند و در یک جنگ تحمیلی در همه عرصه ها هرآنچه که داشتند را استفاده کردند و ما در مقابل آن چهل سال است که مبارزه و مقاومت می کنیم.

وی ادامه داد: این یکی از دلایل حقانیت انقلاب ماست و انقلاب ما مرهون شریعت امامت و امت بود. دفاع مقدس ما باعث شد که کارکرد دین و امام در جامعه اسلامی و امت دینی ما در همه ابعاد خودش را به نمایش بگذارد. دفاع مقدس ایران اسلامی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌هایش تبیین مفاهیم و مبانی دینی، اسلامی و جهادی در عرصه حیات اجتماعی ما و صدور آن به تمام جهان بود که تمامی تفکرات و جهان بینی‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. گنج دفاع مقدس امروز برای ما و هنرمندان، اصحاب رسانه، فرهنگ، علم و دانش به جا مانده است و باید از این گنجینه بهره ببریم و دنیا را متوجه جایگاه اسلام و مستضعفین کنیم. باید پیام ایستادگی را در مقابل دشمنان بشریت با این چهل سال مقاومت و هشت سال جنگ تحمیلی به نمایش بگذاریم.

سردار سپهر گفت: امروز رسالت سنگینی برعهده داریم، عده‌ای رزمنده بدون هیچ پشتوانه‌‌ای و با دست خالی در مقابل دشمنان ایستادند. در دفاع مقدس با تمام فشارها ما حتی یک وجب را هم از دست ندادیم و ایستادگی و مبارزه کردیم و امروز تکلیف بزرگی را لایه‌های مختلف نخبگی ما که اصحاب فرهنگ نیز شامل آن هستند برعهده دارند. ما باید شهید همت‌ها، باکری‌ها ، صیادها و بابایی‌ها تربیت کنیم و اگر این کار را کردیم این جشنواره‌ها برجسته و اثرگذار در جهان خواهند شد.

وی افزود: بیش از ۱۳۲ کشور جهان اثر به دبیرخانه ارسال کردند که این بسیار خوب است اما باید بیش از این  اثر داشته باشیم و برای مقابله با دشمنان بشریت فیلم تولید کنیم. بزرگ‌ترین پیام فرهنگی و مقاومتی که از این جشنواره بیرون می‌آید امامت و رهبری مردم جهان است. انتظار داریم که همه به ما کمک کنند و فاخرترین محصولات در جمهوری اسلامی تولید شود. امیدوارم که در این عرصه بزرگ ما را یاری کنید و ما هم با تمام توان همراه شما خواهیم بود.پس از سخنان مهدی عظیمی میرآبادی ، غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ کشورمان در ادامه روی صحنه آمد و با خواندن قطعه شعری گفت: افتخاری برای من است که امشب در خدمت شما هستم. وی در ادامه قطعه «امام رضا» و «کاشکی منم شهید بشم» را اجرا کرد.

 

 

* به اختلاف نظرها و سلیقه‌ها اعتبار ندهید

مهدی عظیمی میرآبادی دبیر این دوره از جشنواره در این مراسم، گفت: ذیل دو هدف راهبردی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که هدفش تثبیت سینمای انقلاب اسلامی بود شکل گرفت و آن حمایت و پشتیانی از هنرمندان سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که  جشنواره در پی این هدف با جدیت بیشتری طراحی و پیگیری شد تا وظیفه‌ای را که در این زمینه برعهده دارد به عمل برساند.

وی افزود: برای این کار باید اهداف اجرایی در نظر گرفته می‌شد که اهداف مشخصی را در این زمینه تعیین کردیم و برنامه‌های خودمان را حول این اهداف تنظیم کردیم که  آغاز آن افتتاحیه جشنواره همزمان با  هفته دفاع مقدس است. خوشحالیم چرا که حضور شما مایه دلگرمی و ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر ما در جهت رسیدن به اهداف مدنظر است.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ضمن تشکر از حضور سینماگران و هنرمندان در این روزها و استقبال از جشنواره فیلم مقاومت، ادامه داد: عکس‌های شهدا حس انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شهدا فاصله‌های بین ما را در این فضا پر کرده‌اند. اما من از این فرصت استفاده کرده و از مسئولین محترم و هنرمندان عزیز خواهشی دارم. بنده کمترین اگر افتخاری داشته باشم خدمتگزاری در این عرصه است و آرزو دارم زمان حساب و کتاب خداوند، به این خدمتگزاری افتخار کنم.

عظیمی گفت: شهدا قطره قطره خونشان را برای حفظ و تثبیت انقلاب اسلامی و ولایت بر زمین ریختند و از بزرگواری و ارزش خودشان برای این که ما بهم پیوند بخوریم استفاده می‌کنند. قسمتان می‌دهم که قدر این شهدا را بدانیم و این رابطه‌ها را به رابطه‌های محکم‌تر و کاربردی‌تر برای حفظ انقلاب اسلامی بدل کنیم.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت افزود: خواهش می‌کنم به اختلاف نظرها و سلیقه‌هایی که بعضاً وجود دارد و باعث لنگی و کندی در انجام فعالیت‌های انقلاب اسلامی می‌شود اعتبار ندهید، چرا که  آنچه که اعتبار دارد خون شهدا و انقلاب اسلامی است و باقی همه اعتبارات دنیایی است.

 

 

*  سینایی هیچ‌وقت برای کارهای دفاع مقدس «نه» نمی‌گفت

در بخش دیگر از این مراسم، کلیپ نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی، هادی مشکوة تهیه‌کننده، غلامرضا جنت خواه دوست مستندساز، همایون رضا عطاردی آهنگساز و شهید حسین فهیمی کارگردان و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره پخش شد.

سپس حبیب احمدزاده، ناصر شفق، قاسم قلی‌پور، احمد عبدالهیان و حسین عقیقی برای این بخش روی صحنه آمدند.
حبیب احمدزاده در این بخش با مرور خاطراتی از زنده‌یاد خسرو سینایی بیان کرد: امثال آقای سینایی بسیار هستند، این ما هستیم که بلد نیستیم با زبان درست با آن‌ها صحبت کنیم. ما فقط بلدیم با افراد با زبان خودی صحبت کنیم. فکر می‌کنم یکی از مشکلات ما همین زبانی است که به روز نیست. آقای سینایی در همه جشنواره‌های دانش آموزی دفاع مقدس در مناطق مرزی شرکت می‌کرد. همسرشان به کودکان نقاشی یاد می‌داد و دخترشان تئاتر.

او در ادامه  با اشاره به خاطراتی از خسرو سینایی گفت: سینایی هیچوقت برای کارهای دفاع مقدس نه نمی‌گفت. ممنونم از آقای عظیمی که دایره دوستان را گسترش داد و این نکوداشت را برای او نیز برگزار کرد، آقای کیارستمی نیز به همین شکل  بود. زنده‌یاد کیارستمی پس از بازدید از موزه جانبازان شیمیایی اعلام کرد هر کار که لازم باشد حاضر است برای این جمع انجام دهد و در مقابل نیز از او خواستند فقط صدای مظلومیتشان را به جهان برساند. این را برای اولین بار در یک مراسم رسمی می‌گویم که زنده یاد کیارستمی از آن به بعد هر گاه برای حضور در رویدادی به خارج از کشور می‌رفت، از ما درخواست می‌کرد تعدادی مستند مرتبط با جانبازان شیمیایی مانند «خاطراتی برای تمام فصول» را با زیرنویس مرتبط با کشور مقصدی که به آن سفر می‌کرد آماده کنیم تا همراه خود ببرد. همین فیلم‌ها را در کلاس‌ها و کارگاه‌های خود برای سینماگران خارج از کشور به نمایش می‌گذاشت.

وی در پایان تأکید کرد: من خواهش می‌کنم یک بار هم احساس کنید شاید زبان ما زبان رسانه نیست و نمی‌توانیم با مردم سخن بگوییم. کمی هم خودمان را مقصر بدانیم. این ما هستیم که باید با مردم ارتباط بگیریم نه آن‌ها با ما.

در ادامه حسین عقیقی برای صحبت از زنده‌یاد جنت‌خواه دوست، به روی سن آمد و بیان کرد: من افتخار داشتم سال‌ها در خدمت آقای جنت خواه دوست باشم که در همه برنامه‌های ما پیش قدم بود. او فیلمی به نام «نینوا» ساخته بود. این مرد به نسبت چیزی که اعتقاد داشت، مصمم بود، فیلم‌های زیادی ساخت، مطالعات زیادی داشت و هیچوقت سعی نکرد نقاط ضعفش دیده شود. یکی از چشمان او مشکل داشت اما سعی می‌کرد همه ضعف‌ها را تبدیل به فرصت کند.

وی درباره سینایی هم گفت: یادم است سینایی فیلمی جنگی ساخت که  به کن رفت و درخشید، درواقع ما فیلمی جنگی را بردیم و در کن نمایش دادیم، این موضوع برای ما بزرگتر از جام جهانی فوتبال بود، سینایی در آن جشنواره از مظلومیت ایران به خوبی دفاع کرد، در روزگاری که نگاه خوبی به ایران نبود.
عقیقی ادامه داد: ای کاش بشود جنت‌خواه‌ها و کیارستمی‌ها و… بتوانند وظایف خود را انجام بدهند. اینطور نشود که دایره برایشان تنگ شود. توجه کنید که با گذشت ۴۰ سال از جنگ هنوز نتوانسته‌ایم برای سردارانمان سریال بسازیم. باید به دنبال نفوذی‌ها در عرصه‌های فرهنگی بگردیم، چه کسی جلوی کار را گرفته بود؟ یعنی اینقدر در مملکت فیلمساز نداریم؟

احمد عبدالهیان سخنران بعدی درباره زنده‌یاد هادی مشکوة اظهار کرد: مشکوة در قرآن به معنای نور است و هادی مشکوة نور سینمای ایران بود. نه به چپ وصل بود نه راست. نه اصولگرا بود نه اصلاح‌طلب. او یک فیلمساز بود، بعد از انقلاب اولین تهیه‌کننده سینمای ایران بود و فیلم‌هایی ساخت که مایه افتخار سینمای ایران است. او به هیچ جناحی وصل نبود.

او در ادامه اظهار کرد: ما هر بار شاهد این هستیم که مدیری می‌آید و می‌گوید ما می خواهیم ریل‌گذاری کنیم! گویا کارمندان وزارت راه هستند، آقایان اختلافات را کنار بگذارید، به سینمای ایران بها بدهید، مشکوة رانت‌خوار نبود، خانه اش را فروخت تا «میرزا کوچک خان» را ساخت و.... ولی در مسیر همین ریل‌گذاری‌ها پشت در فارابی گیر کرد! بعضی منتقدان در برنامه هفت برای هم شمشیر از رو می‌کشند، برخی می‌گویند سینمای ایران سخیف شده ویا ضعیف شده است. چرا این همه سلیقه‌ای نگاه می‌کنیم؟

عبدالهیان گفت: این سفره‌ای که پهن شده برای همه باز کنیم، من سه فیلم با مشکوة ساختم، بدون اینکه یک ریال از مراکز دولتی پول گرفته باشیم. حتی هنوز بدهکاریم، در آخرین باری که او را دیدم آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی بود، او در همان حالت که در بیمارستان بود پروانه ساخت می‌خواست، چپ و راست را دور بریزیم، به سینما کمک کنیم. جناب آقای عظیمی ریل‌گذاری شما هم به سمت بیابان نباشد.

در ادامه ناصر شفق تهیه‌کننده به جایگاه آمد و در سخنانی گفت: برای خود من شوک‌آور بود که آن نهالی که از سال‌های اولیه انقلاب کاشته شد، حالا به چنین درخت تنومندی تبدیل شده است. چون آن موقع همه پای کار بودند. به برگزارکنندگان جشنواره تبریک می‌گویم که در این شرایط سخت معیشتی این جشنواره را برگزار می‌کنند.

وی افزود: این موضوع را به فال نیک می‌گیرم. اولین فیلم آقای عطاردی را من تهیه کردم، دیدم بسیار دوست داشتنی بود. هنوز هم باورم نمی‌شود او نیست. او دنیایی از خلاقیت و انسانیت بود، می‌دانم به مجید انتظامی برنمی‌خورد که اگر بگویم برای موسیقی یکی از فیلم‌ها با او قرارداد بستیم. همایون به دلیل کرونا درگذشت، اگر او فوت نمی‌کرد ما از همایون خیلی می‌شنیدم، او خیلی مستعد بود، در یک دوره کلان ما به فیلم‌هایی که دارای ارزش بودند، پشت کردیم و بها ندادیدم.

شفق در پایان گفت: افتخار می‌کنم شاگرد استاد خسرو سینایی بودم.

قاسم قلی پور نیز گفت: من شانس این را داشتم که در سینما شاگردی بسیاری از بزرگان را بکنم بویژه شاگردی زنده یاد سمندریان، خسرو سینایی و محمدرضا اصلانی که وجه مشترک این آموزش‌ها یک چیز بود و آن این که مغلوب نماد انسانی آنها شدم. خسرو سینایی اندیشه‌هایش کیلومترها جلوتر از خودش بود و اگر یکی از پایه‌های سینما و تئاتر غوغاسالاری است هیچکدام از این عزیزان این یک پایه را نداشتند. به خصوص سینایی که بسیار نجیب بود و به خاطر این نجیبی لطمه خورد. باید مویه کرد که نجابت مقهور غوغاسالاری شد. او نه جارچی بود و نه جارچی داشت. او مدرسی فرهیخته و شاعری عاشق بود. فیلمسازی متفکر که بسیار متاسف هستم از اینکه چهار اثر ویژه او با دوربین شکل نگرفت. آخرین فیلمی که قرار بود بسازد «قطار زمستانی» بود که موفق نشد آن را بسازد.  برای یک زایش بی تردید باید بطن سالمی وجود داشته باشد. گاهی اوقات کوهی تراشیده می‌شود تا شاید الماسی بدست آید. غافل از این که باید سنگیی را پیدا کرد که الماس در خود داشته باشد و ما بسیار در این عرصه لطمه خوردیم. 

در ادامه حبیب احمدزاده به نمایندگی از خانواده سینایی، برادر همایون عطاردی، فرزند هادی مشکوة و برادر جنت خواه دوست و همچنین مادر شهید حسین فهیمی کارگردان و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره که دو فرزندش را در راه انقلاب اسلامی تقدیم کرده است، نیز به جایگاه آمدند و  لوح سپاس جشنواره را دریافت کردند. 

 

 

 

* سینما بستری برای بیان منویات دولت‌هاست

پس از این نکوداشت، محمد یاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح  نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ایام هفته دفاع مقدس، گفت: همزمانی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت را با این ایام به فال نیک گرفته و از همکاران عزیزم در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و همکاران پرتلاش در دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تشکر می‌کنم که در یک سال گذشته به صورت شبانه روزی مجاهدانه برای برپایی این جشنواره تلاش کردند. امروز در شرایطی قرار داریم که سینما نه یک هنر و یک صنعت که یک ظرفیت و بستر مهم برای ملت‌ها و حکومت‌ها به شمار می‌رود. سینما با سرمایه آغاز به کار کرد و با هنر تداوم یافت و با صنعت ادامه داد. اما امروز نه سرمایه، نه هنر و نه صنعت صرف است بلکه یک بستر برای بیان منویات دولت‌هاست. خام خیالی است که فستیوال‌های رنگارنگ را صرفا رویدادهای هنری تصور کنیم.

او ادامه داد: ما در این گوشه دنیا زیر پرچم اسلام در راه رسیدن به تمدن اسلامی می بایست به این پرسش پاسخ دهیم که از این ظرفیت بی نظیر چگونه استفاده کردیم و نقشه آینده را چگونه ترسیم کردیم. بی شک و یقینا ذات سینمای ایران عاری از هرگونه ناخالصی است اما در برهه هایی از زمان این آبراه زلال آغشته به آلودگی شده است و ما را از  داشتن چنین ظرفیتی مهم و جهان شمول محروم ساخته و متاسفانه جز انگشت شماری در وسعت تولیدات سالانه سبد این ظرفیت فرهنگی خالی نگه داشته شده است. در این میان سینمای مقاومت با نگاهی جهانی و فرامرزی در جایگاهی قرار گرفته که با انتشار بین المللی فراخوان از سرتاسر دنیا هنرمندان ازاده و ازادیخواه را برای حضور در جشنواره آماده کرده که خود واقعیتی انکارناپذیر است. تنها کافی است که به آثار رسیده به جشنواره مراجعه کنیم که تعداد هنرمندان را مشخص کنیم.  سینمای سامری نشات گرفته از سیاست‌های جشنواره و استقبال از مدافعان سلامت از اتفاقات این دوره است که در کنار نگاه انسانی و غیرطیفی و خطی شکل گرفته است. از برادرانی که در دوره های گذشته تلاش کردند تا جشنواره به این افتخار دست یابد تشکر می کنم و امیدوارم در دوره جدید با هدایت و حمایت از دست اندرکاران شاهد جهش فراگیر و تاثیرگذاری بیشتر در سراسر دنیا باشیم. 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح افزود: جا دارد از حمایت های بی دریغ بزرگترین و مکتبی ترین نهاد مردمی یعنی بسیج که طول و عرض آن در گستره بشریت قابل تعریف است تشکر کنم. امروز مقام معظم رهبری در دیداری که با پیشکسوتان عرصه جهاد داشتند مطالبه ای داشتند که تولید متن و محتوا برای خلق آثار است. دست نیاز به سمت شما دراز می کنم برای تحقق مطالبه جدی حضرت آقا تا کمک کنید و کمک کنیم تا در سالهای آینده شاهد تولیدات فاخر و اثار ارزشمند از تولیدات دفاع مقدس باشیم. 

در ادامه حسین محروقی به معرفی سایت بانک جامع اطلاعاتی هنرمندان سینمای انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و  از این سامانه رونمایی شد.

 

 

* جایزه «رسول» چرا جایگزین آوینی شد؟

پایان بخش این مراسم رونمایی از یادنامه رسول ملاقلی‌پور و تقدیر از خانواده وی بود. پرویز فارسیجانی دبیر این بخش گفت: رسول ملاقلی‌پور از جمله هنرمندانی است که از دریای شوق خویش سیراب شده بود و از خرمن هنر انقلابی آنقدر لبریز بود که با تلاش مومنانه خود در سینمای دفاع مقدس آثاری ماندگار به جا گذاشت که هرچه زمان می‌گذرد جای خالی او بیشتر احساس می‌شود. او عشق و حماسه را با جامعه و زمانه خود پیوندی زیبا زد و با ساخت «سفر به چزابه»، «مزرعه پدری» و «هیوا» زمان گذشته را با حال و آینده پیوندی دیگر داد. 

او ادامه داد: رسول این پیوند را مبتکرانه رقم زد. چون جویباری در سرزمین انقلاب جاری بود. جسارت و حساسیت و دقت او در جلوه‌گری‌های هنری کم نظیر است و به راستی چرا هنرمند متعهد و سینماگر انقلابی و جهادی نباید اینگونه باشد. باید رسول‌ها را تربیت و افزون کرد تا جای خالی او تا حدی پر شود. بخشی از این رسالت در جایگاه نشان رسول جلوه‌گر شده است. به همین دلیل است که انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سال گذشته به فکر شکل گیری نشانی شد که با مشورت با صاحب نظران و سینماگران برجسته به رسول ملاقلی پور رسید. گرچه دوست داشتیم از شهید بزرگوار شهید آوینی نیز نشانی داشته باشیم اما چون قبلا جایزه‌ای به نام او در طول سال اختصاص یافته است، نام رسول را بر روی این نشان گذاشتیم که در هر سال به یک هنرمند اختصاص خواهد یافت. 

دبیر بخش نشان رسول افزود: بنا بود در سالروز درگذشت او این مراسم انجام شود که متاسفانه با وجود کرونا این اتفاق به تاخیر افتاد و توفیق یافتیم در دل جشنواره شانزدهم این مراسم برگزار شود و با تشکیل شورایی منتخب از صاحب نظران، سینماگر این بخش مشخص شود که در این زمینه با در نظر گرفتن چهار محور و معیار اصلی نوآوری درتمامی رشته‌های سینمایی از پژوهش و نویسندگی تا کارگردانی و فیلمبرداری و حتی مدیریت سینمایی که خلاقیتی در آن باشد تقدیر کنیم. این گامی است که می‌تواند شوق و انگیزه سینماگر عزیزی را که امروز بسیار مظلوم و مهجور است افزایش دهد. 

در خاتمه حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، امیر سرتیپ شاهین تقی خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مهدی عظیمی میرآبادی دبیر این دوره از جشنواره از خانواده مرحوم رسول ملاقلی پور تقدیر کردند و از کتاب یادنامه رسول ملاقلی‌پور رونمایی شد.

 

 

 

* برنامه امروز نمایش آثار بخش‌های «جشنواره جشنواره‌ها» و «مدافعان سلامت»

برنامه نمایش امروز آثار بخش «جشنواره جشنواره‌ها»ی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سامانه «نمافیلم» اعلام شد.

در قسمت اول از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و در بخش جشنواره‌جشنواره‌ها فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا (۱۳۷۲)، پویانمایی «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران (۱۳۸۸)، فیلم کوتاه داستانی «آب هرگز نمی‌میرد» اثر حسین دارابی (۱۳۹۷) و نماهنگ «خاک مهرآیین» ساخته سید عباس امام‌زاده (۱۳۹۷) پخش می‌شود.

در قسمت دوم که از ساعت ۱۴ تا ۱۸ آغاز می‌شود، فیلم کوتاه داستانی «تمام مریم‌ها» ساخته محمدجلیل اسکندرزاده (۱۳۹۸)، مستند بلند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان‌پور (۱۳۹۴) و مستند کوتاه "جزیره فارسی" ساخته محمدعلی صدری‌نیا (۱۳۹۵) نمایش داده می‌شوند.

در قسمت پایانی روز اول وی‌اودی نمافیلم، در بخش جشنواره‌جشنواره‌ها فیلم سینمایی «فرزند خاک» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر (۱۳۸۸)، مستند بلند «رستاخیز"»ساخته محمدعلی فارسی (۱۳۸۷) و مستند کوتاه "لوتوس" به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست (۱۳۸۶) به نمایش در می‌آید.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، از ساعت ۲۲ تا ۱۰ صبح روز بعد این جدول تکرار می‌شود.

 

 

برنامه نمایش امروز (یکم مهرماه) آثار بخش «مدافعان سلامت» هم بدین صورت است که در قسمت اول از ساعت ۱۰ تا ۱۴، مستند کوتاه «رزم آهنگ» ساخته شاهرخ کیوان‌نیا (۱۳۹۹) و پویانمایی «سنگ‌های سپید» به کارگردانی فاطمه حسنی (۱۳۹۷) پخش می‌شود.

در قسمت دوم که از ساعت ۱۴ تا ۱۸ آغاز می‌شود، نماهنگ «شیوع همدلی» اثر عقیل عباسی (۱۳۹۹)، فیلم کوتاه داستانی «یک آن زندگی» ساخته مجید صاحب‌کاری ساخته (۱۳۹۹)، نمایش داده می‌شوند.

در قسمت پایانی روز اول نیز فیلم کوتاه داستانی «مهر مهدوی» ساخته کاظم دانشی و مستند کوتاه «آن شب» اثر مهدی امینی - جواد یقموری و پویانمایی «وصل» اثر جعفر میرناصری به نمایش در می‌آید.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، از ساعت ۲۲ تا ۱۰ صبح روز بعد این جدول تکرار می‌شود.

 

 

یادداشت فرهاد قائمیان درباره رسول ملاقلی‌پور

فرهاد قائمیان بازیگر فیلم‌های سینمایی «هیوا»، «قارچ سمی» و نسل سوخته» در یادداشتی اختصاصی که در اختیار دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قرار داده درباره همکاری‌های مشترکش با رسول ملاقلی‌پور نوشته است.

او  در این یادداشت آورده است:

سال‌ها پیش از شروع همکاری‌های مشترک و رفاقتم با آقا رسول فیلم‌های او را دیده بودم و سینمایش را دوست داشتم. سکانسی در «پرواز در شب» است که بسیار مرا متاثر می‌کند. فصلی که ادای دین به حضرت عباس (ع) و ماجرای کربلاست. همیشه با تماشای این فصل از فیلم دلم می‌گیرد که سینمای ایران چقدر از این سکانس‌ها کم دارد. «افق» یک اکشن جنگی خوش ساخت بود، فیلمی جسورانه محصول هوش و جاه‌طلبی کارگردانش. همان سال‌ها مصاحبه آقای فریدون جیرانی در ماهنامه «گزارش فیلم»  تصویر روشن دیگری از آقا رسول برایم ساخت. کمتر هنرمندی همچون او صادقانه، جسورانه و با شجاعت از خودش صحبت می‌کند و اجازه می‌دهد مخاطب به زوایای روشن و تاریک زندگی شخصی‌اش سرک بکشد. مهر آقا رسول و فیلم‌هایش با من بود تا روزی که او را به اردبیل دعوت کردیم. آن روزها مسئول کانون فیلم شهر بودم و برای فیلمسازهای مختلف، جلسات مرور آثار برگزار می کردیم.

به پیشنهاد اتابک نادری دوست و همشهری‌ام از آقا رسول دعوت کردیم و او با اشتیاق پذیرفت و به شهر مادری‌اش آمد. وقتی مقابل سینما «انقلاب» اردبیل مسئولان و جمعیت زیادی که به استقبالش آمده بودند، را دید گفت: «این جا جشنواره است یا مرور آثار؟» آن روز با هم در شهر گشتی زدیم و خانه‌ای را که در آن به دنیا آمده بود، هم دیدیم. آقا رسول مهربان بود و صاف و ساده. زود خوشحال می‌شد و دلش رئوف بود. دیدن آن خانه، خاطرات گذشته را برایش زنده کرد.

آن روزها من «سارای» را بازی کرده بودم و فیلم دیده شده بود. آقا رسول در حال ساخت فیلم «هیوا» بود. از طریق اتابک به من پیغام داد که فرهاد نقشی کوتاه در فیلم من بازی می‌کند؟ به رویایم رسیده بودم. جواب دادم: «حتی اگر بگویید یک پلان، با افتخار در فیلم شما بازی می‌کنم.» در فیلمنامه اولیه عباس میراب تنها یک سکانس حضور داشت، در جلسه حضوری در تهران با آقا رسول پیشنهادی درباره عباس دادم، گفتم: «خوب است عباس که وارد صحنه می‌شود آوازی بخواند و حرکتی داشته باشد.» آقا رسول نگاهم کرد. شنیده بودم عصبانی و جوشی است، کمی ترسیدم. پایان آن جلسه، موقع شام کاغذی را به سمتم گرفت و با تحکم گفت: «بخوان.» با نگرانی متن را خواندم و دیدم عباس میرآب پررنگ تر شده. آقا رسول با مهربانی گفت: «تو پیشنهادهای خوبی خواهی داشت.»

سینمای رسول ملاقلی‌پور برای من بدون شخصیت او معنایی ندارد. در ذهنم، آن قلب مهربان و چشم‌های باهوش ثبت شده. می‌گویند عصبی بود و بداخلاق. اما نه، آقا رسول صادق بود. به آنچه می‌گفت اعتقاد و باور داشت و پای حرفش می‌ایستاد. دوستی با او پر از لحظه‌های خوش بود، بامعرفت بود و بامعرفت ماند. سینمایش را آن طور که شایسته بود قدر ندانستند. مهارت تکنیکی و نبوغش در طراحی صحنه‌های شلوغ و درگیری را و دغدغه‌ای که درباره ثبت تاریخ سال‌های دفاع مقدس داشت. من تجربه‌هایی متفاوت با او را پشت سر گذاشتم، نقش‌های متنوعی در فیلم‌های «هیوا»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» بازی کردم و بیش از همه این‌ها، سال‌هایی خوش از زندگی را کنارش سپری کردم.

دریغم این است زمان اکران، بسیاری از فیلم‌های او درک نشد. تجربه‌گری نوآورانه‌اش در «سفر به چزابه» یا نگاه اجتماعی‌اش به تفاوت نسل‌ها در «نسل سوخته» و یا روایت عاشقانه‌اش از جنگ در «هیوا» آنطور که شایسته هنر و ذوق او بود ستایش نشد. ما وظیفه داریم برای نسل امروز و آینده از آقا رسول و فیلم‌هایش بگوییم. از فیلمسازی که عشق به میهن، مهر به خانواده و احترام به قهرمانان وطن را می‌دانست و در فیلم‌هایش خاطرات مردمانی را ثبت کرد که خون پاکشان ضامن بقای این سرزمین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول