اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بررسی چگونگی افول آمریکا از نگاه استاد مطالعات چین دانشگاه تهران

استاد مطالعات چین دانشگاه تهران در پیش‌همایش «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» گفت دوران طلایی ایالات متحده به پایان رسیده و دوران افول آمریکا پس از دوره ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» کلید خورده است.

بررسی چگونگی افول آمریکا از نگاه استاد مطالعات چین دانشگاه تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دکتر «حامد وفایی»، استاد مطالعات چین دانشگاه تهران در پانزدهمین پیش‌همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به ایراد سخنرانی پرداخت.

این پیش‌همایش با عنوان «افول ایالات متحده از منظر آمریکاشناسی» به میزبانی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه در تهران برگزار شد.

 

دکتر وفایی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه آمریکا در گذشته و حال گفت: «افول جایگاه آمریکا در مدیریت جهانی و افول جایگاه اقتصادی آمریکا دو موردی است که در سال‌های اخیر در نگاه اندیشمندان چینی، مورد توجهی جدی قرار گرفته و دیدگاه‌ها، مباحث و مقالات فراوانی حول این موضوع شکل گرفته است.»

وی افزود: «درکتابی تحت عنوان متحد شدن جهان و تحقق مارکسیسم به قلم یک اندیشمند چینی، نگارنده از چرخه عمر محصول صحبت می‌کند و معتقد است هر محصولی اعم از خوراکی، ایده تا ساختار سیاسی یک حکومت، سه مرحله رشد، بلوغ و افول را پشت سر می‌گذارد. با بررسی وضعیت آمریکا از همین منظر، دوران طلایی ایالات متحده به پایان رسیده و دوران افول آمریکا پس از کلینتون کلید خورده است».

 

حامد وفایی در ادامه سخنان خود به روابط اقتصادی چین و ایران اشاره کرد و گفت: «چین به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان بدل می‌شود و این موضوع مورد توجه ایران است، چراکه چین همواره یکی از مشتریان اصلی بازار انرژی ایران بوده است. ورود شرکت‌های چند ملیتی به چین و دریافت مالیات از این شرکت‌ها و برخی عوامل دیگر، موجب می‌شود چین به اقتصاد دوم جهان تبدیل شود و از لحاظ تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌های جذب شده و دیگر موارد به خط قرمزهای ایالات متحده نزدیک شود.»

وی درباره اعتقاد چینی‌ها نسبت به افول آمریکا گفت: «چینی‌ها معتقدند عامل افول ایالات متحده بیش از عوامل خارجی، عوامل داخلی است؛ بسیاری از چینی‌ها معتقدند آمریکا بیش از آن‌که ناشی از یک رقیب خارجی دچار افول شده باشد، به دلیل مسائل داخلی‌اش دچار افول شده است.»

دکتر وفایی در این خصوص افزود: «در فرهنگ چینی، لغت افول با خروج قرابت‌های معنایی دارد. به زعم نویسنده مقاله‌ای با عنوان دلایل افول آمریکا و علل خیزش جمهوری خلق چین در ژورنال حزب کمونیست چین، خروج یا به بیان دیگر افول آمریکا الزاماً به معنای صعود یا ورود چین نخواهد بود؛ افول ناگهانی آمریکا می‌تواند بحث خلأ قدرت را برای چین به دنبال داشته باشد. این اندیشمند چینی صادقانه گفته بود چین هنوز از آمادگی اینکه به جای آمریکا بنشیند برخوردار نیست و اگر چنین خلأیی ایجاد شود چین را به لحاظ داخلی و خارجی، با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت.»

 

استاد مطالعات چین دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به رویکرد چین نسبت به افول آمریکا گفت: «به طور پنهان و در میان ستون مقالات و تحلیل‌ها البته نه به صورت علنی، بیان می‌شود که راهبردهای چین برای همکاری با آمریکا جلوگیری از افول ناگهانی آمریکا است و حتی در بخش‌هایی دست آمریکا را می‌گیرند تا از این افول ناگهان و خلأ قدرت جلوگیری کنند. چین به دنبال فرود آهسته آمریکا و نه سقوط است و اصلاً چین به سقوط آمریکا علاقه ندارد و حتی مستقیم و غیر مستقیم به آمریکا کمک می‌کند تا سقوط یکباره آمریکا صورت نگیرد. به عنوان مثال در ماجرای جنگ تجاری میان آمریکا و چین، در مقاطعی چین کوتاه آمد.»

دکتر حامد وفایی همچنین با بررسی دیگر رویکرد‌ها درباره افول آمریکا گفت:‌ «رویکرد دیگری در نگرش به مسأله افول آمریکا معتقد است که ایالات متحده آمریکا دچار افول نشده و در حال بازتنظیم یا بازتعریف راهبردهای خود برای آینده بهتر و بهره‌برداری منفعت بیش‌تر است. این رویکرد بیان می‌کند چین تا تبدیل شدن به قدرت اول جهان راهی طولانی در پیش دارد. تاب آوری پایین اقتصاد چین، مسائل داخلی و حاکمیتی از جمله شکاف‌های طبقاتی و در بعد سیاست خارجی نرسیدن صدای چین به گوش جهان، موانع تبدیل شدن چین به قدرت اول دنیا هستند.»

دکتر وفایی افزود: «فرهنگ شرق این ظرفیت را دارد که در جامعه جهانی ذی‌نفوذ شود و چین در این مسیر گام‌های نخست را برداشته است. افزایش ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حضور گسترده دانشجویان چینی در آمریکا به چالش‌های جدی برای آمریکا بدل شده است؛ از سوی دیگر چین برای رساندن صدای خود به گوش جهان، به صورت گسترده در فضای مجازی و رسانه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.»

وی گفت: «اکنون پلتفرم‌های مجازی، یکی از بسترهای پیشبرد توسعه چین هستند و به طور مثال در حوزه آموزش و ترویج زبان چینی، برنامه‌ریزی جدی دارند. چین در مسیر هویت سازی و بیان روایت خود به جهان به پیش می‌رود و تصور غالب چینی‌ها درباره برتر بودن آمریکا نیز در حال تغییر است. چین بشدت کار فرهنگ‌سازی و هویت‌سازی را دنبال می‌کند.»

 

دکتر وفایی در پایان به نقش چین در افول آمریکا اشاره کرد و گفت: «به صورت سنتی در مناسبات بین دو قدرت بزرگ‌تر و کوچک‌تر، همواره قدرت بزرگ‌تر میدان و قوانین بازی را تعیین می‌کرد، اما چین این معادله‌ها را بر هم زده است و به آمریکا این پیشنهاد را می‌دهد که هر دو در این عرصه هم‌پای هم نقش آفرینی کنند. راهبرد چینی‌ها اکنون رفتاری پینگ‌پنگی است و هر اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد، بلافاصله از سوی چین با رفتار متناسب پاسخ داده می‌شود.»

همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس usdecline @ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول