اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

اشک آب را نریزیم/ لزوم توجه به «اقتصاد آب» در حوزه کشاورزی

یک کارشناس حوزه آب در استان مرکزی گفت: اصلی‌ترین موضوع در بحث تنش‌های آبی در بخش کشاورزی است که متاسفانه در این بخش هیچ گونه اقتصاد آبی وجود ندارد.

اشک آب را نریزیم/ لزوم توجه به «اقتصاد آب» در حوزه کشاورزی

مسعود بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: بحث خشکسالی و نبود آب‌های سطحی و زیرزمینی و راه‌های مقابله با خشکسالی چندین سال است که مطرح می‌شود و در این زمینه آنچنان که باید اقدامات اثرگذاری را در بیشتر استان‌های کشور به ویژه استان‌هایی که جزو استان‌های بیابانی و نیمه بیابانی هستند شاهد نیستیم.

وی بیان کرد: در زمینه مقابله با این پدیده یکی از مهم‌ترین اقدامات که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد استفاده از آب‌های سطحی و تزریق این آبها به زمین یا همان آبخیزداری است که با استفاده از این روش تا حد بسیار زیادی می‌توان در زمینه مدیریت مصرف آب با این روش گام برداشت.

بهاری ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع در بحث تنش‌های آبی در بخش کشاورزی است که متاسفانه در این بخش هیچ گونه اقتصاد آبی وجود ندارد در این بخش با توجه به اینکه هم اکنون آب کشاورزی به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد همین مسئله سبب می‌شود که کشاورز بدون هیچ محاسبه‌ای اقدام به کشت محصول و مصرف آب در زمینه کشت محصول کند.

این کارشناس حوزه آب افزود: تنها دلیل این مسئله هم این است که آب مهم‌ترین پارامتر در تولید محصول کشاورز نیست و کشاورز بی رویه آب را در زمینه تولید هر محصولی مورد استفاده قرار می‌دهد که ممکن است این محصول بسیار آب بر باشد.

بهاری توضیح داد: پس باید بازار آب در حوزه کشاورزی مانند بازار نفت راه‌اندازی شود تا این مایه حیاتی نیز ارزش و اهمیت پیدا کند در اینصورت است که کشاورز اقدام به تولید محصولی خواهد کرد که آب کمتر، تولید بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتری را به همراه داشته باشد و در این بخش علاوه بر اینکه کشاورز ذینفع خواهد بود آب بیشتری نیز در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر بازار آب در حوزه کشاورزی راه بیفتد کشاورز کشت گیاهان کم آب بر را انجام خواهد داد و در نتیجه ارزش‌گذاری صحیح برای آب صورت خواهد گرفت و مردم متوجه ارزش حقیقی آب می‌شوند بنابراین مصرف بهینه آب در جامعه و در بین شهروندان نهادینه خواهد شد.

این کارشناس حوزه آب افزود: با این اقدام صنعت دیگر هرگز از آب شربی که با زحمت و هزینه فراوان به دست می آید استفاده نمی‌کند و بیشتر به سمت و سوی استفاده از آب‌های سطحی و آب خاکستری خواهد رفت و کشاورزان نیز کشت گلخانه‌ای و آبیاری قطره‌ای را جایگزین آبیاری غرقابی خواهند کرد.

بهاری خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده صنایع پرآب در جایی مستقر می‌شوند که منبع آبی وجود داشته باشند نه در جاهایی که مشکل و کمبود آب وجود دارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول