اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اجرای تصفیه‌خانه‌های لوکال برای شهرک‌های شیراز توجیه اقتصادی دارد/ تحریم‌ها اجرای تصفیه‌خانه را چهار سال به تعویق انداخت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: تصفیه‌‌خانه شماره دو شیراز باید ظرف مدت سه سال به اتمام می‌رسید، اما تحریم‌ها سبب شد که در روند اجرا مشکلاتی پیش آمده و این پروژه بیش از چهار سال تعطیل باشد.

اجرای تصفیه‌خانه‌های لوکال برای شهرک‌های شیراز توجیه اقتصادی دارد/ تحریم‌ها اجرای تصفیه‌خانه را چهار سال به تعویق انداخت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بهمن بهروزی صبح امروز در بازدید از تصفیه‌خانه شماره دو شیراز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه ۱۲ تیرماه سال جاری از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، اظهار داشت: تاکنون ۱۹۰ میلیارد تومان برای این تصفیه‌خانه هزینه شده است.

وی افزود: این در حالی است که ارزش فعلی این تصفیه خانه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد، به گونه‌ای که برای ساخت تصفیه‌خانه‌های شماره سه و چهار هر یک ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آبفا شیراز با اشاره به این که ۱۰۰ هزار مترمکعب میزان فاضلاب ورودی به این تصفیه‌خانه است،گفت: از این میزان، پنج درصد به صورت لجن و ۹۵ درصد آب خالص است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ایجاد تصفیه‌خانه‌های لوکال را که هزینه کمتری نسبت به تصفیه‌خانه‌های بزرگ دارد، برای شهرک‌ها یا مجتمع‌های ۵ الی ۶ هزار نفره دارای توجیه اقتصادی دانست و اظهار داشت: در برخی از نقاط شهر شیراز که زیرساخت انجام شده و هزینه نیز پرداخت شده است توجیهی برای اجرای تصفیه‌خانه‌های لوکال وجود ندارد .

بهروزی در ادامه با اشاره به اینکه پساب‌ها نیز مورد مصارف مختلف قرار می‌گیرند، گفت: قطعاً از پساب‌ها برای مصارف مختلف مثل آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، به‌گونه‌ای که در حال حاضر هزارو ۳۷ میلیارد تومان از فروش پساب از محل تصفیه‌خانه سرمایه گذاری کرده‌ایم.

وی همچنین از مطالعه خطوط ۳ و ۴ تصفیه خانه فاضلاب شهری شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت در حال حاضر مناقصه‌ها و مزایده‌های لازم پیش بینی و برنامه‌ریزی شده است و به زودی انجام خواهد شد و در صورت تامین اعتبار همین امسال ساخت این دو تصفیه خانه را نیز آغاز خواهیم کرد.

بهروزی با بیان اینکه شیراز حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد بیان داشت: آنچه تاکنون طراحی شده است سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب بوده که تاکنون دو هزار و ۴۲۰ کیلومتر آن اجرایی شده و ۱۵۰ هزار متر مکعب دیگر نیاز است و این مقدار، یک و نیم برابر تصفیه‌خانه فعلی است.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰ هزار نفر تحت پوشش این تصفیه‌خانه قرار گرفتند و در افق ۱۴۰۵ برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دیگر باید تصفیه‌خانه ایجاد شود.

بهروزی مهم‌ترین بخش ایجاد تصفیه خانه جدید را پبگیری فرایند مالی عنوان کرد و گفت: تصفیه‌خانه یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های فاضلاب و بسیار هزینه‌بر است و مجبوریم برای آن هزینه کنیم.

بهروزی با اشاره به وضعیت آبرسانی به شهر شیراز اظهار داشت: بیشترین میزان نیاز مردم به آب در اوج تابستان ۶۸۰ هزار مترمکعب است اما در حال حاضر ظرفیت تولید ما ۶۳۰ هزار مترمکعب می‌باشد که با تکمیل خط دوم آبرسانی به زول ۱۵ کیلومتر با پیگیری آب منطقه‌ای و یا استفاده از آبهای زیرزمینی می‌توانیم این کمبود ۵۰ هزار مترمکعبی را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۵۰ لیتر آب از درودزن به دوکوهک وارد می‌شود، گفت: اگر این خط به طور کامل به طول ۱۵ کیلومتر آماده شود سال آینده مشکلی در تامین آب شهر شیراز نخواهیم داشت.

مدیرعامل آبفا شیراز با اشاره به اینکه در سال ۹۸ در ۱۰۰ نقطه شهر شیراز، توزیع آب با تانکر انجام شده است، بیان داشت: این تعداد در سال ۹۹ به پنج تانکر رسیده است.

بهروزی وجود مشکل کم‌آبی و کاهش فشار آب در برخی از نقاط شهر شیراز را غیرقابل انکار دانست و افزود: افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی مصرف آب به دلیل شیوع کرونا که معادل ۹۰ هزار مترمکعب مصرف در روز می شود همچنین گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان به مدت ۴ هفته به بالای ۴۰ درجه نیز افزایش مصرف آب را به دنبال داشت.

وی میزان بدهی این شرکت را مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به تولیدکنندگان، سازمان‌های آب و برق و پیمانکاران بدهی داریم اما با افتتاح کامل خط دو آبرسانی که در حال حاضر ۷۵۰ لیتر آب را وارد دوکوهک می‌کند و در صورت اتمام این ظرفیت به سه هزار لیتر خواهد رسید، می‌توانیم برخی از ۱۹۸ حلقه چاه فعلی که نیازمند مصرف برق هستند را خاموش کرده و هزینه ها را کاهش دهیم.

در پایان این نشست، خبرنگاران از روند بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره دو شیراز بازدید کردند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول