هیچ چیز به اندازه به روزرسانی الگوریتم های گوکل صاحبان وب را دچار نگرانی و استرس نمیکند. زیرا ممکن است با به روزرسانی هر یک از الگوریتم های گوگل جایگاه شما و تمامی زحماتی که برای آن جایگاه کشیده اید، دچار تغییر ناگهانی شوند. البته هر کدام از این الگوریتم ها به گونه ای به افزایش نرخ ترافیک ارگانیک در سایت شما کمک میکنند. این که گوگل چگونه این الگوریتم ها را به روزرسانی میکند و چگونه وب سایت های گوناگون را بررسی میکند، هنوز هم تا حدودی امری مخفیانه است اما با این حال ابزار هایی وجود دارند، برخی از آن ها رایگان و برخی غیر رایگان، که به ما کمک میکنند سایت خود را از همان منظر که گوگل میبیند و بررسی میکند، ببینیم و بررسی کنیم.
این ابزارها برای استراتژی جستجو ارگانیک شما ضروری هستند، چون باعث میشوند روی المان هایی تمرکز کنید که برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مقاله ما شما را با 10 مورد از این ابزار ها آشنا میکنیم که به شما کمک میکنند زمانی که سفارش سئو سایتی را گرفتید همانند یک سئوکار حرفه ای و یا یک ربات گوگل بررسی کنید.
1. HubSpot’s Website Grader
در سال 2007، Hubspot ابزار رایگانی به نام Website Grader را به بازار عرضه کرد. این ابزار به مشاغل کمک میکند تا فرصت های بهینه سازی موتور های جست و جو را کشف کنند. این ابزار در سال 2020 به روزرسانی شده است.
Website Grader ابزار آنلاین و رایگانی است که اطلاعات شخصی سازی شده ای را بر اساس معیار های زیر در مورد وب سایت شما ارائه میدهد.
عملکرد: این ابزار سایت شما را بر اساس اندازه صفحات سایت، تعداد درخواست ها، سرعت سایت و معیار های اساسی سئوی سایت شما مورد آنالیز قرار میدهد.
آمادگی نسخه موبایل: این ابزار نسخه موبایل وب سایت شما را بررسی میکند. نسخه موبایل وب سایت شما باید بتواند رضایت کاربرانی که آن را میبینند کسب کند و تجربه کاربری خوبی از سایت شما برای آن ها فراهم کند.
سئو: این ابزار بررسی میکند که آیا وب سایت شما هم برای کاربران و هم برای موتور های جست و جو به سادگی پیدا میشود یا خیر. برای این بررسی مواردی از قبیل ایندکس شدن صفحات، توضیحات متا، پلاگین هایی محتوا و... را در نظر میگیرد.
برای دسترسی به گرید وب سایت خود کافی است به Website Grader مراجعه کنید و با موارد کردن URL و ایمیل خود در مدت زمانی کوتاه به عددی از 1 تا 100 که مربوط به گرید سایت شماست دست پیدا کنید. با به دست آوردن این عدد دید شما برای بهبود عملکرد وب سایتتان باز تر خواهد شد.
2. Google’s Webmaster Tools
شاید بهترین راه برای اینکه یک متخصص سئو متوجه شود گوگل چگونه وب سایت را بررسی میکند پرسیدن از خود گوگل باشد. این ابزار رایگان قابلیت های مختلفی دارد، که به برخی از آن ها اشاره میکنیم.
ابزار Fetch as google این امکان را به شما میدهد تا URL های خاصی را همانطور که گوگل آن ها را بررسی می-کند بررسی کنید تا در صورت ضعیف بودن سئو آن ها بتوانید روی آن کار کنید و مشکلات احتمالی آن ها را بررسی کنید و یا در صورت هک شدن وب ساییتان شما را متوجه این موضوع میکند.
PageSpeed Insights ابزار شگفت انگیز دیگری از گوگل وبمستر تولز است که سرعت لود شدن صفحات سایت شما را هم برای نسخه دسکتاپ و هم برای نسخه موبایل بررسی میکند. این ابزار به سرعت عملکرد سایت شما نمره ای از 1 تا 100 میدهد. بر اساس گفته گوگل عدد 80 و بالاتر از آن برای سایت هایی با سرعت خوب، عدد 60 تا 79 با سرعت متوسط و عدد 59 و پایین تر از آن به سایت هایی با سرعت پایین تعلق میگیرد.
3. Ahrefs
این ابزار یکی از منابع غیر رایگان سئو پیشرفته است که با بررسی کلمات کلیدی، لینک ها و رتبه بندی به شما در تولید محتوا کمک میکند. چهار ابزار اصلی آن عبارت اند از : Site Explorer، Content Explorer، Keywords Explorer، Site Audit .
4. GrowthBar
این ابزار یکی از افزونه های کروم است که به شما در جست و جوی کلمات کلیدی، امکان تجزیه و تحلیل رقابتی و رتبه بندی سئو کمک میکند. به کمک این ابزار شما میتوانید عملکرد رقبای خود در حوزه جست و جو کلمات کلیدی، بک لینک ها و تبلیغاتی که انجام میدهند را بررسی کنید تا عوامل مؤثر بر پیشرفتشان را دریابید. این ابزار به شما فرصت تست 5 روزه میدهد و بعد از آن در صورت تمایل باید هزینه استفاده از آن را بپردازید.
5. Woorank
این ابزار با بررسی عمق سایت به مارکترها این فرصت را میدهد تا سایت خود را بهینه کرده و بهبود بخشند. این بررسی ها بر اساس ابتکارات سئو، رسانه های اجتماعی، قابلیت سئو و ... انجام میشود. هر گزارش 8 بخش است که عبارت اند از: چک لیست بازاریابی، سئو، نسخه موبایل، قابلیت استفاده، تکنولوژی، سوشیال، محلی و بازدیدکنندگان. این ابزار فرصت تست 14 روزه دارد و بعد از این دوره تست باید خریداری شود.
6. Check My Links
از این ابزار رایگان میتوانید برای بررسی این موضوع که لینک های وب سایت شما، چه لینک های داخلی و چه لینک های خارجی، درست کار میکنند استفاده کنید. این ابزار به مارکتر ها و یا نویسده ها کمک میکند تا لینک های دارای اشکال را قبل از منتشر شدن آن ها اصلاح کنند. این ابزار تمامی لینک های درست را با رنگ سبز و لینک های دارای اشکال را با رنگ قرمز نمایش میدهد.
7. BuzzStream
شاید بتوان گفت این ابزار ارزانترین راه برای مدیریت افراد و سایت هایی است که به وب سایت شما لینک ورودی میدهند. دریافت بک لینک برای رتبه گرفتن شما نزد گوکل از اهمیت بالایی برخوردار است. به کمک این ابزار میتوانید این سایت ها، حوزه فعالیت آن ها و اعتبار دامنه آن ها را بررسی کنید و لینک های ورودی خود را از بهترین آن ها دریافت کنید. این ابزار برای 14 روز رایگان است.
8. Moz’s Pro Tools
داشتن اشتراک این ابزار برای بهبود جایگاه شما در نتایج جست و جو گوگل بسیار تأثیرگذار است. کالکشن ابزار های ماز گزارش هایی شامل فرصت های سئو، نرخ رشد، ایجاد گزارش و بهینه سازی سایت را در اختیار مشترکان خود قرار میدهد.
9. Linkody
بهترین راه برای نظارت بر عملکرد سئوی خارجی داشتن یک دید دقیق و کامل از بک لینک هاست. این ابزار غیر رایگان به شما این امکان را میدهد تا این لینک ها را ردیابی، بررسی، تجزیه و تحلیل و یا رد نمایید. این ابزار به صورت تمام وقت در 24 ساعت 7 روز هفته تغییرات را مورد بررسی قرار میدهد، در نتیجه در صورت بروز هر مشکلی میتوانید فوراً جهت رفع آن اقدام نمایید.
10. کارت گزارش UpCity’s SEO
این ابزار رایگان به شما این امکان را میدهد تا جایگاه خود را در مقایسه با رقبای خود تجزیه و تحلیل نمایید. این ابزار در ازای دریافت اطلاعات کمی از سایت شما اطلاعاتی نظیر لینک سازی، آنالیز سئو داخلی، دسترسی وب سایت و ... را در اختیار شما قرار میدهد.
با کمک این ابزار ها تا حدودی با نحوه نگاه گوگل به وب سایت خود آشنا شدید، استفاده از این ابزار ها شما را در رسیدن به جایگاه برتر در لیست نتایج گوگل یاری خواهد کرد.