اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

چرا برخی افراد بعد از قبول مسؤولیت ۱۸۰ درجه تغییر رویه می‌دهند؟

رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه در روزگار ما نیز بودند و هستند مسؤولانی که در مراتب مختلف قرار گرفته و به جاهلیت قبل از انقلاب بازگشتند، گفت: وقتی کسی به قدرت کاذبِ ظاهری دسترسی پیدا می‌کند، به هنجارشکنی دست می‌زند.

چرا برخی افراد بعد از قبول مسؤولیت ۱۸۰ درجه تغییر رویه می‌دهند؟

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در ابتدای درس خارج فقه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران با بیان کلام مولای متقیان که فرموده‌اند: «مَنْ نَالَ اسْتَطَالَ»: یعنی هر که به قدرت رسید سرکش و مغرور می‌شود، گفت: امیر حکمت و بلاغت، حضرت علی علیه السلام در حکمت ۲۰۷ کتاب شریف نهج البلاغه به یکی از اصول بسیار مهم روانشناسی قدرت، البته قدرت ظاهری، اشاره فرموده است؛ یعنی کسی که به قدرت دست یافته و به نعمت و مواهبی دسترسی پیدا کرده و استطاله می‌کند، زیاده روی، دست درازی، سرکشی، طغیان و گردن کشی می‌کند. اصولاً قدرت موجب استکبار، عجب و خود برتربینی می‌شود.

وی در بیان اقسام قدرت گفت: قدرت دو جور است؛ قدرت واقعی - قدرت ظاهری؛ قدرت صادق - قدرت کاذب. در این کلام امیرالمومنین علیه السلام، سخن از قدرت ظاهری و قدرت کاذب است، نه قدرت واقعی و قدرت صادق و سالم. چرا که در قدرت واقعی و کسی که حقیقتاً مقتدر می‌شود اثر آن استطاله، طغیان و گردن کشی یا خودبرتربینی و عُجب نیست، بلکه اثر آن معکوس است؛ یعنی اگر قدرت، حقیقی و واقعی باشد، فرد آن‌چنان نفس قوی، سلیم و نفس متین و موقری پیدا می‌کند که به این بادها نمی‌لرزد، به اینکه قدرتی دارد و اقتداری به هم زده است غرور به او دست نمی‌دهد، فریفته نشده و دچار خودبرتربینی نمی‌شود؛ بر عکس اگر قدرت حقیقی و واقعی باشد، انسان را به فروتنی و تواضع وا می‌دارد. قدرت واقعی، حقیقی و سالم و صالح این اثرش را دارد.

آیت الله رشاد تاکید کرد: قدرت ظاهری و قدرت کاذب به اعجاب و طغیان منجر می‌شود، چون قدرت واقعی نیست و انسان ضعیف النفس است، درونش حقیر است، در درون احساس حقارت می‌کند و لذا تا قدرت را به کف می‌آورد رفتار نابهنجار از او سر می‌زند و به سرکشی گردنکشی دست می‌زند و به دیگران، اموال و جان دیگران دست درازی می کند. این خاصیت قدرت کاذب و قدرت ظاهری چون چون حقیقتاً قدرت نیست؛ و الا اگر کسی قدرت دارد به کاری که حاکی از ضعف نفس و حقارت باطن است دست نمی‌زند.

وی ادامه داد: زورگویی و گردنکشی نشانه حقارت باطنی است و پیداست که این فرد عنصر وقور و متین و حقیقتاً بزرگی نیست و به تعبیر دیگر کسی که دست به قدرت پیدا می‌کند، اگر قدرت حقیقی و باطنی باشد، وقتی بزرگ‌می شود، بزرگوار هم می‌شود؛ اما کسی که به قدرت ظاهری دست پیدا می‌کند و به ظاهر بزرگ می‌شود، باطن او بزرگوار نمی‌شود، در نتیجه کارهایی که خلاف بزرگواری است از او سر می‌زند. خداوند متعال قادر علی الاطلاق است، اما هرگز ستم نمی‌کند، امیرالمومنین علی علیه السلام مقتدر و قدرتمند بود، اما متواضع‌تر از او در عالم سراغ نداریم.

این مدرس خاج فقه و اصول افزود: کسانی که امروزه قدرت و حکومت را در این سرزمین بی‌تاریخ در قبضه دارند، احساس قدرت کاذب می‌کنند و از قدرت ظاهری برخوردارند، بی‌آنکه بفهمند این قدرت واقعی نیست و با این توهم که مقتدرند، گردنکشی می‌کنند و در صدد هستند که به همه عالم حتی به هم‌پیمانانشان، حتی به اروپایی‌ها نیز زور می‌گویند حتی به دیگر کفار عالم، چه رسد به مومنین و مسلمانان جهان. این خاصیت قدرت کاذب و قدرت ظاهری است.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در پاسخ به این سوال که چطور است بعضی از مسئولان و متولیان امور قبل از تصدی مسئولیت و قبل از تولیت سمت انسان‌های صالح و عناصر سالم و افراد متواضع و فروتنی هستند، اما وقتی به مقام می‌رسند آرام آرام شخصیت آنها تغییر کرده و فکر آنها عوض می‌شود و فعل آنها تغییر پیدا می‌کند نیز گفت: مع الاسف در کشور خودمان نیز هستند، بی‌آنکه تصریح کنم به عنوان و سمتی؛ چراکه همه مخاطبان و شنوندگان و بینندگان و خوانندگان این مطالب، خود به مصادیق منتقل خواهند شد و ضمیر مرجع خود را پیدا می‌کند. اینکه می‌بینیم افرادی صالح و سالم، متخلق و متعهد و حتی متعبد هستند، وقتی به قدرت می رسند به تدریج تغییر می‌کنند، حتی به ضد خودشان بدل می‌شود، ما مقامات و مسئولان کمی نداشتیم که در طول این افزون بر ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی در جایگاه‌های مسئولیتی قرار گرفتند در یک فرآیند پرشتاب شخصیتشان به ضد شخصیت قبلی‌شان تبدیل شد و گاهی از هر حیث کاملاً زیر و رو شدند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سر این مساله در چیست؟ آیا اینها قبلاً هم فاسد بودند؟ قبلاً هم دارای این خصایل منفی بودند یا بعداً چنین شدند؟ بعید نیست که بعضی از اینها چنین بوده و نفاق ورزیده باشند! اما به نظر می‌رسد بر اساس کلام امیرالمومنین علیه السلام کسی که به قدرت برسد گردن کش می‌شود چون قدرتِ کاذب است و ظاهری است و این قدرتی که به کف آمده با باطن فرد که حقیر است هم افق نیست، آن باطن بروز پیدا می‌کند و این قدرت را ابزار طغیان و گردنکشی و غرور و خود برتر انگاری و خود برتر بینی و اعمال این خود برتری کاذب وا می‌دارد و این حالت را در برخی افراد به وجود می‌آورد؛

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح داشت: لذا نباید تعجب کرد در صدر اسلام کسانی که در زمره مسلمانانی بودند که در همان اوان و زمان آغاز بعثت در صدر اسلام مسلمان شدند و در جنگ‌های مختلف در غزوات در کنار پیامبر اعظم شمشیر زدند اما بعد به فرهنگ جاهلیت بازگشتند و عملاً و فکراً در مقابل اسلام و در مقابل آرمان‌ها و آموزه‌های نبوی قرار گرفتند و سعی کردند که تعالیم نبوی و اسلام آزادی بخش را نابود کنند و در فکر و فعل در مقابل اسلام ایستادند، هر چند که بعضی از آنها مدعی تداوم مسیر پیامبر اعظم(ص) بودند و ادعای خلافت آن بزرگوار را داشتند.

آیت الله رشاد یادآور شد: در روزگار ما نیز بودند و هستند مقامات و مسئولانی که در مراتب مختلف سمتی قرار گرفتند، صد و هشتاد درجه تغییر کردند و به جاهلیت قبل از انقلاب بازگشت کردند، و حال آنکه پس از دستیابی به قدرت با حال آنها پیش از قدرت، دچار چرخش ۱۸۰ درجه متفاوت است و حتی گاه در مقابل آرمان‌های انقلاب موضع می‌گیرند و انسان از این چرخش شگفت زده می‌شود! این مسئله به جهت اصل روان شناسی قدرت است که وقتی به قدرت کاذبِ ظاهری کسی دسترسی پیدا می‌کند، در حالی که باطنش مقتدر نیست، ظاهر بزرگ است، ولی باطن بزرگ نیست؛ بزرگ شده‌اند اما بزرگوار نیستند، در نتیجه به هنجار شکنی و شالوده شکنی و تقابل با انقلاب، اخلاق و تعالیم دینی که پیشتر مروج و مدافع آنها بوده‌اند دست می‌زند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یک تذکر در پایان عرض کنم و آن این که در جامعه‌شناسی بحثی است  با عنوان: «چرخش نخبگان»، برخی تحلیل گران می‌خواهند چرخش هایی را که برخی چهره‌ها در فرایند چهل سال گذشته بدان مبتلا شده‌اند، به اصل جامعه‌شناسی چرخش نخبگان تطبیق بدهند، و این یک اشتباه بزرگ است؛ زیرا آنچه در این دوره و در کشور رخ می‌دهد، نوعا مصداق «چرخش چهره‌هاست» نه « چرخش نخبگان» ؛ چون اکثریت چشمگیر نخبگان کشور پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند و اکثریت افراد دچار دگردیسی و چرخش مصداق نخبه نیستند، آنها فقط چهره‌اند یعنی به دلیلی مشهور شده‌اند، شهره و چهره‌اند، نه نخبه و فرهیخته.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول