اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آسیب مضاعف سیگار‌های قاچاق به سلامتی/ هیچ عایدی از مالیات سیگار به وزارت بهداشت نرسید

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور با اشاره به مضرات مصرف دخانیات برای سلامتی مردم، گفت: مصرف سیگار‌های قاچاق به علت عدم رعایت استاندارد‌های کیفی، ضرر بیشتری به مصرف‌کننده وارد می‌کند.

آسیب مضاعف سیگار‌های قاچاق به سلامتی/ هیچ عایدی از مالیات سیگار به وزارت بهداشت نرسید

بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه محصولات دخانی آسیب‌ فراوانی را به سلامت انسان وارد می‌کنند، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی نظام سلامت کشور معتقد است که مصرف انواع دخانیات و سیگار برای مردم مضر و آسیب‌زننده است.

وی با اشاره به ضرر مضاعف مصرف سیگار‌های قاچاق، اظهار داشت: سیگار‌های قاچاق به دلیل اینکه از مجاری غیر رسمی وارد کشور می‌شوند از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند؛ چرا که نظارت کیفی بر مواد تشکیل دهنده توتون این سیگار‌‎ها انجام نمی‌شود و مواد اولیه آن‌ها ناشناس باقی می‌ماند.

*تردید در مورد کیفیت سیگار‌های قاچاق

ولی‌زاده افزود: آزمایشگاه‌های موجود در کشور با وجود تمام مشکلات و کمبود‎‌های تکنولوژیک می‌توانند حداقل‌های لازم برای سنجش کیفیت سیگار‌های قانونی تولید شده در کشور را تأمین کنند؛ اما سیگار‌های غیرقانونی و قاچاق هیچ‌گاه مورد سنجش و آزمایش قرار نمی‌گیرند و این احتمال وجود دارد که حاوی مواد سمی و بعضا غیرمجاز برای سلامتی مردم باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور با اشاره ضرر استفاده از عطر و اسانس در سیگار‌های قاچاق گفت: شاید بعضی از مردم معتقد باشند که کیفیت سیگار‌‎های خارجی یا همان سیگار‌های قاچاق بالاتر است؛ اما ریشه این تفاوت به مواد خاصی برمی‌گردد که در بعضی از سیگار‌‎های خارجی استفاده شده و باعث می‌شود دود ملایم‌تری داشته باشند؛ این درحالی است که استفاده از این مواد معطر باعث آسیب‌های بیشتری می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

وی در همین رابطه ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم که از سیگار‌‎های قاچاق استفاده نکنند؛ چرا که این سیگار‌ها از مبادی اصلی وارد کشور نشده و امکان شناسایی عوامل غیرمجاز و بیماری‌زا آنها وجود ندارد. همچنین در صورت تخلف تولیدکنندگان داخلی امکان داد‌خواهی و شکایت از آن‌‌ها برای مردم وجود دارد اما در مورد سیگار‌های قاچاق هیچ کسی پاسخگوی تخلفات و استفاده از مواد اولیه غیر مجاز نیست.

*آسیب مضاعف سیگار‌های قاچاق برای سلامتی

ولی‌زاده با تأکید بر لزوم نظارت بر صنعت دخانیات کشور گفت: در مورد سیگار‌های تولید شده در داخلی کشور تمامی استاندارد‌های لازم توسط مرکز دخانیات وزارت صمت مورد بررسی قرار می‌گیرد و این شرکت‌ها نمی‌توانند از توتون‌های بی‌کیفیت و مواد افزودنی غیر مجاز استفاده کنند. علاوه بر این وزارت بهداشت نمی‌تواند در مورد کیفیت نامناسب سیگار‌های قاچاق از حقوق مردم دفاع کند و در صورت وقوع مشکلات خاص برای مصرف‌کنندگان از مسؤولان و یا تولیدکننگان خاطی شکایت کند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور افزود: توصیه ما به مردم عزیز کشورمان این است که به صورت کلی از هیچ یک از مواد دخانی استفاده نکنند چرا که درصد بالایی از سرطان‌های مرتبط به دستگاه‌ تنفسی مربوط به مصرف سیگار و دیگر محصولات دخانی می‌شود. علاوه بر این این مصرف محصولات غیر قانونی و سیگار‌های قاچاق آسیب مضاعفی به مصرف کننده می‌زند و هیچ‌گاه نمی‌توان از ترکیبات و مواد اولیه تشکیل دهده آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

وی با اشاره درآمد‌های وزارت بهداشت از مالیات و عوارض دخانیات گفت: طبق قانون نزدیک به 50 درصد مالیات سیگار باید به وزارت بهداشت تخصیص پیدا کند و این وزارتخانه از این منابع برای درمان بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف دخانیات استفاده کند و همچنین از این درآمد‌ها برای فعالیت‌های پیشگیرانه از مصرف دخانیات استفاده می‌شود.

ولی‌زاده در پایان اظهار داشت: در چند سال گذشته به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور هیچ درآمدی از محل مالیات سیگار نصیب وزارت بهداشت نشده و همچنین هیچ کدام از درآمد‌های پیش‌بینی شده در مورد مالیات سیگار در برنامه ششم توسعه به این وزارتخانه تخصیص پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول