اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روز بدون خودرو با حضوردوچرخه سواران زنجانی برگزار شد

همایش روز جهانی بدون خودرو در زنجان با حضور مهدی سهرابی قهرمان دوچرخه‌سواری جهان و غرس نهالی به نام وی برگزار شد.

روز بدون خودرو با حضوردوچرخه سواران زنجانی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان،۲۲  سپتامبر مصادف با اول مهرماه «روز جهانی بدون خودرو» نام‌گذاری شده و بر همین اساس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از همه شهرداری‌ها خواسته تا در ساعاتی از این روز یکی از معابر شهر را با همکاری پلیس راهور روی تردد خودروها مسدود کرده و فقط به عبور دوچرخه‌سواران و عابران پیاده اختصاص دهد.

در همین زمینه همایش روز جهانی بدون خودرو در شهر زنجان با حضور مهدی سهرابی قهرمان دوچرخه‌سواری جهان برگزار شد.

در همین راستا 300 دوچرخه‌سوار زنجانی از مسیر میدان 15 خرداد تا میدان انقلاب را رکاب زدند و در این مراسم علاوه بر تجلیل از مهدی سهرابی نهالی هم به نام وی کاشته شد.

حضور 300 دوچرخه‌سوار در پیمایش دوچرخه

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان گفت: امروز نخستین روز از مهر روز جهانی بدون خودرو است و در کل کشور خیابا‌های پرتردد برای تردد دوچرخه و عابرین پیاده در نظر گرفته شده است.

غلامرضا نظری با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این برنامه ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است، گفت: این همایش با همکاری ارگان‌های ذیربط همچون پلیس راهور شهرستان و شورای ترافیک، هیأت‌های ورزشی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این کار فرهنگی به مدت دو ساعت برگزار شد، اضافه کرد: همچنین برای گرامیداشت مهدی سهرابی قهرمان دوچرخه‌سواری یک نهال به نام وی غرس شد تا بحث ترویج دوچرخه‌سواری را داشته باشیم.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه گروه‌های مختلف دوچرخه‌سواری در این مسیر حضور پیدا کردند، گفت: تعداد شرکت کنندگان در حدود 600 تا 700 نفر با شعار «هوای زنجان را داشته باشیم» برگزار شد.

وی با اشاره به تمهیدات ویژه شهرداری برای افزایش انگیزه دوچرخه‌سواری در شهر، اظهار کرد: مهمترین عامل گسترش دوچرخه‌سواری ایجاد معابر ایمن و ایجاد زیرساخت مناسب است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان نیز با اشاره به نگاهداشت و بهبود فضای شهری، تاکید کرد: درحال حاضر برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از معابر شهری برای دوچرخه سواری ضرورت دارد و برای تحقق اهداف پیشنهاد می‌کنیم، از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد مانند مهرانه استفاده شود.

محمد همتیان افزود: انتخاب شعار مناسب همچون «دوستداران دوچرخه» ضمن همگرایی در بین مردم می‌تواند منجر به ایجاد تداعی ذهنی خوب باشد.

دبیر خانه اندیشه زنجان نیز درباره برگزاری این برنامه گفت: خانه اندیشه زنجان در قالب پنچ کارگروه فعالیت دارد.

محمد علویون با اشاره به اینکه خانه اندیشه به دنبال اجرای برنامه‌های تخصصی در شهر است، تصریح کرد: این برنامه نیز در قالب کارگروه فرهنگی و گردشگری به صورت پیمایش اجرایی شد تا فرهنگ دوچرخه‌سواری جاسازی شود.

وی با بیان اینکه امروز این مراسم با حمایت دستگاه‌های مختلف اجرایی شد، اضافه کرد: هدف از اجرای این برنامه تبلیغ برای عدم استفاده از خودرو و استفاده بیشتر از دوچرخه بوده است.

ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری مختص یک روز نباشد

مهدی سهرابی در روز جهانی بدون خودرو گفت: استان زنجان همواره در برنامه‌های این چنین که اهمیت ورزش را نشان دهد، پیشرو بوده است.

وی گفت: امیدواریم برگزاری چنین برنامه‌هایی به صورت مستمر ادامه داشته باشد و مختص یک روز نباشد.

این دوچرخه‌سوار زنجانی با بیان اینکه در گذشته در شهرک‌های جدیدالاحداث مسیری برای دوچرخه پیش‌بینی نشده بود، گفت: امروز با همکاری هیأت دوچرخه‌سواری، شهرداری و ورزش و جوانان قرار است این اتفاق بیافتد که امیدواریم در آینده شاهد ایجاد مسیرهای بیشتری هم باشیم.

ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در گلشهر کاظمیه

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان زنجان نیز با اشاره به تبیین شعارهای ۲ بهتر از ۴ و سه‌شنبه‌های بدون خودرو از سوی شهرداری در یک مقطع زمانی برای تحقق وظیفه خطیر فرهنگ‌سازی  طراحی شده است، افزود: استفاده مشترک از خطوط ویژه حمل و نقل عمومی درون شهری برای دوچرخه‌سواری با توجه به هماهنگی در زمان تردد وسایط نقلیه عمومی، اختصاص جایگاه‌های ویژه برای پارک دوچرخه به همراه تامین امنیت از جمله اقدامات در این حوزه است.

فرهاد عصفوری گفت: برای حفظ و حراست از این وسیله، مسیریابی مناسب برای دوچرخه سواری در شهرک‌های اقماری و محل‌های مناسب به همراه علامت‌گذاری ترافیکی بخشی از اولویت‌های ارائه شده در طرح پیشنهادی این هیأت در حوزه دوچرخه‌سواری است.

وی همچنین درباره طراحی مسیر دوچرخه‌سواری گفت: درحال حاضر طراحی مسیر دوچرخه با محوریت پیاده‌مداری به واسطه تعریف لاین تردد دوچرخه‌سواران در پارک بانوان، پارک ملت و پیاده‌راه سبزه میدان انجام شده که برای تحقق مراتب در مقیاس بزرگ به گسترش فرهنگ شهروندی، شناسایی نقاط امن، تدوین و تخصیص اعتبارات بودجه‌ای مشخص همچنین طراحی و اجرای خطوط ویژه، نیاز داریم.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان زنجان با اشاره به اینکه هفت مسیر دوچرخه‌سواری در زنجان پیش‌بینی شده است، افزود: هیأت دوچرخه‌سواری و ورزش همگانی زنجان پیگیر موضوع از شهرداری، شورای شهر و شورای ترافیک هستند و تاکنون مسیر شهرک گلشهر کاظمیه، مصوب شده است.

وی گفت: اگر امنیت برای تردد دوچرخه‌ها، تامین شود در این صورت علاقه‌مندان زیادی از دوچرخه به جای خودرو استفاده خواهند کرد .

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول