اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سنگ تمام هیات‌های مذهبی مشهد، زیر سایه پروتکل‌های بهداشتی/ از اطعام کارتن‌خواب‌ها تا تهیه جهیزیه

گروهی از هیات‌های مذهبی مشهد در کنار برگزاری مراسم عزاداری برای مناسبت‌های مختلف همچون محرم و صفر، ابتکارات مختلفی را اجرا کرده‌اند که خواندنی است.

سنگ تمام هیات‌های مذهبی مشهد، زیر سایه پروتکل‌های بهداشتی/ از اطعام کارتن‌خواب‌ها تا تهیه جهیزیه

خبرگزاری فارس، مشهد - ماه محرم، ماهی است که در آن شور حسینی پررونق است و مردمان فهیم کشورمان مانند همیشه، در این مقطع حساس نیز شعور را به این شور افزوده‌اند، هیئتی‌های شهر و دیارمان، سخن امام حسین(ع) را که فرموده‌اند: «نیاز مردم به شما از نعمت‌های خدا بر شماست» پیش رو قرار داده‌اند و بر همین اساس به میان مردم رفته‌، انسان‌های نیازمند را شناسایی کرده، با عنایت امام حسین (ع) دستگیر آن‌ها بوده‌اند.

در این ایام که شیوع ویروس کرونا سبب شده، چراغ بعضی از فعالیت‌ها خاموش شده و نوعروسانی برای تهیه‌ جهیزیه دچار مشکل شوند، گروهی از هیات‌های مذهبی مشهد در کنار برگزاری مراسم عزاداری برای مناسبت‌های مختلف همچون محرم و صفر، ابتکارات مختلفی از جمله اهدای جهزیه به این نوعروسان را داشته‌اند که قابل تامل است.

شب‌های همدلی گروه‌های مذهبی مشهد

شبی از شب‌های ماه خداست، هنوز محرم به اتمام نرسیده، ساعت 22 و 30 دقیقه است و من برای تهیه گزارشی از اهدای جهیزیه یکی از هیات‌های مذهبی مشهد به نوعروسان تهیه کنم، در حالی که قرار است به یکی از خیابان‌های اطراف حرم بروم تا به این هیات مذهبی بپیوندم، جمله یکی از اعضای این گروه را در ذهنم مرور می‌کنم، علی قارونی مسؤول روابط عمومی شورای هیئات مذهبی است، در گفت‌وگوی اولیه که با او داشتم پرسیدم، چرا شب ها به اهدای جهیزیه می‌پردازید، گفت، نمی‌خواهیم کسی ببیند و مردمی که می‌خواهند از این جهیزیه‌ها استفاده کنند شناخته نشوند، شب زمان مناسبی برای این کار است، زیرا خلوت بوده و کسی این موضوع را نمی‌بیند.

کم‌کم به خیابان مورد نظر نزدیک می‌شوم، از دور وانت‌هایی که پشت سرهم قرار گرفته‌اند و داخل هر کدام از آنها وسایلی قرار دارد را می‌بینم، هنوز تعدادی از افراد در حال جابجایی وسایل به داخل وانت هستند، به نزدیک وانت‌ها که می‌رسم، قارونی مسؤول روابط عمومی شورای هیئات مذهبی را می‌بینم، بعد از احوال پرسی، از او درباره جزئیات این اقدام می‌پرسم، قارونی پاسخ می‌دهد: افرادی که قصد استفاده از این جهیزیه را دارند توسط معتمدین محل معرفی می‌شوند و وسایلی همچون گاز، یخچال، فرش و سرویس چینی به آنها اهدا می‌شود.

اجرای ابتکارات هیات مذهبی در طول سال

از صحبت‌های مسؤول روابط عمومی شورای هیئات مذهبی این طور متوجه می‌شوم که در یک دوره حدود 10 میلیون تومان توسط نیروی انتظامی و در دوره‌ای دیگر حدود 7 میلیون تومان توسط بازاری‌های هیاتی برای تهیه این میزان جهیزیه هزینه و کمک شده است.

صحبت که به اینجا می‌رسد، روی لوازم خانگی را ملافه‌های یک رنگی می‌اندازند و قصد دارند پس از رفع یک خستگی کوتاه، جهیزیه را به مناطق مشخص شده ببرند.

همراه آنها وارد ساختمان می‌شوم، وقتی روی صندلی می‌نشینم که مرا به سمت آن راهنمایی می‌کنند، می‌پرسم، این ابتکار اهدای جهیزیه فقط امسال به خاطر کرونا بوده یا هیات‌های مذهبی هر سال ایده‌های مختلفی در کنار برگزاری مراسم عزاداری دارند؟، مسؤول روابط عمومی شورای هیئات مذهبی پاسخ می‌دهد: خیر، در طول سال این ایده‌ها اجرا شده است.

به گفته او برخی از هیات‌های مذهبی در مشهد هستند که علاوه بر تهیه و توزیع بسته‌های مواد غذایی در مناطق کم برخوردار مشهد، برای اسکان کارتن خواب‌ها نیز اقدامات مختلفی انجام داده‌اند، در این اقدام برخی از خیرین که در هیات‌های مذهبی حضور دارند هزینه‌های این ابتکارات را پرداخت می‌کنند.

ساعت به 23 و 40 دقیقه رسیده است، برخی از اعضای این هیات در حال حال آماده شدن برای سوار بر وانت و بردن جهیزیه به مناطق مشخص شده هستند، قرار است ساعت 24 که تقریبا خیابان‌ها خلوت شده، این اقدام خیرخواهانه انجام شود، در این محله قرار است این لوازم به 70 نوعروس اهدا شود، اسامی خانواده‌ها در برگه‌هایی پرینت گرفته شده و بهم دوخت شده، به هر منزلی که وانت می‌رسد، پس از تحویل جهیزیه با ماژیک شبرنگی روی اسم مورد نظر پررنگ می‌شود، با وجود اینکه تعداد اعضای هیات برای تحویل جهیزیه زیاد است، اما در کمترین میزان سروصدا این کار نجام می‌شود، برخی از لوازم در حیاط منازل و برخی دیگر نیز به انباری در حیاط یا اتاق کوچکی که در کنار حیاط قرار گرفته قرار می‌گیرد.

این کار چند بار و در تعدادی از منازل انجام می‌شود، نزدیک ساعت 4 صبح هست، هوای شهریور ماه کمی خنک شده، اما مانعی برای اهدای جهیزیه‌ها نمی‌شود، قرار است تا موقع اذان این کار ادامه یابد، صدای اذان که شنیده می‌شود دیگر وقت رفتن است، اختتامیه این اقدام ارزشمند اقامه نماز صبح در یکی از مساجد نزدیک آخرین آدرس منزل مشخص شده، پس از خواندن نماز صبح دیگر وقت رفتن است.

محفل کارتن خواب‌ها

هنوز از محرم امسال زمانی نگذشته بود که امیرکرمانشاهی در ابتکاری جالب با بچه‌های هیاتی به حاشیه شهر مشهد رفتند تا علاوه بر توزیع غذا و مواد غذایی میان کارتن خواب ها، برای آنها روضه خوانی کنند.

امیر کرمانشاهی که با شروع محرم در ورزشگاه 10 هزار نفری تختی مشهد اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کرده بود، شد روضه خوان کارتون خواب‌ها و حالا اطعام هیات به دست کارتن‌خواب ها می‌رسید.

شاید کرونا یک تهدید تلقی می‌شد، اما این بار نه برای هیاتی‌ها، پروتکل‌هاس بهداشتی آن‌ها را از تکایا و حسینیه‌ها و فضاهای بسته بیرون آورد و یک فضای جدید رقم خورد، فضایی که خلاقیت و مسئولیت اجتماعی هیات‌ها را تقویت کرد و سبب خلق صحنه‌های زیبایی شد. 

انتهای پیام/ 70031/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول