اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ایجاد سامانه ضدتگرگ در مناطق پرخطر سمنان/ سرما به ۶۱ هزار هکتار از باغ‌ها خسارت زد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از ایجاد سامانه ضدتگرگ در مناطق پرخطر استان خبر داد و گفت: حدود ۶۱ هزار هکتار از باغ‌های استان به دلیل سرمای دیررسی که امسال اتفاق افتاد، با خسارت مواجه شد.

ایجاد سامانه ضدتگرگ در مناطق پرخطر سمنان/ سرما به ۶۱ هزار هکتار از باغ‌ها خسارت زد

سیدحسن میرعماد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به بارندگی‌های خوب در استان سمنان گفت: با بارش‌ها و سرمای دیررس شاهد خسارت‌های زیادی در بخش کشاورزی استان سمنان بوده و از ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سمنان حدود ۶۱ هزار هکتار از باغ‌ها به دلیل سرمای دیررسی که امسال اتفاق افتاد با خسارت مواجه شده‌اند. 

وی اظهار کرد: در سال 95 سرمای زودرس سبب ایجاد خسارت به برخی محصولات کشاورزی ازجمله چغندرقند و محصولات سردرختی شد و یا در سرمای زمستانه در سال بعد از آن سبب وارد آمدن آسیب به تنه درختان میوه و از بین رفتن آن‌ها ازجمله انجیر و انار در سمنان، آرادان و مهدی‌شهر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: سرمای دیررس بهاره خسارت‌های زیادی را در برخی محصولات همچون زردآلو و گردو به بار می‌آورد و همین سرمای دیررس بهاره امسال نیز سبب از بین رفتن ۸۰ درصد از محصول زردآلو در استان سمنان شده است.

میرعماد با بیان اینکه تگرگ امسال سبب از بین رفتن ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت تولید انگور استان سمنان به‌ویژه در شهرستان شاهرود شده است، تصریح کرد: ظرفیت تولید انگور استان سمنان ۹۵ هزار تن است.

وی خطاب به تمام کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان سمنان بیان کرد: آنها باید از تک‌کشتی به‌طورجدی پرهیز کنند؛ چراکه این امر یکی از آسیب‌های مهم در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: اگر کشاورزان بخشی از کشت خود را برای مثال در یک باغ ۱۰ هکتاری به کشت زردآلو، بخشی دیگر را به سیب و گیلاس اختصاص دهند، در زمان بروز و ظهور تگرگ با آسیب و خسارت کمتری مواجه می‌شوند و این نوع کشت به نفع کشاورزان و سودآوری بالا و پایداری را به دنبال دارد.

میرعماد عنوان کرد: در استان سمنان تنها ۲۵ درصد از باغ‌ها بیمه بوده و توصیه به کشاورزان توجه به بیمه است؛ چراکه در زمان ورود خسارت می‌توانند بخش قابل‌توجهی از خسارت‌های وارده را از طریق بیمه جبران کنند.

وی گفت: توصیه ما به کشاورزان توجه به ایجاد سایه‌بان است؛ چراکه محصولی که در این سایه‌بان قرار گیرد در مقابل سرمازدگی و تگرگ به‌صورت 100 درصد ایمن می‌شود و کشاورزانی که به این مهم توجه کردند در هنگام وقوع تگرگ محصولشان از آسیب در امان ماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تسهیلات بسیار خوب اختصاص‌یافته از سوی دولت برای جبران خسارت محصولات بخش کشاورزی کشاورزان آسیب‌دیده از سرمازدگی و تگرگ گفت: برای تأمین سوخت کشاورزان نیز اقدامات و هماهنگی‌های بسیار خوبی با شرکت ملی سوخت انجام ‌شده است.

میرعماد از دیگر اقدامات را سرشاخه کاری برای اصلاح باغات قدیمی و تبدیل آن به باغ‌ها جدید عنوان کرد و این کار را برای افزایش مقاومت باغات در مقابل حوادث مختلف مثمر ثمر دانست.

وی با بیان اینکه در سال جاری ایجاد سامانه ضدتگرگ در مناطق پرخطر استان سمنان با جدیت دنبال می‌شود گفت: هر سامانه ۵۰ هکتار را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را ازجمله کارهای خوب انجام‌شده در استان سمنان عنوان کرد و افزود: اجرای طرح الگوی کشت در استان سمنان در ۹ دشت اصلی آغاز شده است.

میرعماد اضافه کرد: در بحث بهره‌وری مصرف آب و اجرای طرح الگوی کشت به دنبال این هستیم که کشاورزی متناسب با اقلیم استان سمنان انجام و منجر به درآمدزایی بالا برای کشاورزان و تولید بیشتر با کمترین مصرف آب شود.

وی با اشاره به اثرات مثبت سند بهره‌وری آب در استان سمنان گفت: طی سال‌های اخیر شاهد توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه زعفران مکانیزه کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود آغاز شده است و امیدواریم الگویی خوب برای کشاورزان و بهره‌برداران استان سمنان باشد.

میرعماد عنوان کرد: بحث ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری با جدیت در استان سمنان دنبال می‌شود و از سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد ریالی دولت در بحث زیربنایی و آب ‌و خاک بخش کشاورزی استان سمنان در سال گذشته بخشی از این اعتبار به ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: استقبال مردم استان سمنان در بحث ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین مشارکت بهره‌برداران و کشاورزان و همکاری و مساعدت مسؤولان در این زمینه بسیار مطلوب بوده است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول