اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رئیس‌جمهور اندونزی درخصوص تبدیل جنگ کلامی چین و آمریکا به تقابل نظامی هشدار داد

رئیس جمهور اندونزی در نشست سالانه سازمان ملل هشدار داد جنگ کلامی بین چین و آمریکا ممکن است به جنگی واقعی با سلاح اتمی و موشک ختم شود.

رئیس‌جمهور اندونزی درخصوص تبدیل جنگ کلامی چین و آمریکا به تقابل نظامی هشدار داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی روز چهارشنبه ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص تشدید تنش در دریای جنوبی چین هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ویدودو گفت: «جنگ به سود هیچکس نیست. جشن گرفتن پیروزی در میان خرابه‌ها هیچ سودی ندارد. تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی در جهانی در حال غرق شدن سودی ندارد».

رئیس جمهور اندونزی افزود: «اصول منشور سازمان ملل و قوانین بین‌الملل نظیر احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها اغلب نادیده گرفته می‌شوند».

وی درخصوص شدت گرفتن تنش میان چین و آمریکا هشدار داد: «با توجه به ابعاد و توان نظامی رقبا، فقط می‌توانیم تصور کنیم و وحشت‌زده شویم که تبدیل جنگ کلامی به جنگی واقعی با سلاح‌های اتمی و موشک تا چه حد حیات بشر ضربه وارد می‌کند».

ویدودو با اشاره به اینکه اکنون با شیوع ویروس کرونا زمان اتحاد جهانی فرا رسیده است گفت: «درعوض آنچه شاهد هستیم تفرقه عمیق و افزایش رقابت است. اگر این تفرقه و رقابت ادامه پیدا کند محورهای ثبات و صلح پایدار به لرزه درآمده و حتی ممکن است نابود شوند».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «دنیا باید چین را بابت شیوع ویروس کرونا پاسخگو کند».

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «چین در روزهای نخست شیوع کرونا، اقدام من برای ممنوع کردن پروازها به این کشور را محکوم کرد، در حالی که پروازهای داخلی خود را ممنوع کرده بود».

ترامپ تهدید کرد: «ما امروز از هر زمان دیگر قوی‌تریم. سلاح‌های پیشرفته‌ای داریم که هرگز قبلاً در اختیار نداشتیم و حتی فکر داشتن آنها را هم نمی‌کردیم. فقط به درگاه خدا دعا می‌کنیم که مجبور به استفاده از آنها نباشیم».

در مقابل، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در این مراسم گفت: «دنیا نباید مبارزه با ویروس کرونا را سیاسی کند. ما هرگز به دنبال هژمونی، توسعه‌طلبی یا به دست آوردن حوزه نفوذ نخواهیم بود».

وی در ادامه گفت: «ما قصدی برای وارد شدن به جنگ، چه جنگ سرد و چه جنگ گرم با هیچ کشوری نداریم».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول