اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

صدام قدرت ایران را نادیده گرفته بود/ معاون وزیرخارجه اسبق آمریکا از دفاع مقدس می‌گوید

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: باید بگویم صدام اعتمادبه‌نفس بیش از حدی داشت. این اعتمادبه‌نفس کاذب، به بروز اشتباهات فراوانی از سوی او منجر شد.

صدام قدرت ایران را نادیده گرفته بود/ معاون وزیرخارجه اسبق آمریکا از دفاع مقدس می‌گوید

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا و یکی از مقامات ارشد این وزارتخانه در دوران جنگ تحمیلی، گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم کرده است که بخش‌هایی از آن از نظرتان می‌گذرد.

صدام اعتمادبه‌نفس بیش از حدی داشت

- باید بگویم صدام اعتمادبه‌نفس بیش از حدی داشت. این اعتمادبه‌نفس کاذب، به بروز اشتباهات فراوانی از سوی او منجر شد. 

- صدام بیش از اندازه به فهم و درک استراتژیک خود در قبال پدیده‌های گوناگون تکیه داشت. نتیجه این نگاه، بروز خطاهای فراوانی از سوی رهبر سابق عراق شد. این نگاه و به تبع آن، خطاهای محاسباتی گوناگون سبب شد تا وی (صدام) نتواند درک صحیحی از ایران و قدرت این کشور در جنگ به دست بیاورد.

صدام بسیاری از واقعیات را درخصوص ایران ندید

- صدام بسیاری از واقعیات را درخصوص ایران ندید. او خود را فردی باهوش می‌دانست و مدعی بود ایران و قدرت ایران را به‌خوبی می‌شناسد. صدام با همین اعتمادبه‌نفس کاذب و بدون تصوری درست در خصوص قابلیت‌ها و توانایی‌های ایران، وارد جنگ با این کشور شد.  

دلیل حمایت بسیاری از مسئولین آمریکا از جریان‌های تروریستی علیه ایران

- افرادی مانند رودی جولیانی و مایک پمپئو و بسیاری از سیاستمداران دیگری که مسؤولیت رسمی در دولت آمریکا دارند، رسما از جریان‌های تروریستی مانند منافقین و سایر گروه‌های مخالف ایران حمایت می‌کنند. این افراد تصور می‌کنند باید با ایجاد حمایت‌های بیرونی و تشویق( تشویق گروه‌های ضدانقلاب اسلامی ایران)، اقدامی را علیه نظام ایران صورت دهند. آنها در عین حال نمی‌خواهند به‌عنوان اسپانسر و حامی سرنگونی نظام ایران شناخته شوند. ( دلیل بروز این رفتارها) همین مساله است.

آمریکا نمی‌خواهد از منطقه دور شود

- گرچه در ظاهر برخی افراد در دولت کنونی آمریکا ( دولت ترامپ) شوق کمتری درخصوص ایجاد درگیری در خاورمیانه ( غرب آسیا ) دارند اما باید این مساله را مدنظر قرار داد که هیچ‌یک حاضر نیستند از منطقه دور شده یا به‌طور کامل عقب‌نشینی کنند. در حقیقت، آمریکا نمی‌خواهد از منطقه دور شود و آن را تحت کنترل چین و روسیه قرار دهد.

ریچارد مورفی کیست؟

ریچارد مورفی، ۹۱ ساله، یکی از دیپلمات‌های باسابقه و مشهور در آمریکا محسوب می‌شود. او متولد ۱۹۲۹ میلادی در بوستون است. 

وی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، فاکس نیوز به تحلیل درباره رویدادهای جهان به‌ویژه منطقه غرب آسیا می‌پردازد. وی همچنین عضو هیات امنای دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان است.

مورفی از اصلی‌ترین مخالفان خروج دولت ترامپ از برجام محسوب می‌شود. این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی معتقد است اگر واشنگتن به وعده‌های داده شده وفادار نباشد، دلیلی نخواهد داشت در آینده دولت‌های دیگر چون کره‌شمالی، پای توافق با آمریکا بیایند. ریچارد مورفی معتقد است خروج آمریکا از برجام، منجر به کاهش قدرت مانور واشنگتن در حوزه روابط بین‌الملل شده و اقدام ترامپ در این‌خصوص کاملا اشتباه بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول