اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

برداشت نفت از زیر فرودگاه اهواز بدون انتقال فرودگاه/ آخرین وضعیت مسکن مردم در روستای ابوالفضل(ع)

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه گفت: راه‌آهن اهواز - اصفهان به طول 470 کیلومتر 43 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که در حال حاضر چهار سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای فاینانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

برداشت نفت از زیر فرودگاه اهواز بدون انتقال فرودگاه/ آخرین وضعیت مسکن مردم در روستای ابوالفضل(ع)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازدید اصحاب رسانه از طرح توسعه بندر امام خمینی(ره) و جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) به آبادان، همچنین عملیات زیرسازی لمپ و لوپ‌های تقاطع‌های غیرهمسطح سربندر - بندر امام(ره) امروز انجام شد.

در حاشیه این بازدید، نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنادر کشور در تحریم‌ها به خوبی عمل کردند و نه تنها قفل نشده‌اند بلکه پویایی خاصی دارند. 

سیدحسین میرشفیع ادامه داد: بندر امام خمینی(ره) صرفاً بندر وارداتی نیست و ظرفیت صادراتی آن ارتقاء یافته است. ما باید آسیای میانه را برای حمل و نقل و ترانزیت پوشش دهیم. 

وی ادامه داد: ما سالها فقط فروشنده نفت و واردکننده کالای اساسی بوده‌ایم، اما امروز در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی کار می‌کنیم، باید خام‌فروشی متوقف شود و محصولات نفتی را به جای نفت صادر کنیم. 

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه ادامه داد: استان خوزستان ظرفیت اقتصادی بالایی دارد و جزو استان‌های پرجمعیت است. پروژه‌های زیادی در این استان در دست اجرا داریم که باید به سرعت تکمیل شود. 

میرشفیع با اشاره به مشکلات مسکن در استان خوزستان گفت: برخی مسائل حقوقی املاک در خوزستان پیش از این گره خورده بود. در خوزستان مشکل سند متصرفان اراضی پس از جنگ وجود داشت، ضمن آنکه باید اقدام ملی مسکن در استان صورت می‌گرفت. 

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد در ستاد ویژه حمایت از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در استان خوزستان موارد خاصی اجرا شود، گفت: در طرح اقدام ملی مسکن 26 هزار واحد مسکونی سهمیه خوزستان است که 16 هزار و 300 واحد تاکنون زمین اختصاص یافته است و در 6 هزار واحد، قراردادهای ساخت مسکونی منعقد شده است. 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی حاشیه‌نشین‌ها در خوزستان گفت: 13 هزار هکتار بافت فرسوده در خوزستان داریم، جمعیت زیادی در شرایط بد سکونتی در این استان هستند. 

* تکمیل بزرگراه شیراز - اهواز در آینده نزدیک

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های  ویژه بیان کرد: راه دسترسی خوزستان به اصفهان از اهواز تا ایذه و ایذه تا لردگان در دست اجرا و جزو پروژه‌های جهش تولید است که سرمایه‌گذار در پروژه ایذه - لردگان اعلام آمادگی کرده است. 

وی ادامه داد: همچنین بزرگراه اهواز - بهبهان - رامهرمز - شیراز را داریم که از سمت استان فارس تا استان خوزستان به صورت بزرگراه تکمیل شده است و بدین ترتیب از اهواز تا شیراز، بزرگراه خواهیم داشت. 

وی گفت: ‌پروژه بزرگراه خرمشهر - اهواز در حال اجرا است که با کمک منطقه آزاد اروند به صورت بزرگراه اجرا می‌شود.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه بیان کرد: پروژه دوخطه ریلی بندر امام(ره) - اهواز در حال اجرا است و دوخطه ریلی اهواز - اندیمشک تا چندماه آینده افتتاح می‌شود. 

وی بیان کرد: همچنین از ظرفیت موجود راه‌آهن در حوزه شهر اهواز استفاده می‌کنیم و قطار شهری در اهواز راه‌اندازی می‌شود، سکوها و ایستگاه‌های آن طراحی شده است و 34 درصد جمعیت اهواز را این قطار شهری پوشش می‌دهد. 

وی گفت: بندر خشک اندیمشک نیز در دست مطالعه و تملک است که 26 هکتار مساحت دارد که پشتیبانی بندر امام خمینی(ره) خواهد بود. 

وی درباره تعدیل پروژه‌های عمرانی و افزایش هزینه‌های قیر و فولاد گفت: در پروژه‌های عمرانی اتفاق خاصی رخ داده است. پیش از این به دلیل تورم‌های معمول، درصدی اختصاص می‌یافت و پوشش داده می‌شد، اما امروز در برخی اقلام، تورم‌های خاص پیش آمده است که پوشش داده نمی‌شود و این موارد باید با بخشنامه‌های خاص دنبال شوند. 

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه گفت: ‌راهکاری به عنوان دستگاه اجرایی در قرارداد با پیمانکاران پیش‌بینی کرده‌ایم، اما سازمان برنامه باید اختیارات مورد نظر را ابلاغ کند. 

* آخرین وضعیت جابجایی فرودگاه اهواز و منطقه نفتی زیر این فرودگاه

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت جابجایی فرودگاهی اهواز و هماهنگی‌های وزارت راه و وزارت نفت در این‌باره گفت: زیر فرودگاه اهواز یک حوزه نفتی مرغوب است و چاه‌های نفتی است که قرار بود وزارت نفت برای جایگزینی فرودگاه اهواز زمینی اختصاص دهد و اراضی فرودگاه آزاد شود.

وی گفت: جدیدا تکنولوژی‌ای ایجاد شده است که می‌توان بدون معطلی فرودگاه از این حوزه نفتی بهره‌برداری کرد.

وی با تأکید بر اینکه سطح سرویس در فرودگاه اهواز نباید کاهش یابد گفت: تا زمان احداث فرودگاه جدید اهواز باید خدمات بهتری در این فرودگاه ارائه شود. ترمینال جدیدی در فرودگاه اهواز در حال ساخت است، اما برای احداث فرودگاه جدید بعدا توسط وزارت نفت تصمیم‌گیری می‌شود. 

* آخرین وضعیت مسکن مردم در روستای ابوالفضل(ع)

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های  ویژه گفت:‌ در استان خوزستان معضل سندها خیلی گسترده است. در روستای ابوالفضل اراضی مربوط به بنیاد مستضعفان بوده است که بخشی از مردم سکونت داشتند و برخی هم زمین‌خوار بودند که مقرر شد برای مردم عادی، زمین و مسکن جایگزین فراهم کنند و زمین‌خواران خلع ید شوند. 

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه بیان کرد: تا سقف 150 متر مربع به قیمت منطقه‌ای زمین به کسانی که قبل از سال 83 سکونت داشته‌اند و جایی دیگر زمین نگرفته‌اند، زمین به نام آنها اختصاص می‌یابد. 

* استقبال چهار سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای ساخت خط آهن 470 کیلومتری اهواز - اصفهان

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت راه‌آهن اهواز - اصفهان گفت:‌ این خط ریلی یک مسیر استراتژیک است که طبق آخرین برآورد 43 هزار میلیارد تومان هزینه اجرا دارد. 

وی افزود: چهار سرمایه‌گذار داخلی و خارجی که یکی از آنها چینی است اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کردند تا در قالب فاینانس وارد پروژه شوند. 

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های ویژه با بیان اینکه این خط ریلی 470 کیلومتر است، گفت:‌ مراحل ارزیابی سرمایه‌گذار به زودی انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این خط ریلی در مدت زمان هفت سال اجرا شود. این خط از نظر استراتژیک بسیار مهم است، ضمن آنکه 90 کیلومتر هم تونل دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول