اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چگونگی انتخاب رشته رایگان در کنکور ۹۹/ فریب موسسات خصوصی را نخورید!

داوطلبان کنکور ۹۹ باید برای انتخاب رشته دوره‌ها و دانشگاه‌ها را بشناسند، داوطلبان نباید اسیر تبلیغات شوند چراکه می‌توانند بدون پرداخت هزینه با اطلاعاتی که به دست می‌آورند انتخاب رشته کنند.

چگونگی انتخاب رشته رایگان در کنکور ۹۹/ فریب موسسات خصوصی را نخورید!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، نتایج کنکور ۹۹، بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه اعلام شد، براساس برنامه زمان‌بندی سازمان سنجش آموزش کشور داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از روز دوم مهرماه می‌توانند انتخاب رشته کنند. مهلت انتخاب رشته روز شنبه ۵ مهرماه به پایان می‌رسد.

داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید دفترچه راهنمای گروه آزمایشی خود و یک دفترچه پیوست‌ها را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دانلود و مطالعه کنند.

به داوطلبان توصیه می‌شود که فریب تبلیغات موسسه‌های انتخاب رشته را نخورند و بدون صرف هزینه گزاف با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته براساس علایق و توانایی‌های خود انتخاب رشته کنند.

داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه‌ها را دارند در مرحله حساسی از زندگی قرار دارند چراکه اگر برنامه دقیقی برای آینده داشته باشند می‌توانند دست به انتخاب درست بزنند و یک گام به اهداف خود نزدیک شوند.

مسلماً برنامه‌ریزی برای آینده یک شبه اتفاق نمی‌افتد و از زمانی که قرار است داوطلبان در ماراتن کنکور شرکت کنند تصمیم گرفته‌اند که می‌خواهند در آینده چه مسیری را پیش بگیرند.

البته این هدف مطلق نیست و قطعاً مسیرهای بیشماری برای رسیدن به یک هدف وجود دارد.

برخی از داوطلبان رتبه خوبی کسب کرده‌اند و براساس برنامه قبلی می‌توانند به راحتی در مسیر اهداف خود گام بردارند. عده‌ای رتبه مورد انتظار خود را به دست نیاورده‌اند و می‌توانند با تغییر مسیر و انتخاب رشته‌های دیگر شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌ امتحان کنند.

در این میان داوطلبانی هم هستند که توانایی علمی و عملی رشته‌های مورد علاقه خود را ندارند ولی به دنبال محقق شدن آن هستند. شاید کنکور یکی از واقعیت‌های تلخ زندگی برای این افراد باشد که در جوانی با آن مواجه می‌شوند.

با این حال بهتر است در همین موقعیت تاریخی زندگی تصمیم درست و براساس واقعیت بگیرند و توانایی خود را بشناسند.

انتخاب رشته مورد نظر

در قدم اول داوطلبان باید بدانند که پس از اتمام درس‌شان در رشته مورد نظر چه فرصت‌های شغلی در انتظارشان است. می‌توانند به عنوان مثال ۵ رشته اصلی مدنظر خود را انتخاب و اطلاعات جانبی آن نظیر سرفصل‌های درسی و آینده شغلی آنها را جستجو کنند.

سپس باید دانشگاه‌هایی را که به لحاظ مسافت یا علاقه‌مندی برای آن رشته‌ها می‌توان در نظر گرفت را تعیین کنند.

دسته‌بندی رشته‌ها

برای انتخاب رشته چند دسته‌بندی وجود دارد که شامل دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی در دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، پردیس خودگردان، پیام‌نور، آزاد اسلامی و مؤسسات غیرانتفاعی می‌شود.

داوطلبان باید بدانند که درس‌خواندن در هر یک از دوره‌ها و دانشگاه‌ها چگونه است؟

تحصیل در دوره روزانه

تحصیل در دوره روزانه رایگان است، کدرشته‌های دوره روزانه در هر گروه آزمایشی با گزینه «روزانه» مشخص است. حدود ۱۲۰ هزار ظرفیت پذیرش در ۵ گروه آزمایشی برای این رشته‌ها وجود دارد.

رشته‌های دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های سطح یک پرمتقاضی هستند بنابراین داوطلبانی که رتبه‌های خوبی کسب نکرده‌اند نمی‌توانند در این دوره‌ها پذیرش شوند.

هر یک از داوطلبان باید متناسب با رتبه‌ای که کسب کرده‌اند دانشگاه‌ها و رشته‌ها را طبقه بندی و براساس علاقه‌مندی و شرایط خاص خود رشته‌های مورد نظر را در لیست انتخاب رشته وارد کنند.

تحصیل در دوره شبانه

دوره شبانه دانشگاه‌ها نیز از دیگر گزینه‌های انتخابی داوطلبان است. تحصیل در دوره شبانه مبتنی بر پرداخت هزینه است. کدرشته‌های دوره شبانه در دفترچه راهنما نیز مشخص است.

داوطلبان برای اطلاع از هزینه دوره شبانه دانشگاه‌ها می‌توانند به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و جداول شهریه را بیابند. در صورت علاقه‌مندی و توانایی مالی می‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کنند.

رشته‌های دوره مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها می‌تواند از دیگر انتخاب‌های داوطلبان باشد، تحصیل در رشته‌های این دوره نیز با پرداخت شهریه صورت می‌گیرد.

برای اطلاع از جزئیات شهریه این دوره‌ها نیز می‌توان به سایت‌های اطلاع رسانی دانشگاه‌ها مراجعه کرد.

پس از این دسته‌بندی‌ها، حق انتخاب در دانشگاه‌ها برای داوطلبان وجود دارد. داوطلبان کنکور می‌توانند رشته‌های دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیرانتفاعی را با پرداخت ۱۸۶ هزار ریال انتخاب کنند. رشته‌های این بخش نیز پولی است.

جداول شهریه دروس مختلف در این مراکز آموزشی نیز در سایت اطلاع‌رسانی آنها موجود است.

متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌توانند از درگاه این دانشگاه به آدرس azmoon.org انتخاب رشته کنند. البته داوطلبان برای انتخاب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این دانشگاه باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نیز با پرداخت شهریه صورت می‌گیرد و داوطلبان برای اطلاع از شهریه‌ها می‌توانند به سایت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

البته دانشگاه‌های شهریه‌پرداز به دانشجویان خود وام می‌دهند، دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه انتخاب رشته که در سایت azmoon.org قرار داده، این موضوع را اطلاع رسانی کرده است.

منبع: آنا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول