اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

3 سد شهرستان مرند با مشکل مواجه هستند / علت بالا بودن هزینه برداشت گندم در شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: امسال هزینه برداشت گندم در شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها با توجه به کوچک بودن اراضی و کرت بودن بیشتر بود.

3 سد شهرستان مرند با مشکل مواجه هستند / علت بالا بودن هزینه برداشت گندم در شهرستان مرند

به گزارش خبرگزاری فارس از  مرند، علی صیادی در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان به وضعیت خرید گندم در شهرستان و نیز به بالا بودن هزینه برداشت با کمباین در شهرستان اشاره و اظهار داشت: کمباین‌داران نیز به این امر معترض بودند که برداشت یک هکتار گندم در شهرستان مرند با  دو یا سه هکتار گندم در سایر شهرستان‌ها برابر است.

وی به مشکلات پیش روی بحث تولید در بخش کشاورزی نظیر افزایش قیمت کود فسفاته و پتاسه، مشکل اجتماعی سد انامق، صدور مجوز برداشت آب برای کشت کلزا و توسعه آن در شهرستان، مسائل و مشکلات فاضلاب و استفاده آن در بخش کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی و دامی و عدم رغبت کشاورزان به بیمه نمودن محصولات خود  و... اشاره و در ادامه هر یک از اعضا به بیان نظرات و ارائه راهکار جهت رفع موانع موجود پرداختند.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه مرند با اشاره به اهمیت موضوع کشاورزی در کشور یادآور شد: کشاورزی یک موضوع استراتژیکی است و بایستی به مباحث آن به صورت جدی توجه داشته و حمایت واقعی داشته باشیم تا بتوانیم به خودکفایی کامل برسیم.

صادق میکائیلی با اشاره به مشکلات سدهای موجود در شهرستان، تصریح کرد: در زمینه مشکلات سد شهید کلانتری، متاسفانه عدم آبگیری به موقع و عدم جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه باعث مشکلات بسیاری شده است که نباید این موضوع ادامه داشته باشد همچنین سد زنوز و بناب مرند مشکلاتی دارند که نیاز به تامین اعتبار است و در تلاش برای تامین اعتبار آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرند دارای ظرفیت‌های بالایی است، متذکر شد: در خصوص محصولات پسته، زعفران، آفتابگردان، بادام، گل‌محمدی توانسته‌ایم به رتبه‌های بالایی برسیم که در سایه تلاش جهادکشاورزی و بالاخص خود کشاورزان است که نشان از توانمندی شهرستانی دارد و می‌توانیم در سایر محصولات هم صاحب رتبه‌های برتر شویم.

میکائیلی در ادامه با اشاره به کم آبی موجود در شهرستان، افزود: متاسفانه با کم شدن بارش‌ها شاهد برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌ها هستیم که باعث افت آب‌های زیرزمینی می‌شود، جهادکشاورزی با ترغیب و تشویق کشاورزان و حمایت واقعی از آنها به اصلاح الگوی کشت و آبیاری نوین می‌توان این مشکل را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه نصف اراضی کشاورزی آبی است و با ابلاغ کتبی به کشاورزان در مورد کم آبی و آگاه‌سازی برای آبیاری نوین اقدام شود، اضافه کرد: با توجه به وسعت زمین‌های کشاورزی نسبت به اراضی تغییر الگوی کشت کمتری داریم که نیاز به توجه دارد همچنین ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات کمتر شده که نیاز است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا نسبت به رفع مشکلات و کاستی‌ها و ترغیب کشاورزان اقدام شود.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول