اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روایت رتبه 35 کنکور انسانی از روز شهادت حاج قاسم تا روحیه گرفتن در هیأت‌های انصارالمهدی(عج)

«روز شهادت حاج قاسم خیلی شوکه شدم. باورم نمی شد. دیگر نمی توانستم روی درس خواندن تمرکز کنم. ما الگویمان حاج قاسم است. هر چقدر هم درس بخوانیم و در کنکور موفق شویم با این هدف است که به ایشان و الگوهای حاج قاسم که اهل بیت(ع) هستند نزدیک‌تر شویم».

روایت رتبه 35 کنکور انسانی از روز شهادت حاج قاسم تا روحیه گرفتن در هیأت‌های انصارالمهدی(عج)

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تفکر برخی خانواده‌ها درباره چند سال آخر تحصیل فرزندشان در مدرسه این است که از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی خودداری کند و فقط درس بخواند؛ چرا که معتقدند سرنوشت فرزندشان به دستان کنکور است و این موضوع تنها با شکستن سد کنکور تحقق می‌یابد.

این موضوع باعث می‌شود که دانش‌آموزان در چند سال منتهی به دیپلم، از تفریح و فعالیت ورزشی، هنری و پرورشی چشم‌پوشی کنند و به جایش، کلاس‌های کنکور و تست زنی را جایگزین کنند؛ آموزش‌هایی که بعد از پایان یافتن دوران کنکور به فراموشی سپرده می‌شود.

اما نکته خاص این ماجرا به روز کنکور و به بعد از اعلام نتایج کنکور باز می‌گردد؛ برخی دانش‌آموزان در روز کنکور با استرس بسیار مواجه هستند و این استرس حتی موجب می‌شود نتوانند از پسِ آزمون به خوبی برآیند. از سوی دیگر چون برخی دانش‌آموزان از تمام تفریح خود برای گذشتن از سد کنکور زده‌اند، بعد از اینکه وارد دانشگاه شدند، اصل موضوع و درس خواندن را از یاد می‌برند و به قول معروف حالا می‌خواهند تلافی روزهای از دست رفته را کنند.

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «پدیده کنکور منحصراً در انتهای نظام آموزشی قرار گرفته است و تمام نظام آموزشی را به گروگان گرفته است؛ چون تمام تحرکات و فعالیت‌ها نهایتاً در سنجش از یک بعد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مابقی ساحت‌ها مورد غفلت هستند». 

واقعیت این است که برای گذشتن از این سد کنکور که البته قرار بود سدی نباشد اما هنوز هم هست، باید برنامه‌ریزی کرد؛ نمونه کسانی که توانستند هم درس بخوانند و هم فعالیت‌های مختلف داشته باشند، محمدحسن مرادی، دانش آموز شهرکردی است که رتبه 35 کنکور سراسری علوم انسانی سال ۹۹ را به دست آورده است.

نکته حائز اهمیت این است که محمدحسن مرادی، عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و در هیأت دانش‌آموزی انصارالمهدی(عج) در روزهای کنکور هم حضور داشت یعنی به هیأت می‌رفت و روحیه می‌گرفت تا بهتر درس بخواند. 

در گفت‌وگو با محمدحسن مرادی، وی از ارادتش به حاج قاسم سلیمانی و انتخاب ایشان به عنوان الگوی خودش در زندگی گفت و به تأثیرگذاری هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) در کسب رتبه 35 کنکور اشاره کرد.

** انتظارم از خودم بیشتر بود اما خدا را شکر می‌کنم

مرادی در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کردید رتبه‌تان دو رقمی شود؟»، گفت: با توجه به تلاشی که انجام دادم و درصدهای سال‌های گذشته را می‌دیدم، انتظارش را داشتم. البته انتظارم از خودم بیشتر بود اما باز هم خدا را شکر رتبه خوبی به دست آوردم.

وی ادامه داد: با توجه به این که کنکور یک مقدار عقب افتاده بود و انتظار می‌رفت دانش‌آموزان بیشتر تلاش کنند، از رتبه‌ام خیلی خوشحال شدم و مهم‌تر این که دوست داشتم خانواده‌ام در این خوشحالی شریک شوند.

دارنده رتبه 35 کنکور رشته علوم انسانی در پاسخ به این پرسش که «در سال کنکور، سبک زندگی‌تان مخصوصا برای درس خواندن چطور بود؟»، اظهار کرد: اوایل تابستان سال گذشته خیلی خوب شروع کردم. به خاطر قبولی در المپیاد جغرافیا یک وقفه‌ای در درس خواندنم پیش آمد و بعد از المپیاد مجبور شدم از اول دوباره درس‌ها را مرور کنم و به درس‌های غیر حفظی پرداختم؛ از اول مهر به صورت جدی خواندن دروس دهم و یازدهم را شروع کردم و خیلی هم خوب پیش می‌رفتم اما با شهادت حاج قاسم سلیمانی چند روزی در کارهایم وقفه افتاد ولی خیلی زود خودم را متمرکز کردم و به برنامه‌هایم ادامه دادم.

** روز شهادت حاج قاسم خیلی شوکه شدم

مرادی به خبر شهادت حاج قاسم، اشاره کرد و گفت: «روز شهادت حاج قاسم خیلی شوکه شدم. باورم نمی‌شد. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم. دیگر نمی‌توانستم روی درس خواندن تمرکز کنم. همه جا حرف حاج قاسم بود. خیلی سخت بود که چنین شخصیتی را از دست داده باشیم».

وی ادامه داد: «حتی احساس می‌کردم نباید بی‌تفاوت باشم و برای حاج قاسم شعری سرودم. ما الگویمان حاج قاسم است. هر چقدر هم درس بخوانیم و در کنکور موفق شویم با این هدف است که به ایشان و الگوهای حاج قاسم که اهل بیت(ع) هستند، نزدیک‌تر شویم».

** تأثیر مثبت و منفی کرونا 

مرادی به درس خواندن در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت:  کرونا روی درس خواندن من، هم تاثیر مثبت داشت و هم تأثیر منفی. از جهتی تعطیلی مدارس باعث می‌شد بیشتر روی درس خواندن تمرکز کنم و بازدهی آن را بالاتر ببرم اما از جهتی هم دوری از دوستان، باعث سختی‌های روحی برایم می‌شد.

وی به عواملی که در موفقیتش در کنکور سراسری سهم زیادی داشته‌اند، اشاره کرد و ادامه داد: اول از همه خواست خدا که غیرقابل انکار است. بعد از آن دوستان من در اتحادیه انجمن های اسلامی و هیأت دانش‌آموزی انصارالمهدی (عج) بسیار موثر بودند. حمایت‌های خانواده و پدر و مادر هم که از مهم ترین عوامل کسب این موفقیت بود.

** هیأت رفتن باعث بالا رفتن روحیه و اعتماد به نفسم می‌شد

اما همانطور که اشاره کردیم، مرادی عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از بچه‌های هیأت انصارالمهدی(عج) است. وی در این خصوص بیان کرد: بعضی وقت‌ها که درس خواندن فرسایشی می شد و انگیزه من کم می شد، هیأت رفتن باعث بالا رفتن روحیه و اعتماد به نفسم می شد. مخصوصا سخنرانی‌های هیأت، کمک های مربیان و جمع دوستان تأثیر بسیار زیادی در موفقیتم داشتند. شاید دو ساعت وقتم را در هیأت می‌گذراندم اما برای یک هفته انرژی و روحیه می گرفتم.

وی در خصوص ادامه تحصلیش گفت: فعلا به نتیجه قطعی نرسیده ام. اما با توجه به علایق خودم و خانواده، دوست دارم در رشته حقوق و علوم قضایی شرکت کنم. رشته های اقتصاد و فلسفه هم در رتبه های بعدی هستند.

** با برنامه و توکل به خدا به موفقیت رسیدم

مرادی به دانش‌آموزان کنکوری توصیه‌های دارد؛ وی اظهار کرد: توصیه می‌کنم دانش‌آموزان به همه جنبه های زندگی بپردازند و همه زندگی را تعطیل نکنند. حتما با برنامه پیش بروند. کسانی که با برنامه پیش می‌روند موفق‌تر از کسانی هستند که بدون برنامه پیش می‌روند. همچنین قبل از کنکور هم آزمون‌های سال قبل را بررسی کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان به خودشان ایمان داشته باشند و تمام تلاششان را بکنند. من منکر این نیستم که مدرسه، تأثیری در کنکور ندارد اما کنکور، یک رقابت فردی است و بچه‌ها خیلی خوب می‌توانند خودشان را در شرایط متفاوت آماده کنند. خودم بعد از سال دهم تغییر رشته دادم و از دبیرستان سمپاد به مدرسه هیأت امنایی رفتم اما روحیه‌ام را حفظ کردم و با برنامه و توکل به خدا به موفقیت رسیدم.

به گزارش فارس، رسیدن به پیروزی و موفقیت با برنامه و توکل بر خدا، نکته بسیار مهمی است که آقای مرادی هم به آن اشاره کرد اما یادمان نرود که توجه به همه ساحت‌های تربیتی بسیار مهم است و نباید از آنها غفلت کرد. برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «کنکور را از سیستم آموزشی حذف کنید» و «به یاد سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول