اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف در نشست سیکا خواستار مقابله با تروریسم اقتصادی و پزشکی در مسیر مبارزه با کرونا شد

وزیر امور خارجه امروز در نشست مجازی وزرای خارجه سیکا با بیان اینکه برای مقابله با دشمن میکروسکوپی کووید-۱۹ نیازمند همکاری چندجانبه هستیم، بر مقابله با تروریسم اقتصادی و پزشکی که مانع مبارزه با این بیماری می‌شود، تأکید کرد.

ظریف در نشست سیکا خواستار مقابله با تروریسم اقتصادی و پزشکی در مسیر مبارزه با کرونا شد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مسکو به سر می‌برد، امروز (پنجشنبه) در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) طی اظهاراتی عنوان کرد: ما برای پاسخگویی به چالش‌های خاص زمان حاضر، به یکپارچه کردن همکاری‌های خود در چارچوب سیکا نیازمندیم و لازم است نقش محوری سازمان را در پیشبرد چندجانبه‌گرایی و تضمین همکاری فراگیر حفظ کنیم.

وی افزود: بدون تردید، بسیج منابع با هدف مقابله مشترک با چالش بزرگی مانند کووید-۱۹ از ضرورت برخوردار است. 

 

 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همه ما باید در مقابله با چنین چالش بزرگ جهانی یعنی مسئله‌ای که تمام تقسیمات جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی - اجتماعی را به چالش کشیده است، اول و مهم‌تر از هر چیزی، به چندجانبه‌گرایی روی آورده و ی‌جانبه‌گرایی را رد کنیم. 

*اطمینان حاصل کنیم که هیچکس نمی‌تواند به طور خودسرانه سازمان‌های بین‌المللی حرفه‌ای را به چالش بکشد
وزیر خارجه بیان کرد: ما به عنوان اعضای سیکا باید با تقویت همکاری‌های خود در چارچوب سازمان - در هماهنگی با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی – در جهت تضمین دسترسی کامل، آزادانه و منصفانه به خدمات بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم خود از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم. همچنین باید به گونه‌ای عمل کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچکس نمی‌تواند به طور خودسرانه سازمان‌های بین‌المللی حرفه‌ای را به چالش بکشد.
وزیر خارجه بیان کرد: ضرورت دارد به صورت دسته جمعی بر نیاز به یاری کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه در انتقال فناوری و تجهیزات پزشکی تأکید کنیم. همچنین باید از نهادهای اقتصادی بین‌المللی - و همچنین کشورهای ثروتمند – بخواهیم تا کمک‌های مالی لازم را به منظور مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در اختیار دیگر ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مربوطه قرار دهند.

*هرگونه عمل منتج به سیاسی کردن بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را رد کنیم
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما به عنوان میراث‌دار تمدن‌های بزرگ آسیایی باید همواره رویکرد اول مردم را تشویق کنیم، نجات جان انسان‌ها و کرامت انسانی را برتر از هر چیز دیگری بدانیم و هرگونه عمل منتج به سیاسی کردن بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را رد کنیم.
وی گفت: باید به طور مشترک با تأثیر مخرب اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر کوشش‌های مربوط به مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مقابله کنیم. چنین اقداماتی چیزی جز تروریسم اقتصادی و پزشکی نیستند و ما در تلاش جمعی خود برای مقابله با این آفت مشترک بشریت باید از تبعیت از این اقدامات غیرقانونی خودداری کنیم.
به گزارش فارس، ظریف در ادامه با بیان اینکه تنها راه غلبه بر چالش‌های مشترک که سلامت و امنیت ملت‌های ما را تهدید می‌کند، همکاری برای یافتن راه‌حل‌های مشترک است که به طور مؤثر و قاطع توجه بر (مقابله با) منابع تهدید معطوف می‌باشند، عنوان کرد: کشور من آماده پیوستن به دوستان و همسایگان خود در سیکا و تبادل دانش و تخصص در این رسالت جمعی است.
وی در پایان گفت:‌ما برای مقابله با این دشمن میکروسکوپی که قدرت‌های بزرگ را فارغ از قدرت نظامی، ثروت اقتصادی و ماشین‌های تبلیغاتی آن‌ها به زانو در آورده است، به فروتنی و همکاری چند جانبه نیاز داریم.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در ساعات پایانی شب گذشته (چهارشنبه) برای دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود به مسکو سفر کرد، در بدو ورود ضمن تشریح اهداف این سفر با اشاره به برگزاری اجلاس سیکا اعلام کرد: اجلاس کنفرانس امنیت و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) درباره ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود و قرار بود من از تهران در این نشست شرکت کنم با توجه به سفرم به مسکو فردا از مسکو در این نشست شرکت می‌کنم. (اینجا بخوانید)

کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا ( Conference on Interaction and Confidence-Building Measures in Asia) به اختصار سیکا (CICA) سازمانی است که در حال حاضر ۲۷ عضو اصلی و ۸ کشور و ۵ سازمان عضو ناظر دارد.

افغانستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش،کامبوج، چین، مصر،هند، ایران، عراق، رژیم صهیونیستی، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، فلسطین، قطر، کره جنوبی، روسیه، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات عربی متحده، ازبکستان و ویتنام اعضای اصلی و اندونزی، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، بلاروس، ژاپن، فیلیپین، لائوس و مالزی اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

سازمان‌های ناظر سیکا هم سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان بین‌المللی مهاجرت، اتحادیه عرب و مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول