اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

متنوع‌سازی محصولات پتروشیمی مسیر اصلی توسعه پایدار است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: سهم ما از بازار جهانی به نسبت منابعی که در اختیار داریم تنها 0.6 درصد است، از این رو ما باید در مدل توسعه خود، از محصولات تک نوع فاصله بگیریم و به سمت محصولات هزار تنی چند نوع‌ها برویم.

متنوع‌سازی محصولات پتروشیمی مسیر اصلی توسعه پایدار است

 به گزارش خبرگزاری فارس از بندرماهشهر، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی امروز در مراسم بهره‌برداری از طرح پلی‌پروپیلن منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: امروز روز بسیار ارزشمندی برای صنعت پتروشیمی کشور است، چراکه بعد از سال‌ها زحمت و تلاش در شرکت پژوهش و فناوری شاهد رونمایی از طرح تولید پلیمر از اتانول هستیم، امیدواریم این طرح آغازی برای یک جریان بزرگ و مهم در صنعت پتروشیمی کشور باشد.

وی افزود: افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در جهان و دسترسی مناسب ما به منابع نفت و گاز، ایجاب می‌کند که توجه بیشتری به این صنعت داشته باشیم.

معاون وزیر نفت گفت: ما در دنیا در مجموع منابع نفت و گاز با ظرفیت 363 میلیارد معادل بشکه نفت خام رتبه اول را داریم، بعد از ما روسیه، ونزوئلا و عربستان و به همین ترتیب بقیه کشورها قرار دارند.

به کیفیت محصولات پتروشیمی توجه ویژه‌ای شود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه با تاکید بر توجه ویژه به کیفیت محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که ضمن افزایش ظرفیت صنعت، افزایش درآمد و ایجاد ارزش افزوده، در صنعت نیز به کیفیت محصولات توجه مناسبی داشته باشیم،  برنامه ما برای توسعه صنعت در دهه‌های گذشته مبتنی بر خوراک بود، که خوشبختانه نتایج خوبی نیز حاصل شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به افزایش تنوع سبد محصولات پتروشیمی تاکید کرد و گفت: در پایان سال 1400 صنعت 100 میلیون تنی خواهیم داشت و تا سال 1404 بدون این طرح‌های پلی پرویلنی، تنها با 27 طرح جهش دوم و 22 طرح جهش سوم به ظرفیت سالانه 130 میلیون تن خواهیم رسید، البته که نیاز داریم این سبد را مقداری متنوع‌تر کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: ما در بین محصولاتی که صادر می‌کنیم و محصولاتی که وارد می‌کنیم اختلاف قیمت قابل توجهی داریم، سهم ما از بازار جهانی به نسبت منابعی که در اختیار داریم عدد 0.6 درصد را نشان می‌دهد که با توجه به محصولات موجود به ویژه محصولات پایین‌دستی حدود 22 میلیارد درآمد داریم که این نسبت با توجه به حجم تجارت جهانی که حدود 3 هزار و 500 میلیارد دلار است و این یکی از شاخص‌های صنعت پتروشیمی است.

محمدی اضافه کرد: بنابراین ما بایستی در مدل توسعه خود تعامل بیشتری داشته باشیم، از میلیون تن‌ها به ازای محصولات تک نوع فاصله بگیریم به سمت محصولات هزار تنی چند نوع‌ها برویم‌.

وی ادغان کرد: مدل توسعه در پتروشیمی اراک مدلی جذابی است، در بندرماهشهر نیز سال گذشته طرحی را فعال کردیم که سالانه 120 هزار تن در سال ظرفیت دارد اما 6 نوع محصول تولید می‌کند، از این رو باید تلاش کنیم سبد متنوع‌تری و صنعت پایداری داشته باشیم و به سمت تاب‌آوری بیشتری حرکت کنیم.

فشارهای سیاسی جهانی هیچگاه بر کشور ما حذف نمی‌شود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به فشارهای سیاسی جهانی بر کشور بیان کرد: ما همواره در شرایط ویژه قرار داریم و فشارهای سیاسی و منطقه‌ای، جهانی هیچگاه بر ما حذف نمی‌شود، با این شرایط باید آسیب‌پذیری خود را کاهش دهیم. در حال حاضر 42 نوع محصول پتروشیمیایی تولید می کنیم و تا 330 گرید پلیمری را افزایش دهیم، اما نیاز داریم که سبد در سال‌های آتی و با نگاه توسعه پایدار حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح پلی‌پروپلن را نقطه عطفی در توسعه صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد نقطه عطفی بر همین جریان خواهد بود، تمام متانول را بعد از مصرف داخلی صادر می‌کنیم، تمام اتیلن را به پلی‌اتیلن، تمام آمونیاک را به گوگرد تبدیل می‌کنیم و سهم ما در پلی‌پروپیلن حدود پنج درصد از آن 23 میلیون تن، هشت محصول پایه است که جزو شاخص‌های اصلی دنیا است.

وی ادامه داد: با این وضع موجود، این عدد تغییر چندانی نخواهد داشت، در سال 2025 نیز ما با وجود ظرفیت 130 میلیون تنی، ظرفیت محصولات پایه ما 50 میلیون تن خواهد بود که ظرفیت پلی‌پروپیلن ما از این عدد 4 درصد است.این در حالی است که در عربستان سهم پلی‌پرویلین حدود 17 درصد باقی مانده است که نشان می‌دهد ما با الگوی جهانی فاصله داریم.

محمدی در ادامه با اشاره به میزان صادرات و واردات محصولات پتروشیمی عنوان کرد: ظرفیت ما در ابتدای سال 66 میلیون تن و امروز 70 میلیون تن است، محصولات قابل فروش ما در سال 98 به میزان 30 میلیون تن بوده که درآمد ما برای کشور 15 میلیارد دلار بوده، 22 میلیون تن را به ارزش 10 میلیارد دلار صادر و 8 میلیون تن آن در داخل نیز به ارزش 5 میلیارد دلار به فروش رساندیم.

ضرورت کاهش وابستگی کشور به واردات

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: متوسط قیمت محصولات صادراتی ما 450 تا 460 دلار به ازای هر تن است، وارادات ما به ارزش 2 میلیارد دلار بوده است، این فاصله معنی‌دار و قابل جبران است و امروز داریم تلاش کنیم این فاصله را مقداری ترمیم کنیم، ارزش محصولات و تنوع آنها افزایش پیدا کند و به دنبال آن وایستگی ما به وارادات به نوعی کمتر شود.

وی در پایان گفت: صادرات ما به کشو‌های چین، هند، ترکیه و امارات و بقیه کشورها بوده و وارادات ما نیز به همین ترتیب است که شامل 259 نوع محصول می‌باشد، با توجه  تقاضای جهانی در سال 2040 به میزان 240 درصد است که این شیب نشان می‌دهد داریم به سمت تقاضای جهانی حرکت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز قرارداد اعطای دانش فنی و مهندسی پایه واحد تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت 120 هزار تن در سال با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی شرکت فاتح کیمیا منعقد شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول