اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

۴۴۲ میلیارد دلار خسارت جنگ سوریه تا سال ۲۰۱۹

یک کمیته منطقه‌ای وابسته به سازمان ملل و یک دانشگاه اسکاتلندی در گزارشی از حجم ۴۴۲ میلیارد دلاری بحران داخلی در سوریه در طول سال‌های 2011 الی 2019 خبر دادند.

۴۴۲ میلیارد دلار خسارت جنگ سوریه تا سال ۲۰۱۹

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در غرب آسیا (یونسکوا) و  دانشگاه  «سنت اندروز» اسکاتلند در گزارشی نوشتند که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ حجم خسارت‌های وارده به سوریه از ۴۴۲ میلیارد دلار فراتر رفته است.

به نوشته وبگاه شبکه رووداو، با این حال این رقم همه آن‌چه در این هشت سال بر سر سوریه آمده نیست و در این باره باید به ۵.۶ میلیون پناهنده سوری در کشورهای دیگر، ۶.۴ میلیون آواره در داخل خاک سوریه که از شهر و خانه خود دور شده‌اند، ۶.۵ میلیون سوری که امنیت غذایی ندارند و ۱۱.۷ میلیون نفر که نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند، اشاره کرد.

بر اساس این گزارش سه میلیون کودک نیز در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸  امکان درس خواندن نداشته‌اند.

این گزارش همچنین در خصوص از بین رفتن بافت اجتماعی و وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی و کاهش بیش از این توسعه انسانی هشدار داده و اعلام کرده که سوریه تا پیش از این در رده کشورهای متوسط از لحاظ توسعه انسانی بود، اما اکنون به میان کشورهای کمتر توسعه یافته در این خصوص تنزل پیدا کرده است.

از دیگر آمار اقتصادی مرتبط با بحران سوریه اینکه تولید داخلی سوریه تا پایان سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۴ درصد به نسبت سال ۲۰۱۰ کاهش یافته و زیان ۳۲۴.۵ میلیارد دلاری دیده است.

صادرات سوریه از ۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۰.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است که این میزان ضربات اقتصادی در نتیجه توقف تولید و تجارت و تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا بر سوریه به وجود آمده است. خروج وسیع سرمایه از سوریه و کاهش صادرات در مقابل واردات موجب شده است تا ارزش لیر سوریه نیز به شدت کاهش یابد.

از بحران داخلی سوریه که از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده بیش از ۹ سال می‌گذرد و هم اکنون خبری از بسیاری از کشورهایی که در ابتدا تمام توان خود را برای فروپاشی حکومت سوریه بسیج کرده بودند، نیست. خلافت ادعایی داعش به تاریخ پیوسته و هم اکنون عمده مساحت سوریه در کنترل دولت این کشور قرار دارد، اما در مقابل نیز دولت آمریکا تحریم‌های شدیدی علیه اقتصاد سوریه وضع کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول