اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توافق اولیه فلسطینی‌ها در ترکیه برای برگزاری انتخابات

یک روزنامه سعودی نوشت، مذاکره‌کنندگان فتح و حماس در استانبول بر سر برگزاری انتخابات به توافق اولیه دست پیدا کرده‌اند و یک عضو فتح نیز این خبر را تأیید کرد.

توافق اولیه فلسطینی‌ها در ترکیه برای برگزاری انتخابات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از منابع فلسطینی نوشت، مذاکرات فتح و حماس در استانبول درباره برگزاری انتخابات در فلسطین در فضایی بسیار مثبت ادامه دارد و توافق اولیه برای برگزاری انتخابات تدریجی بر اساس نظام «تناسبی» حاصل شده است.

این منابع تأکید کردند: مقامات دو جنبش فتح و حماس بر حصول توافق طی مدتی کوتاه اصرار دارند و توافق کلی برای صادر کردن دستور ریاستی توسط «محمود عباس» (ریاست تشکیلات خودگردان) طی ده روز به دست آمده است.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع یاد شده آمده است، عباس در سخنرانی خود در جلسه (مجازی) مجمع عمومی سازمان ملل در روز جمعه (فردا) قصد خود برای برگزار انتخابات با هدف پایان دادن به اختلافات و وحدت سازمان‌ها و قانون فلسطینی را اعلام خواهد کرد.

الشرق‌الاوسط افزود، محمود عباس خبرهای مثبتی از مذاکرات کنونی در استانبول دریافت کرده و این بار تفاهمی واضح میان مذاکره‌کنندگان فتح حماس درباره اهمیت کنار گذاشتن اختلافات دیده می‌شود.

بنا به گفته منابع آگاه، احتمال می‌رود مذاکرات کنونی در قطر تکمیل شود و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «جبریل الرجوب» عضو ارشد فتح به همین منظور به دوحه سفر می‌کنند.

عضو فتح حصول توافق را تأیید کرد

خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از «عزام الاحمد» عضو ارشد فتح گزارش کرد، فتح و حماس بر سر برگزاری انتخابات عمومی نزدیک به توافق رسیده‌اند.

جبریل الرجوب و «روحی فتوح» از طرف فتح و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، معاون وی «صالح العاروری» و «باسم بدران» عضو دفتر سیاسی این جنبش از طرف حماس در نشست استانبول حضور دارند.

در آخرین انتخابات فلسطین که مربوط به سال ۲۰۰۶ می‌شود، حماس توانست با کسب ۷۶ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی پارلمانی پیروز شود. بعد از این رویداد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسماعیل هنیه، از رهبران ارشد حماس در آن موقع را مکلف به تشکیل کابینه دهم فلسطین کرد.

پیروزی برق آسای حماس غافگیری‌های سیاسی جدیدی را به همراه داشت؛ چرا که ملت فلسطین بعد از ۱۰ سال از سیطره جنبش فتح آزاد شد و اعلام کرد که به حماس اعتماد کامل دارد. در واکنش به این پیروزی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از پذیرفتن نتایج انتخابات سر باز زدند و اعلام کردند که با جنبش حماس همکاری نخواهند کرد و به بهانه تروریستی بودن این جنبش تحریم‌هایی علیه آن اعمال کردند. آمریکا حتی بعد از آنکه اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۵، نام جنبش حماس را از فهرست تروریسم حذف کرد، از خارج کردن نام آن از این لیست امتناع کرد.

به دنبال این اقدام آمریکا و اروپا، جنبش فتح نیز نه تنها از پذیرفتن نتایج انتخابات سرباز زد و اجازه نداد حماس، حکومت خود را با وجود برگزاری انتخابات دموکراتیک و سالم تشکیل دهد، بلکه به عناصر امنیتی و کارمندهای خود نیز دستور داد تسلیم حکومت و دولت جدید نشوند. پس از آن بود که درگیری‌های مسلحانه بین حماس و فتح شروع شد. حماس اواسط ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به دست گرفت و قدرت گروه‌های فلسطینی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول