اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

تحلیلگر آمریکایی: برخلاف دو سال فشار حداکثری، ایران پای میز مذاکره نیامد

یک وبگاه آمریکایی با بیان اینکه دو سال سیاست فشار و تحریم دولت واشنگتن به ایران هم نتوانسته این کشور را برای مذاکره مجدد تسلیم کند، نوشت که همین رویکرد آمریکا است که نظامیانش را در غرب آسیا نگه داشته است.

تحلیلگر آمریکایی: برخلاف دو سال فشار حداکثری، ایران پای میز مذاکره نیامد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی «هیل» امروز (پنجشنبه) در یادداشتی به قلم «دنیل دِپِتریس» به بررسی رویکرد دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به سیاست «فشار حداکثری» و همچنین برخی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر خروج نظامیان این کشور از سوریه و عراق پرداخته و تحلیل کرد رویکرد ضد ایرانی مذکور مانع خروج کامل آمریکایی‌ها از منطقه می‌شود.

دپتریس که عضو اندیشکده «دیفِنس پرایاریتیز» و ستون‌نویس نشریه «واشنگتن اگزمینر» نیز هست در ابتدای این یادداشت با اشاره به تحریم‌های جدیدی که کاخ سفید روز دوشنبه بر تعدادی از اشخاص ایرانی فعال در صنایع دفاعی، هسته‌ای و موشکی اعمال کرد، نوشت: «این دستور اجرایی، مکملی برای تصمیم چند روز قبل واشنگتن برای اجرایی کردن مکانیسم اسنپ‌بک و بازگرداندن تمام تحریم‌های لغو شده سازمان ملل است».

این تحلیلگر آمریکایی توضیح داد: «علی‌رغم دو سال فشار حداکثری بر اقتصاد ایران، تهران هنوز هم برای آمدن به پای میز مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا بی‌علاقه است. این عدم موفقیت [فشار حداکثری]، دولت ترامپ را از تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اقتصادی بر ایران بازنداشت».

قدرت ایران و نگرانی آمریکا و ابقای نیروها در منطقه

در ادامه این یادداشت با اشاره به وعده‌های ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از غرب آسیا، آمده است: «در حقیقت، تمرکز واشنگتن بر ایران، مانع تمایل اعلامی ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از درگیری‌های خاورمیانه است. هزاران خدمه ارتش آمریکا در عراق و سوریه باقی مانده‌اند تا یک کشور را (ایران) که در بهترین حالت، قدرتی متوسط در منطقه است، مهار کنند».

دپتریس ضمن اشاره به هزینه گزافی که ماجراجویی‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا برای این کشور دارد، افزود: «در حالی که قرار است حدود ۲۵۰۰ نظامیان آمریکایی طی دو ماه آینده از عراق خارج شوند، سه هزار آمریکایی دیگر به عملیات خود در این کشور با مأموریت پر هزینه و مبهم مقابله با ایران در خاک عراق ادامه می‌دهند».

وی همچنین نوشت: «وضعیت در سوریه حتی مشوش‌کننده‌تر است، جایی که ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش اکنون بر مأموریت‌هایی - مانند تسلط بر میادین نفتی سوریه، گشت‌زنی با نیروهای کُرد سوری در اراضی دشمن و اعمال مکانیسم عدم درگیری با روسیه - متمرکز است که بسیار از هدف اصلی آمریکا برای نابودی خلافت سرزمینی داعش فاصله دارد».

به نوشته هیل، این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه مأموریت ضد داعش حدود ۱۸ ماه قبل به پایان رسیده، اضافه کرد: «با این حال به جای اینکه واشنگتن اعلام پیروزی کرده و نظامیان آمریکایی را از سوریه خارج کند، نیروهای ضد شورش را برای کنترل ایران [به سوریه] منتقل کرد. سیاست آمریکا در سوریه بیشتر تداوم کارزار فشار حداکثری علیه تهران است تا پاکسازی باقیمانده‌های داعش. برای نمونه، پایگاه التنف در شرق سوریه که حدود ۲۰۰ نظامی آمریکایی را در خود دارد، هیچ ربطی به مأموریت ضد داعش ندارد».

در پایان این یادداشت ضمن اشاره به اینکه ایران به آمریکا پیامی مبنی بر مقاومت در برابر فشارهای این کشور داده، نوشته شده است: «تا زمانی که نیروی زمینی آمریکا در عراق و سوریه باقی هستند... اهداف وسوسه‌انگیزی برای انتقام‌جویی ایرانی‌ها می‌باشند. اگر ترامپ در مأموریت خود برای پایان دادن به دخالت نظامی آمریکا در عراق و سوریه جدی است، باید استراتژی فشار حداکثری علیه ایران را بازنگری کند.کارزار تنش‌زایی عامدانه، با تمایل برای توقف جنگ‌های بی‌پایان در تضاد است».

پیشتر «فرانک کنت مک‌کنزی» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام گفته بود با تصمیم دولت آمریکا طی ماه جاری میلادی (سپتامبر)، شمار نظامیان آمریکایی حاضر در عراق به سه هزار نفر کاهش می‌یابد.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول