اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

گزارش روزنامه سعودی؛ موافقت مشروط سودان برای سازش با رژیم صهیونیستی

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابعی خبر داد که سودان و واشنگتن به توافقی اولیه در خصوص سازش با رژیم صهیونیستی دست پیدا کرده‌اند؛ توافقی که خارطوم آن را مشروط به اجرای اموری کرده است.

گزارش روزنامه سعودی؛ موافقت مشروط سودان برای سازش با رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» (چاپ لندن و ریاض)، امروز (پنجشنبه)، به نقل از منابعی که آنها را نام نبرد، گزارش داد، خارطوم و واشنگتن در ارتباط با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به توافقی دست یافته‌اند که طرف سودانی آن را مشروط به اجرای برخی امور و امتیازدهی‌هایی کرده است.

این خبر پس از آن گزارش می‌شود که خبرگزاری رسمی سودان روز گذشته خبر داد، مذاکرات سه‌روزه هیأت سودانی با طرف آمریکایی در امارات به پایان رسیده است و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان به کشور بازگشته است.

منابع یادشده در این خصوص به الشرق الاوسط خبر دادند که خارطوم و واشنگتن به توافقی دست یافتند که طبق مفاد آن، آمریکا باید به سودان هفت میلیارد دلار کمک مالی ارائه کند و نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خط بزند. از طرفی دیگر، طبق گفته این منابع، در توافق یادشده، اشاره شده است که بایستی نقش سودان در «توافقات صلح عربی-اسرائیلی» مشخص شود و مذاکره‌ای میان دو طرف در خصوص صدور طرحی مبنی بر عدم پیگرد قانونی سودان در پرونده‌های آتی صورت بگیرد.

این منابع در ادامه عنوان کردند که سودان توافق اولیه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را پذفته است؛ اما را به اجرای چندین خواسته مشروط کرده است. این منابع افزودند که تیم مذاکره کننده آمریکا در جریان گفت‌و‌گوی سه روزه با خارطوم، بیش از یک بار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جرد کوشنر» مشاور او ارتباط تلفنی برقرار کرده‌اند.

الشرق الاوسط همچنین خبر داد که احتمال می‌رود البرهان نشستی مشترک میان هیأت وزرا و شورای حاکمیتی برگزار کند تا دو طرف در قبال مذاکره با طرف آمریکایی مواضعی یکسان اتخاذ کنند. طبق گفته این روزنامه سعودی، این مسئله بدان جهت است که برخی از احزاب ائتلاف حاکم در سودان از جمله حزب «الامه» به ریاست «الصادق المهدی»، حزب «الشیوعی»، «البعث» به همراه چند حزب ملی‌گرای دیگر به سازش با تل‌آویو اعتراض کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است، احتمال می‌رود که دولت سودان خسارت‌ قربانیان کشتی تخریب‌گر «یواس‌اس کول» آمریکا در خلیج عدن و همچنین قربانیان انفجار سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا را پرداخت کند.

در همین ارتباط، وبگاه شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، امروز، به نقل از منابعی که آنها را نزدیک به شورای حاکمیتی سودان خواند، گزارش داد که البرهان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نزدیک با یکدیگر دیدار خواهند کرد و به احتمال زیاد این دیدار در اوگاندا صورت بگیرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول