اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

استفاده از LPG در خودروها نسبت به CNG ایمن‌تر است / بخش قابل توجهی گاز مایع در خطوط لوله هدر می‌رود

یک کارشناس انرژی گفت:جلوگیری از تعارض بین توسعه LPG و CNG به راحتی با یک سیاست‌گذاری هوشمندانه قابل انجام است. برای انجام این کار می‌توانیم استفاده از LPG را فقط در اتوبوس‌ها و به عنوان جایگزین گازوئیل متمرکز کنیم.

استفاده از LPG در خودروها نسبت به CNG ایمن‌تر است / بخش قابل توجهی گاز مایع در خطوط لوله هدر می‌رود

فریدون اسعدی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت توسعه اتوگاز در کشور گفت: متاسفانه وزارت نفت در حوزه حامل‌های انرژی حوزه حمل و نقل برنامه مشخصی ندارد و در این حوزه لازم است، طرح جامع انرژی با حضور کارشناسان خبره تدوین شود تا جهت‌گیری برنامه‌ریزی‌ها به درستی انتخاب شود. البته مجلس در برنامه پنجم الزام تدوین طرح جامع انرژی را تصویب کرد، ولی متاسفانه تاکنون اقدامی برای تدوین آن انجام نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یکی از الزاماتی است که به دلیل فقدان یک سبد سوخت متنوع تا کنون با موفقیت اجرایی نشده است. وقتی شما یک سبد سوخت متنوع شامل سوخت‌های ال.پی.جی، سی.ان.جی، بنزین و گازوئیل را داشته باشید، قطعا می‌توانید با بهره‌گیری از سیاست جایگزینی، برای اصلاح قیمت حامل‌ها اقدام کنید.

اسعدی گفت: برای مثال در صورت تنوع‌سازی سبد سوخت، اگر شما بخواهید قیمت بنزین را به لیتری 5 هزار تومان برسانید، خیالتان راحت است که مثلا مردم می‌توانند از LPG و CNG به عنوان جایگزین استفاده کنند و آسیب‌پذیری طبقات پایین جامعه از اصلاح قیمت بنزین کاهش می‌یابد.

* تولید LPG کشور به سالانه 15 میلیون تن رسید

این کارشناس انرژی گفت: در گذشته بحث استفاده از گاز مایع فشرده LPG به عنوان سوخت خودروها مطرح بود، اما به دلیل تولید کم این سوخت نتوانستیم از LPG در سبد سوخت کشور استفاده کنیم. در حال حاضر با توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش تولید LPG از این فازها امکان توسعه اتوگاز در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: الان میزان تولید LPG در کشور به حدود 15 میلیون تن در سال رسیده است که بخشی از این LPG در داخل کشور مصرف می‌شود و حجم قابل توجهی نیز در خطوط لوله گاز طبیعی می‌سوزد و هدر می‌رود، چون امکان صادرات آن وجود ندارد. این شیوه مدیریت LPG به نفع کشور نیست.

اسعدی با اشاره به اشتباه بودن دوگانه‌سازی بین CNG و LPG گفت: جلوگیری از تعارض بین توسعه LPG و CNG به راحتی با یک سیاست‌گذاری هوشمندانه قابل انجام است. مثلا برای انجام این کار می‌توانیم استفاده از LPG را فقط در اتوبوس‌ها و به عنوان جایگزین گازوئیل متمرکز کنیم. در این باره تجربیات جهانی نیز می‌تواند به ما کمک کند.

* استفاده از سوخت LPG در خودروها نسبت به CNG ایمن‌تر است

این کارشناس انرژی درباره ایمنی اتوگاز گفت: ایمنی سوخت LPG در خودروها از CNG بالاتر است زیرا فشار مخازن LPG بسیار کمتر از CNG است و امکان انفجار آنها کمتر از CNG است. در نتیجه در صورتی که استفاده از LPG رسمی شود و استانداردها درباره آن رعایت شود، اتوگاز ایمنی کافی را دارد.

وی در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم LPG را به جای سوزاندن در خطوط لوله وارد سبد سوخت کنیم، می‌توانیم بنزین معادل آزاد شده را صادر کرده و بدین صورت درآمد دولت را در شرایط کسری بودجه افزایش دهیم. با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان ظرف 6 الی 12 ماه LPG را وارد چرخه حمل و نقل کرد و از مزایای اقتصادی و محیط زیستی آن بهره برد.

اسعدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانمندی ساخت داخل تجهیزات لازم برای توسعه اتوگاز در کشور وجود دارد. ساخت تجهیزات LPG پیچیدگی کمتری نسبت به CNG دارد و فعالان این حوزه به راحتی می‌توانند از تجهیزات LPG را متناسب با استانداردهای جهانی تولید کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول