اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برگزاری دوره آموزشی- سیاست‌پژوهی مدرسه حکمرانی تمدن در لانه جاسوسی سابق آمریکا

جلسه اول دوره آموزشی- سیاست‌پژوهی مدرسه حکمرانی تمدن در مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق آمریکا) برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی- سیاست‌پژوهی مدرسه حکمرانی تمدن در لانه جاسوسی سابق آمریکا

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، روز اول دوره آموزشی- سیاست‌پژوهی مدرسه حکمرانی تمدن در مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق آمریکا) برگزار شد.

براساس این گرارش در اولین ارائه با عنوان "تمدن اسلامی و جایگاه سیاستگذاری در آن"، مازیارعطاری، مدیرعامل بنیاد توسعه فردا، با طرح سوالاتی و در فرآیندی تعاملی با مخاطبان به تشریح رابطه تمدن و سیاستگذاری پرداخت.

وی در ابتدا دو مدل نگاه که یکی شامل نگاه از بالا به مسائل و ناظر به ریشه ها و مبانی و نسبت دین با حکمرانی و یکی حل بحرانها و مسائل و اداره جامعه بدون داشتن زمان برای تامل در مباحث مبنایی را مطرح نمودند. در ادامه مبحث هرم تمدنی شامل چهار سطح و لایه : 1 -رفتار، 2-اجتماع، 3- فرهنگ، 4- اندیشه و عقلانیت مطرح و تشریح شد.

در دومین ارائه با عنوان "فرایند وچرخه سیاستگذاری"، دکتر مجید مختاریان پور،عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پس از تعریف خط مشی و بیان زیربنای نظری خط مشی و بومی بودن علم خط مشی بدون ادعای جهان شمولی، ویژگی های خط مشی اعم از مسأله‌محور بودن، چندرشته ای بودن، هنجاری یا ارزش‌مدار بودن، از لحاظ روش شناختی پیچیده بودن و از لحاظ نظری پیچیده بودن را مطرح کردند.

وی سپس برخی الگوهای خط مشی را بیان و در پایان فرایند خطی مشی شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی را تشریح کرد.

در ارائه سوم با عنوان "فعالیت اندیشگاهی، نقش آن و تفاوت آن با کار دانشگاهی"، محمد مجید فولادگر، مدیر پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی، با طرح پرسش هایی از مخاطبین که اندیشکده چیست و جایگاه آن کجاست، به موضوع ورود کرده و برای پرداخت به این پرسش ها چهار محور نظام مسائل، جامعه، دانشگاه و حاکمیت مطرح شد.

پس از تشریح نقش و میزان کارآمدی دو نهاد دانشگاه و حاکمیت در حل نظام مسائل و در ارتباط و تعامل با جامعه، اندیشکده ها را حلقه واسط بین جامعه، دانشگاه و حاکمیت بیان کرد که نقش موثری در ادامه مسیر کشور دارند.

پس از بیان اهمیت اندیشکده ها و نقش آنها، به ظرفیتها و فرصت های پیش رو اندیشکده ها و از طرف دیگر آفت ها و آسیب های احتمالی اندیشکده ها پرداخته و آنها را تشریح کرد و در پایان به سوالات مخاطبان پاسخ داده شد.

پایان بخش روز اول از دوره آموزشی سیاست‌پژوهی ارائه ای با عنوان "بررسی تجربه در میدان عمل حوزه سیاستگذاری در شرایط تحریم"،بود که با حضور رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم و فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، برگزارشد.

قاسمی در ابتدا به توضیح و تشریح تجربه حکمرانی و سیاستگذاری خود در دوران تحریم پرداخت و با ذکر نمونه هایی همچون گسترش پمپ های CNG در کشور در زمان تحریم بنزین و گذر از بحران احتمالی، نگاه به داخل کشور را از اهمیت بالایی برخوردار دانست.

وی در ادامه تجارب خود را در قالب خاطرات به مخاطبان انتقال داده و در پایان به پرسش ها پاسخ داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول