اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رقابت داغ احزاب قرقیزستان در آستانه انتخابات پارلمانی

رقابت‌های انتخاباتی در قرقیزستان در حال افزایش است و اینکه چه حزبی آرا بیشتری خواهد آورد از مهم‌ترین موضوعات مطرح در این ایام است.

رقابت  داغ احزاب  قرقیزستان در آستانه انتخابات  پارلمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، رقابت انتخاباتی در قرقیزستان در حال افزایش است و اینکه چه حزبی آرا  بیشتری خواهد آورد از مهم‌ترین موضوعات مطرح است.

«دنیس برداکوف» کارشناس علوم سیاسی و تحلیلگر ارشد گروه «الچی گروپ» برای پاسخ به این سوال، روند انتخابات را بررسی می‌کند.  

این کارشناس سیاسی  همه احزاب را به ترتیب احتمال کسب آرای بیشتر به 4 گروه تقسیم می‌کند.

گروه اول: احزاب بیریمدیک و مکنیم قرقیزستان

اولین گروه  حزب «بیریمدیک» و «مکنیم قرقیزستان» است. آنان دو گروه اصلی نخبگان قدرت هستند که  شاید بتوان گفت راحت‌تر وارد مجلس می‌شوند.

سوال اصلی این است که آنها چند کرسی خواهند داشت؟ شاید هر کدام از احزاب صاحب ۲۰-۲۵ کرسی خواهند بود یا به آنها  به طور کلی ۴۰-۴۵ کرسی اختصاص بدهند.

گروه دوم:  حزب قرقیزستان

 در گروه دوم، حزب«قرقیزستان» حضور دارد که با بدست آوردن حداکثر آرا احتمالا وارد پارلمان می­‌شود اما کرسی‌های کمتری نسبت به دو حزب قبلی کسب خواهد کرد.

گروه سوم: رقابت 5 حزب

احزاب گروه سوم  یک مبارزه جالب خواهند داشت. این طبقه  شامل احزاب «رسپوبلیکا»، «آتا مکان»، «بیربول» و «بوتون قرقیزستان» و «زماندش» است. در واقع این احزاب برای یک یا سه کرسی باقیمانده مبارزه خواهند کرد.

بنابراین، در هفته‌های آینده آنها باید تا آنجا که ممکن است خود را نمایان کنند تا بتوانند بلیط‌های طلایی مجلس را دریافت کنند زیرا کرسی‌های زیادی نمانده است.

گروه چهارم: 5 حزب دیگر

احراب موجود در طبقه چهارم باید تلاش زیادی انجام دهند تا در حداقل زمان باقی مانده  وارد رده سوم شوند که «ایمان نورو»، «اوردو» ، «چون کازات»، «اصلاح طلبان» و «سوسیال دموکرات» شامل این طبقه می‌شوند.
به دنبال آنها نیز افراد دیگری هستند که هیچ شانسی ندارند، یعنی نامزدهای آنها صرفا برای قانع کردن خواسته‌های خود بوده یا اینکه ایده آلیست‌ هستند. 

به طور کلی تعداد احزابی که وارد پارلمان می‌شوند، بین 4 تا 6 حزب خواهند بود. در صورتی که 6 حزب وارد شوند، فضای پارلمان آشفته و رقابتی و اگر 4 حزب وارد شود، فضای پارلمان پایدار خواهد بود.
اینکه کدام یک از آنها و چه تعداد رأی خواهند آورد، در یک مبارزه واضح و شفاف مشخص می‌شود. البته این قضیه  حتی مربوط به  امور مالی هم نیست، بلکه آنان نیازمند به یک شبکه تاثیرگذار و قدرتمند هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول