اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مداخله سازمان‌های غربی در روند انتخابات پارلمانی قرقیزستان

مرکز رصد روند انتخابات پارلمانی قرقیزستان از مداخله برخی سازمان‌های غربی در امور داخلی این کشور خبر داد.

مداخله سازمان‌های غربی در روند انتخابات پارلمانی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «تورسن‌بیک آخون» مدیر مرکز مانیتورینگ «کلیچیکی ژال» (راه به سوی آینده) که روند انتخابات پارلمانی قرقیزستان رصد می‌کند، ضمن مطلبی بر مداخلات نهادهای آمریکایی و غربی در امور داخلی این کشور تاکید کرد.

به گفته وی، نظرسنجی اجتماعی که اخیرا از سوی شرکت تحقیق و مشاوره بین المللی (SIAR Research and Consulting) به سفارش مرکز پژوهشی در زمینه نظرسنجی (Center for Insights in Survey Research) با حمایت سازمان یوساید (USAID) و بنیاد اجتماعی «کار مشترک» در قرقیزستان انجام شده نشان می‌دهد که سازمان‌های غیردولتی بین المللی با بهانه انجام تحقیقات، سعی در ایجاد بی‌ثباتی در جامعه می‌کنند.

آنها به طور تصنعی رتبه احزاب خاصی را بالا برده و عمداً مواضع سایر احزاب را دست کم می‌گیرند تا افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند که چنین اقدامی در آستانه انتخابات پارلمانی قرقیزستان به معنای مداخله در امور داخلی این کشور است.

به این دلیل است که نتایج این نظرسنجی به شدت مورد انتقاد شخصیت‌های اجتماعی، سیاسی، کارشناسان و جمعیت قرقیزستان قرار گرفته و به صراحت اعلام شده است که سازمان‌های بین المللی خارجی در آستانه انتخابات پارلمانی 4 اکتبر (13 مهر) اقدام به پخش اطلاعات جعلی و تحریک آمیز در راستای اهداف خاص مورد نظر خود می‌کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: با مسئولیت کامل اعلام می‌داریم، سازمان های بین المللی خارجی که بودجه چنین نظرسنجی‌های مشکوکی را تأمین می‌کنند، به دنبال پخش اطلاعات جعلی و تأیید نشده به منظور آشفته کردن افکار عمومی و ایجاد تردید در میان مردم نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی شفاف و عادلانه هستند. عملا از قبل در بین اعضای جامعه این ذهنیت شکل داده می‌شود که نتایج انتخابات با پیش بینی‌های نظرسنجی انطباق نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که بنیاد اجتماعی «کار مشترک» به سرپرستی «آیدا سویوندویاوا» که کاملا ناشناخته است، در پاییز سال 2019 در آستانه اعلام اعطای کمک مالی یوساید ایجاد شده و فعالیت خود را با حمایت این سازمان دنبال می‌کند.

این نکته جالب است که در زمان دریافت کمک یادشده مالی، بنیاد «کار مشترک» دفتر، کارمند، تجربه و منابعی برای انجام نظارت بر روند انتخابات نداشت.

جالب‌تر اینجاست که کمک کنندگان مالی خارجی مسئولیت برگزاری مناقصه‌ها، کنکورها، دوره‌ها، نظرسنجی‌ها و تشکیل گروه ناظران اجتماعی بر روند انتخابات را به دوش سازمان غیر دولتی  گذشتند که قبلاً خود را بی‌اعتبار کرده بود.

حالا معلوم شده است که برای این سازمان غیردولتی از سوی کمک کنندگان خارجی به منظور تشکیل تیمی از ناظران بین المللی مبلغ یک میلیون و 200 هزار دلار واگذار شده است.

در بخش دیگری از این مطلب گفته شده است: در حالی که جامعه قرقیزستان نسبت به بنیاد اجتماعی «کار مشترک» بی‌اعتماد است، کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی مبالغ هنگفتی در اختیار آن قرار می‌دهند.

در ادامه آمده است: ما بر این باوریم که سازمان‌های یادشده ماده 40 قانون «انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان پارلمان قرقیزستان» و سایر هنجارهای قانونی را نقض می‌کنند که در آنها به صراحت به غیر قابل قبول بودن دخالت خارجی در روند انتخابات تاکید شده است.

مدیر مرکز مانیتورینگ «کلیچیکی ژال» با توجه به موارد فوق، خواستار عدم ثبت نام ناظران بنیاد اجتماعی «کار مشترک» از سوی نهادهای مربوطه قرقیزستان شده است تا از بی‌ثبات سازی روند انتخابات قریب الوقوع پارلمانی در این کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول