اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

آذری: انتظار پیشرفت از باشگاه‌ها، رویا پردازی است/ مدیران استقلال و پرسپولیس با چه معیاری می‌آیند؟

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: باشگاه‌های ما جزئی از کل فوتبال ما هستند و با این شرایط انتظار پیشرفت از آن‌ها رویاپردازانه است.

آذری: انتظار پیشرفت از باشگاه‌ها، رویا پردازی است/ مدیران استقلال و پرسپولیس با چه معیاری می‌آیند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سعید آذری در خصوص قانون حق رشد در فوتبال ایران اظهار داشت: این قانون در واقع حق آموزش است که در کشور ما به اشتباه به آن حق رشد می‌گویند. فلسفه تدوین این مقررات که در فیفا برای انتقال بازیکنان جوان به وجود آمد به سال 1990 و زمانی که یک جوان بلژیکی به نام بوسمن، برمی‌گردد که می‌خواست از استاندرد لیژ بلژیک به تیمی در فرانسه برود.

حق آموزش به حذف برده‌داری در فوتبال کمک کرد 

وی تصریح کرد: باشگاه استاندارد لیژ تقاضای مبلغ هنگفتی از او کرد و همین باعث شد فوتبال این جوان تمام شود ولی او به کمک وکیل فرانسوی‌اش دنبال قضیه را گرفت و نهایتا در سال 1995 و پس از 5 سال مبارزه قانونی در فیفا تصویب شد مبنی بر اینکه کسانی که قراردادشان تمام می‌شود به عنوان برده مورد استفاده قرار نگیرند.

اعمال حق رشد در فوتبال ایران 17سال زمان برد

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان اضافه کرد: در سال 2001 فیفا برای ایجاد تعادل و حفظ حقوق باشگاه‌ها و قهرمان این قانون را به قوانین نقل و انتقالات اضافه کرد.اینکه چرا تا 3-4 سال پیش که من این افتخار را داشتم این قانون را روی انتقال مسلمان و صادقیان به پرسپولیس دنبال کنم، اطلاعاتی نبود به خاطر این بود که این قانون در سال 2001 تصویب شد و در سال 1396 قانون نقل و انتقالات ما آن را لحاظ کرد یعنی 17 سال زمان برد که فدراسیون فوتبال ایران این قوانین را لحاظ کند. پس نباید اعتراض داشته باشیم که چرا تا به حال مدیران ما اطلاعاتی نداشتند.

مدیران ما به اساسنامه فدراسیون اشراف ندارند پس در مورد قوانین بین‌المللی نباید از آنها انتظار داشته باشیم

آذری ادامه داد: علاوه بر اینکه مدیران وظایفی دارند که یکی از آنها کارگزینی است و شما باید از مقررات، بخشنامه‌های داخلی و بین‌المللی اطلاع داشته باشید وقتی مدیران ما به اساسنامه فدراسیون اشراف ندارند نمی‌توان انتظار داشت که از قوانین بین‌المللی اطلاع داشته باشند. فکر می‌کنم ما در این بخش خلاء آموزشی داریم.فدراسیون باید مسائل کارگزینی را آموزش بدهد.اینجاست که متوجه می‌شویم هر کسی نباید مدیر باشگاه باشد. به آدم‌های متخصص نیاز داریم و فقدان اطلاعات باعث شده به حق و حقوق‌مان اشراف نداشته باشیم.

برای دریافت حق آموزش تا سن 23 سالگی فرجه دارید

وی در خصوص اینکه بر سر حق آموزش معامله و این قانون به نوعی ضایع می‌شود، عنوان کرد: ما نباید حق ترانسفر را با حق آموزش اشتباه بگیریم. وقتی قهرمان را از 12 تا 21 سالگی در یک یا چند باشگاه و در آنجایی که رشد کرده،‌ آموزش دیده و برایش هزینه شده، رصد می‌کنیم، این فرجه تا سن 23 سالگی بیشتر برای شما وجود ندارد یعنی بعد از آن حق درخواست حق آموزش را ندارید. 

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان افزود:‌ وقتی می‌خواهید بازیکن را انتقال دهید در قراردادی که می‌خواهید مبادله کنید موظفید مکانسیم مشارکت را لحاظ کنید. اگر سهوا یا عمدا در قرارداد مبادله چه به صورت غرضی و چه به صورت قطعی، مکانیسم حق مشارکت را لحاظ نکنید خودتان و باشگاه‌تان را از دریافت حق آموزش محروم کرده‌اید.

اتاق حل اختلاف فیفا حق آموزش را ابتیاع می‌کند

آذری اضافه کرد: اینکه تعمدی باشد یا بر اثر عدم اطلاع کافی باز هم به نوع قراردادی که تنظیم می‌کنید برمی‌گردد اما اینجا بعضی از باشگاه‌هایی که در آموزش آن بازیکن نقش داشتند را نمی‌توانیم از حقشان محروم کنیم. آن‌ها می‌توانند به اتاق حل اختلاف فیفا مراجعه کنند و مدارک لازم را در خصوص آموزش، هم به عنوان آموزش عملی و هم به عنوان تئوری ارائه کنند. فیفا هم حق و حقوق‌شان را ابتیاع خواهد کرد.

در آمریکا هم تا 2019 حق آموزش وجود نداشت 

وی در مورد اعمال قانون حق آموزش در قاره اروپا اظهار داشت: در سال 1957 این شرایط برای باشگاه‌های اروپایی هم وجود داشت. از 1957 تا 1990 یعنی 23 سال طول کشید تا اروپا هم به این قابلیت برسد. خیلی از کشورهایی که در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند مثل آمریکا که تا آوریل 2019 مکانیسم مشارکت و حق آموزش در آن دنبال نمی‌شد، قوانین را بازنگری کردند. ضمن اینکه حتی اگر چشم پوشی هم کنند این مساله حقی را از باشگاه‌های سازنده حذف نمی‌کند.

بدون قانون بوسمن، دی‌بوئر نمی‌توانست به بارسا برود

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان ادامه داد: بوسمن از سال 90 تا 95 این قضیه را دنبال کرد و به کمک وکیلش در سال 2001 توانست 20 میلیون یورو از فدراسیون فوتبال بلژیک غرامت بگیرد پس ارزش پیگیری دارد.

آذری ادامه داد: قانون بوسمن اگر اتفاق نیفتاده بود فرانک دی‌بوئر هرگز نمی‌توانست به بارسا برود. وقتی تیم ملی هلند در جام ملت‌های اروپا یکی از بازی‌هایش را برد دی‌بوئر به نمایندگی از بازیکنان پاداش گرفته شده را به بوسمن تقدیم کرد. چون او این قانون را با کفش آهنی تثبیت کرد. ما به عنوان مدیر موظفیم از حقوق باشگاه‌مان حتی اگر سال‌ها طول بکشد دفاع کنیم.

110هزار یورو حق آموزش شکاری را به ذوب‌آهن دادیم

وی با اشاره به پرونده رضا شکاری در انتقال به لیگ روسیه عنوان کرد: در مورد رضا شکاری من وهمکارانم ابتدا 110 هزار یورو حق آموزش گرفتیم و آن را به باشگاه ذوب‌آهن دادیم. حالا هم به دنبال حق ترانسفرش در دادگاه CAS هستیم. باتوجه به دادخواستی که به CAS دادیم و با توجه به اینکه فدراسیون ایران رای داد که شکاری فسخ یکطرفه غیرموجه کرده و بازیکن ذوب‌آهن تلقی می‌شود، فیفا رای در این زمینه نداد چون رای مشخص بود.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت:‌ حالا هم پرونده را به CAS بردیم و عزیزان باید از آن دفاع کنند. باید روز 23 اکتبر در یک ویدئوکنفرانس شرکت کنند ولی چون طرف روسی اعلام کرده در آن پنل شرکت نمی‌کند شنیدم قصد دارند در این شرایط بد اقتصادی حضور فیزیکی پیدا کنند که نیازی نبود این همه هزینه شود.

نیازی به تصویب حق آموزش در سازمان لیگ نیست و این مسئله از طریق فیفا قابل پیگیری است

آذری در خصوص اینکه آیا لازم است فدراسیون و سازمان لیگ قوانین الزام آوری را برای قرارداد بازیکنان جوان تصویب کند، گفت: نیازی نیست. مکانیسم مشارکت یا حق آموزش در قوانین فیفا، در ماده 20 حق ترانسفر بازیکنان دیده شده یعنی خارج از اینکه در قرارداد ذکر کنید یا نکنید، باشگاه‌ها می‌توانند به استناد قوانین مندرج که به هر حال مربوط به قوانین نقل و انتقال بازیکنان است حق و حقوق‌شان را از طریق اتاق حل اختلاف فیفا دنبال کند.

وی تصریح کرد: نیازی نیست که صرفا در قراردادها انعقاد شود یا نشود، یا سازمان لیگ شما آن را قید کند. این حقی از شما را تضییع نمی‌کند ولی اگر مکانیسم مشارکت را در قراردادها منعقد کنید بهتر است.

در لیگ قهرمانان آسیا یک موفقیت نسبی داشتیم

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در خصوص وضعیت نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: شکل مسابقات نسبت به سال گذشته تغییرات ویژه‌ای داشت و کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر کرونا تصمیمات جدیدی گرفت. با توجه به اینکه وقتی در تورنمنتی هستیم که باید هر سه روز بازی کنید و شرایط خسته‌کننده است و نباید از شرایط روحی و روانی بازیکنان به سادگی گذشت.

آذری ادامه داد: تامین منابع انرژی و ریکاوری بازیکنان کار را سخت می‌کند. البته برای بقیه تیم‌ها همین شرایط وجود دارد اما شکل برگزار مسابقات طوری بود که می‌توانست نتایج تیم‌های ایرانی را تحت تاثیر قرار بدهد. 

وی گفت: سال گذشته که من وظیفه مدیریت ذوب‌آهن را داشتم فقط این تیم توانست به عنوان نماینده کشورمان سقوط کند. متاسفانه سایپا در پلی‌آف حذف شد و استقلال و پرسپولیس هم نتوانستند از دور گروهی بالا بیایند. سهم ما از 8 تیم صعود کننده 1.25 درصد بود اما امسال با توجه به صعود استقلال و پرسپولیس که هر دو هم خوشبختانه سرگروه بودند سهم ما 2.5 از 8 تیم است و فکر می‌کنم یک موفقیت نسبی داشتیم.

مشکل اصلی ما صعود نکردن نیست

وی با اشاره به عملکرد تیم سپاهان ادامه داد: جدای از اینکه سپاهان تغییراتی داشت، بازی چشم نواز شاگردان نویدکیا مقابل السد این نوید را داد که در سال‌های آینده می‌توانیم صعود بهتری داشته باشیم. اما نوع سرمایه گذاری،‌ مدیریت و مشارکت اسپانسرها در فوتبال آسیا روز به روز تغییر می‌کند. مشکل اصلی ما صعود به مراحل بالاتر نیست در یک دهه اخیر سه نائب قهرمان ذوب‌آهن، سپاهان و پرسپولیس داشتیم. این کار به مراتب در دور بعدی سخت‌تر می‌شود. تیم‌های شرق آسیا سرمایه‌گذاری وحشتناکی می‌کنند. فکر می‌کنم درصد رشدی که نسبت به صعود داشتیم می‌تواند در سال‌های بعد بهتر شود.

به عنوان یک اصفهانی از قلعه‌نویی تشکر می‌کنم

آذری در مورد سپاهان ادامه داد: بدون تعصب اصفهانی حقیقت را می‌گویم. تیم‌های هم گروه سپاهان سخت‌تر بودند. با این صحبت‌ها که السد نفرات اصلی‌ خودش را نداشت و می‌خواست به الدحیل نخورد موافق نیستم. سپاهان همه تلاشش را برای موفقیت کرد. در بازی‌ها که بازنده بود موقعیت‌هایی را خلق کرد.

وی ادامه داد: من به عنوان یک اصفهانی از امیر قلعه‌نویی تشکر می‌کنم که برای این تیم زحمت کشید و حالا هم که محرم اضافه شده می‌توانیم به آینده این تیم  امیدوار باشیم. ضمن اینکه می‌توانیم با توجه به بازی تیم‌های ما در غرب آسیا به موفقیت آینده فوتبالمان امیدوار باشیم

از غرب آسیا عقب ماندیم

مدیرعامل فولاد در مورد اینکه فوتبال ایران از فوتبال غرب آسیا عقب مانده، اظهار داشت: باید بپذیریم که از غرب آسیا عقب افتاده‌ایم. نباید خودمان را فریب بدهیم. وقتی در قطر کمپ اسپایر وجود دارد، وقتی انواع مراکز آموزشی فوتبال در امارات و عربستان وجود دارند، وقتی مربیان را آموزش می‌دهند، وقتی سرمایه‌گذاری آنها با ما متفاوت است، وقتی حق پخش و اسپانسرهایشان با ما قابل مقایسه نیست و وقتی فدراسیون فوتبال آنها این همه مشکل و معضل ندارد.

وی تصریح کرد: باشگاه‌های ما جزئی از کل فوتبال ما هستند و با این شرایط چطور انتظار داشته باشیم پیشرفت کنند؟ این رویاپردازانه است. اما خوشحالم که سه مربی جوان ما یعنی نامجومطلق، نویدکیا و گل‌محمدی عملکرد خوبی داشتند. در مورد رحمتی هم باید به تصمیماتی که شهر خودرو گرفته احترام بگذاریم. اتفاق خوبی بود که بچه‌‌هایی که خودشان در آسیا بازی کرده‌اند حالا سکاندار تیم‌ها هستند و می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده تاثیرگذاری داشته باشند.

آموزش حلقه مفقوده فوتبال ما است

آذری عنوان کرد:خون تازه‌ای در رگ‌های هدایت تیم‌ها جاری شده، باید از تمام پتانسیل‌مان استفاده کنیم. حلقه مفقوه فوتبالمان در همه زمینه‌ها آموزش است. ما مدیران آموزش دیده نداریم. خودم نیاز دارم علوم جدید مدیریتی فوتبال در مورد مارکتینگ،‌کارگزینی و... را کسب کنم. متاسفانه به آموزش در فوتبالمان توجهی نمی‌شود.

مدیران استقلال و پرسپولیس با چه ضوابطی می‌آیند؟

وی در خصوص اینکه عمر مدیریتی در فوتبال در ایران به زیر یک سال رسیده، گفت:‌وقتی فوتبال ما به این شکل اداره می‌شود شک نکنید این اتفاقاات می‌افتد. شما ببینید در مجمع استقلال و پرسپولیس چه عزیزانی هستند. این مدیران از کجا منصوب می‌شوند یا با چه معیاری می‌آیند؟ اهداف و نوع انتخاب آنها با بقیه باشگاه‌ها متفاوت است. وقتی مدیر یک سیستم را نمی‌توانید با ثبات حفظ کنید نمی‌توانید حرفی از پیشرفت بزنید.

انتخاب محرم در سپاهان با مطالعه بود

مدیرعامل باشگاه فولا خوزستان در خصوص سرمایه‌سوزی در فوتبال ایران گفت: در مورد مربیگری زمان انتخاب فوق‌العاده مهم است. اگر مدیران ما با نگرش خاصی اقدام کنند می‌توانند مربی را در طول زمان حفظ کنند. با توجه به اینکه جامعه فوتبال ما عجول است و در کوتاه‌ترین زمان بهترین نتایج را می‌خواهد در انتخاب مربی باید به جمیع جهات فکر کنیم. باید این را در نظر بگیریم اگر مربی که انتخاب می‌شود در ابتدای فصل نتیجه خوبی نداشته باشد ممکن است با برخوردهای خوبی مواجه نشود.

آذری با اشاره به انتخاب نویدکیا برای سرمربیگری سپاهان اظهار داشت: انتخاب محرم در سپاهان با مطالعه بود. در باشگاه‌هایی که انتخاب مربی با ژرف اندیشی نباشد و نتوانیم از پس نتایجی که می‌گیریم بربیایم ممکن است به کار مربیانی که در آینده انتخاب می‌شوند لطمه بزند.

وی گفت: در مورد محرم چون در کم و کیف کار بودم و با مدیران سپاهان و مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه جلسه‌ای داشتم، می‌توانم بگویم با مطالعه این اتفاق افتاد. هواداران هم او را دوست دارند و من برای تمام آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم. 

حق آموزش باید حداکثر تا 30روز پرداخت شود

مدیرعامل باشگاه فولا خوزستان در گفت و گو با ورزش و مردم، در جمع بندی موضوع حق آموزش تصریح کرد: در مورد حق آموزش فیفا قوانینی دارد که بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد یک قهرمان باشگاه گیرنده بازیکن موظف است حداکثر ظرف 30 روز حق آموزش را به باشگاه دهنده بازیکن سریعا پرداخت کند. برای همکارانم فرصت خوبی است تا حق آموزش بازیکنان را چه در داخل و چه در عرصه بین‌المللی بگیرند.

مربیان جوان باید خودشان را به روز کنند

آذری در مورد سهمیه صعود فوتبال ایران از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، گفت: من لیست تیم‌های صعود کننده را که دیدم از کشورمان دو تیم، از عربستان سه تیم، از قطر، امارات وازبکستان هم یک تیم به مرحله بعدی صعود کردند. امیدوارم استقلال و پرسپولیس بتوانند کارشان را در این مسابقات با قدرت ادامه دهند.

وی در خصوص حضور مربیان جوان در فوتبال ایران اظهار داشت: در مورد مربیان جوان که باشگاه‌ها به آنها اعتماد کرده‌اند به نظرم تا فلسفه باشگاه‌ها را نداریم نمی‌توان نوع انتخاب را نقد کنیم. عزیزانی که امروز سکان رهبری تیم‌های بزرگ دست شماست؛ شما سرمایه فوتبال ما هستید. خودتان را از آموزش دور نکنید. باید خودتان را به روز کنید. فوتبال ثانیه ای پیشرفت  می‌کند و امیدوارم این اتفاق بیفتد. آینده متعلق به شماست به نیروهای جوانی که در دل این مملکت پرورش پیدا کردند. از باخت نترسید. ورزش سکه برد و باخت دارد. برای همه شماها آرزوی موفقیت می‌کنم.

تگر فدراسیون برنامه نداشته باشد فوتبال ما در همین سطح می‌ماند

مدیرعامل باشگاه فولا خوزستان افزود:‌ سخنی هم با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که متولیان آموزش فوتبال ما هستند، دارم. اگر پلنی برای ارتقا فوتبال نداشته باشید فوتبال ما از این سطحی که هست بیشتر پیشرفت نخواهد کرد.

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول